טריפטיך |

טראמפ לא רוצה לראות אנשי ממשל תלויים על הקיר

הטייט מודרן יאצור תערוכה של יצירות עובדי המוזיאון ■ נשיא ארה"ב קיצץ את תקציב הפורטרטים של אנשי הממשל ■ הלובר עדכן: המונה ליזה שברירית מדי מכדי לצאת לסיבוב הופעות

מיה אשרי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. מקצץ
מיה אשרי

העבודה היא חיינו

הטייט מודרן בלונדון, מהמוזיאונים המובילים בעולם לאמנות מודרנית, רגיל להציג יצירות של האמנים הגדולים ביותר. ברגעים אלה, למשל, אפשר לראות שם תערוכה של פיקאסו, השבוע נסגרה תערוכה של מודיליאני, ובספטמבר יגיע לשם "השעון" של כריסטיאן מארקליי, שמציג כעת במוזיאון תל אביב. ואולם, בסוף השבוע הקרוב תוצג שם תערוכה מסוג קצת שונה, שתכלול 135 עבודות של עובדי המוזיאון על כל ענפיו. 

התערוכה, שזכת לשם "עבודה מבפנים" ("Inside Job"), תשלב יצירות של אמנים — מקצועיים יותר או פחות — מארבעת המוזיאונים בקבוצת הטייט (הטייט, טייט מודרן והענפים של הטייט בסנט אייבס וליברפול) ומכל הדרגים והמחלקות: מאוצרים, דרך עוזרי גלריות ומדריכים, ועד שומרים, עובדי החנות, חברי מחלקת השיווק ועובדי המסעדות.

הנחת העבודה היא כי רבים מעובדי המוזיאון הם סטודנטים לאמנות או אמנים בשאיפה המשלימים הכנסה בעבודה שמאפשרת להם לעבוד לצד יצירות אמנות דגולות ואנשים מובילים בתחום. כך למשל לי אדוורדס, אמן העובד יומיים בשבוע כעוזר מכירות בטייט מודרן, יציג ציור של טחב; לויד אליס ממחלקת הספרים של המוזיאון, יציג את הציור "עץ הלמורים"; אליס אליס־בריי, עובדת הטייט סנט אייבס, תציג את "שמלת ריקוד הרוחות" — שמלה עשויה קנבס, שיצרה בהשראת ציור של סבה; ואילו סיירה בגום, גם היא מסניף סנט אייבס, תציג כמה פרקים מהרומן הגרפי שלה. 

איימי מרפי, ראש צוות בחנות המוזיאון בטייט מודרן והאוצרת הראשית של התערוכה, אמרה ל"גרדיאן" שתהליך האוצרות הגיע לשיא ב"לילה ארוך מאוד", אך ידידותי ונעים. "לא היו שום חילופי מהלומות", סיפרה. "אישית הייתי שמחה שכל היצירות שהוצעו היו יכולות להציג, אבל בסופו של דבר בחרנו גם לפי גיוון של מדיומים ומחלקות. רבים מהעובדים כלל לא פגשו זה את זה, אבל כעת הם יוכלו לחלוק אחד עם השני את האמנות שלהם". 

למי קראת אגואיסט?

הפורטרטים הרשמיים של נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה ורעייתו מישל מושכים קהל אדיר לגלריה הלאומית לפורטרטים של הסמיתסוניאן בוושינגטון הבירה. אבל לא כל דיוקן רשמי של עובד מדינה אמריקאי מוצג כך לראווה, ונראה שבצדק: לא בטוח שהציבור היה נוהר בהמוניו לראות את הדיוקן הרשמי של שר המסחר לשעבר, ג'ון ברייסון, שהחזיק מעמד בתפקיד בקושי שמונה חודשים. 

עד לאחרונה, כל איש ציבור בממשל הפדרלי יכול היה להזמין דיוקן רשמי בצבעי שמן על חשבון משלם המיסים, אך כעת ממשל טראמפ החליט שהגיע זמן שהמיסים יפסיקו לממן את הפרקטיקה הזו. בשבוע שעבר חתם נשיא ארה"ב על חוק האוסר להשתמש בכספי מדינה בשביל ציורי שמן רשמיים, המכונה the EGO Act. את החוק יזם ביל קאסידי, סנאטור רפובליקאי מלואיזיאנה, שהחל לקדם אותו עוד ב–2013. לדבריו, ההתעקשות על ציורי שמן היא נרקיסיסטית, במיוחד במקרים שבהם גם נבחרי ציבור שמעולם לא סיימו קדנציה שלמה, הוציאו עשרות אלפי דולרים על דיוקן מפואר. "כל דולר שהממשלה מוציאה על פרויקטים יהירים כאלה, זה דולר שלא הולך לשיפור חייהם של אמריקאים קשי יום", אמר הנציג הדמוקרטי החתום על החוק, מאט קארטרייט מפנסילבניה. "זה פשוט לא נכון להוציא כספי ציבור על ציורים שהציבור אפילו לא יראה". 

תיעוד רשמי של עובדי הממשל ייעשה מעתה בצילום בלבד, או לחילופין בדיוקן רשמי שלא ימומן מכספי הממשל. אפילו הפורטרטים של בני הזוג אובמה, שרק הם עלו חצי מיליון דולר, מומנו כולם מתרומות פרטיות. בכלי התקשורת בארצות הברית מציינים כי החקיקה הזו צפויה לחסוך לממשל הפדרלי כחצי מיליון דולר בשנה בלבד — בקושי פסיק בהתחשב בחוב הלאומי האדיר המסתכם ביותר מטריליון דולר. 

אישיות נסדקת

כלי התקשורת בצרפת ובשאר אירופה עלזו ועלצו לפני כחודש, כששרת התרבות של צרפת, פרנסואז ניסן, הודיעה בראיון שבכוונתה להוציא את המונה ליזה לסיבוב הופעות ברחבי המדינה, על מנת להנגישה לכלל הציבור. אבל הלובר, ביתו של הציור המפורסם בעולם, הגיע לשפוך מים קרים על ההתלהבות והודיע שלה ג'וקונדה לא הולכת לשום מקום.

The Art Newspaper דיווח כי מנהל הלובר, ז'אן לוק מרטינז, עידכן את ניסן כי המונה ליזה שברירית ועדינה מדי בכדי לצאת לטיול. "הזזה שלה עשויה לגרום לנזק בלתי הפיך", אמר לה. למעשה, היא אפילו לא תרד קומה אחת למטה בתוך הלובר, ולא תיכלל בתערוכת ענק שתוקדש לליאונרדו דה וינצ'י בשנה הבאה, לכבוד ביקורו של "סלבדור מונדי", ציור של דה וינצ'י שנמכר לאחרונה במכירה פומבית עבור 450 מיליון דולר. 

השבריריות של המונה ליזה היא לא המצאה. מאז 2005 הציור תלוי על קיר בטון, בתוך קופסה אטומה עם טמפרטורה מדויקת ומוקפדת, ומוצג מאחורי זכוכית חסינת ירי. לפי המומחים, להכין קופסה כזו שתאפשר הובלה של הציור יהיה קשה עד בלתי אפשרי. כבר כך יש בו סדק בחלקו העליון, המגיע כמעט עד שיערה של הגברת. ב-2006 מומחים העריכו כי התרחבות והצרה של הקנבס - כנראה כתוצאה משינויי טמפרטורה - עשויה להוביל ל"ירידה באיכות הצבע", והחשש הוא כי הסדק יוביל לאיבוד של שכבות צבע מפניה של המונה ליזה. 

רק פעם בשנה יוצאת המונה ליזה מהקופסה שלה, לבחינה שלה מקרוב. זה נעשה בנוכחות מנהל המוזיאון, אנשי הצוות וקבוצה משתנה של מומחים שנרשמת זמן רב מראש. "כל שנה, הבחנו שהסדק מתרחב מעט, ואז חוזר לגודלו המקורי ברגע שהציור חוזר לקופסה", אמר וינסן פומרד, שהוביל את מחלקת הציור בלובר בין 2003 ו-2014. "כך שנסיעות באמת לא באות בחשבון". במשרד התרבות, שאמר בעבר כי הלובר "לא התנגד" לתוכנית, אומרים כעת ש"התוכנית עדיין נבדקת" וש"בחינה טכנית של המהלך כבר החלה".

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ