הביאנלה בוונציה |

מפגינים זועמים: הביאנלה מעניקה גיבוי אמנותי לסילוק צעירים חסרי־דיור מהערים

המוחים בוונציה כעסו על כך שבביאנלה וגם במוזיאון בלונדון מוצג קטע מפרויקט הפינוי־בינוי "רובין הוד גרדן", שהפך סמל לוויתור על דיור בר־השגה תמורת עסקאות עם כרישי נדל"ן

נעמה ריבה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ההפגנה מול הביאנלה. אם מדברים על אתיקה באדריכלות, הם טוענים, הרי זה דחוף לפעול לעצירת הטיהור החברתי של הערים שלנו
נעמה ריבה

בזמן שהחלו אירועי הפתיחה של הביאנלה ה–16 לאדריכלות בוונציה, עמדו אתמול מפגינים מחוץ למתחם הארסנל בוונציה וגם מחוץ למוזיאון הV&A בלונדון: הם מחו על התערוכה שעוסקת בפרויקט "רובין־הוד גרדן" בלונדון, וקטע בגובה תשעה מטר מהפרויקט המצוי בהריסה יוצג בחצי השנה הקרובה בביאנלה ומיועד לתצוגת קבע במוזיאון הלונדוני היוקרתי. לדברי פרנצ'סקה, אחת המפגינות, מרגיזה אותם הצביעות של עריכת תערוכות העוסקות בדיור ציבורי — כשלרבים כל כך בוונציה אין איפה לגור והם נאלצים לעזוב אותה. היא סיפרה שהיא וחברים שלה עוברים לגור באיים או בערים הסמוכות.

בוונציה המפגינים הם חברים בהתארגנות הקרויה ASC (בית האסיפה החברתית) ו-S.a.L.E Docks (חלל אקטיביסטי לאמנות) ובלונדון הפגינו אקטיביסטים בתחום הדיור. הם עמדו לצד דלת הכניסה לאירוע הפתיחה, שיועד למוזמנים בלבד, וקבוצת מאבטחים ושוטרים מנעה מהם להיכנס. בשלטים שנשאו נכתבו סיסמאות כמו: "דורשים דיור ציבורי", "לא לטיהור חברתי".

אחת המפגינות קראה במגפון באיטלקית ובאנגלית: "בזמן שדיור ציבורי נהרס או נזנח, הערים שלנו מופקרות לתיאבון של ספקולציות נדל"ניות. התהליך הזה משפיע על התושבים בכל עיר בצורה שונה, אבל התוצאה תמיד אחת: אנשים הופכים לחסרי בית ומוצאים משכונותיהם".

בברושור שחולק לנכנסים לביאנלה כתבו המפגינים: "הגיע הזמן שמוסדות אמנות יפסיקו את הספקולציות התרבותיות שמשלבות ידיים עם ספקולציות בענף הנדל"ן". לדבריהם, נכסים ציבוריים לא יכולים להיות מטופלים כמו כמו חפצים היסטוריים תחת התירוץ שהם "מעוררים דיון תרבותי". אם אנחנו מדברים על אתיקה באדריכלות, טוענים המפגינים, הרי זה דחוף לפעול לעצירת הטיהור החברתי של הערים שלנו, במקום להעניק לתהליך הזה כיסוי וגיבוי אסתטי.

עוד נכתב בברושור, כי העיר חווה תהליך טרגי של נטישת תושביה. "דיור ציבורי וסוציאלי הופך ללא ראוי, בעוד השוק הפרטי מציע דיור במחירים שאינם ברי־השגה, מסומם על ידי מסת תעשיית התיירות, Airbnb ודומים להם". המפגינים מזמינים את הקהל למצעד למען זכויות הדיור שייערך ב-10 ליוני בוונציה.

את מבנה "רובין הוד גרדן" תכננו פיטר ואליסון סמיתסון ב–1972. הריסת הבניין היתה נתונה לדיון מתמשך בלונדון בשנים האחרונות — ולבסוף הוחלט להרוס אותו ולבנות במקומו פרויקט נדל"ני רחב היקף, שישולב בו גם מעט דיור בר־השגה. בתערוכה מוצגים צילומים של הבניין, של הדירות, ומובאים סיפורי הדיירים וראיונות עם אדריכלים.

בחלל נוסף בביתן לאמנות שימושית שבמתחם הארסנל בוונציה, מוקרנת עבודת וידיאו של אמן ניו יורקי ממוצא קוריאני, דו הו סו ( Do Ho Suh), שצילם את פנים הדירות ויצר באמצעות תוכנות מתקדמות מעין סרט המאפשר לצופים לשוטט בין הדירות למעלה ולמטה ללא קירות חיצוניים. "מתוך החורבות של רובין הוד גרדן", כותבים אוצרי הביתן לאמנות שימושית ביאנלה (בו מוצגת התערוכה), ד"ר כריסטופר טרנר וד"ר אוליביה הורספל טרנר, "אנחנו יכולים להסתכל שוב על האידיאליים המקוריים של הסמיתסונים, ולשאול את עצמנו איך הם יוכלו להעמיק את החשיבה הנוכחית על דיור ציבורי".

התערוכה על "רובין הוד גרדן" אינה היחידה שעוסקת בדיור ציבורי. בביתן המרכזי שנמצא בגני הביאנלה, ניתן לצפות גם בתצוגה שעוסקת בפרויקט המגורים להומלסים מלוס אנג'לס,Star Apartments. הפרויקט, שנפתח באוקטובר 2014, כולל 102 יחידות בשטח ממוצע של 32 מ"ר ויש בו גם שירותים רפואיים, ייעוץ, מתקני כושר, חדרי לימוד לאמנות וגינה קהילתית.

עוד פרויקט שמוצג בתערוכה הכללית בארסנל הוא "Corviale" — שיכון מפורסם בפאתי רומא שנבנה בשנות ה–70, כחלק מתוכנית שנועדה להקל על הצפיפות במרכז העיר הישן. זהו פרויקט לקהילה עצמאית עבור כ-8,000 בני אדם והוקמו בו גם בתי ספר, חנויות, מתקני נופש ואפילו כנסייה. בתערוכה מוצג הסיפור ההיסטורי של הבניין, וגם פרויקט על אותו מתחם מ–2015 שזכה בתחרות, המטפל בשטחים הציבוריים סביב הבניין ובגישה אליו.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ