בנקסי מסביר כיצד הצליח לגרוס את יצירתו בזמן המכירה הפומבית

ביום שישי נמכרה העבודה "ילדה עם בלון". רגעים לאחר מכן הופעלה מגרסה נסתרת שהותקנה במסגרת הציור. הסרטון שפרסם מחזק את השמועות לפיהן בית המכירות היה מעורב בתעלול

מיה אשרי
מיה אשרי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
"ילדה עם בלון", הציור שנמכר
"ילדה עם בלון", הציור שנמכרצילום: REUTERS

כפי שקורה מדי פעם, גם היום היה בנקסי שיחת היום. התעלול שביצע, שבו ציור שלו גרס את עצמו מיד לאחר שנמכר במיליון ליש"ט במכירה פומבית בסוף השבוע, שבה את דמיונם של חברי קהילת האמנות והגולשים ברשת כאחד. היום (ראשון), כמה שעות לאחר שדבר המתיחה הופץ לכל קצוות האינטרנט, פירסם אמן הרחוב הנערץ סרטון בעמוד האינסטגרם שלו ובו הוא מראה כיצד התקין את המגרסה במסגרת הציור "ילדה עם בלון".

בסרטון נראה אדם שראשו ופניו מכוסים בקפוצ'ון, המתקין ידנית את חלקי המגרסה במסגרת ציור. כיתוב לאורכו של הסרטון מסביר כי המגרסה הותקנה כבר לפני כמה שנים, "למקרה שהיצירה תגיע מתישהו למכירה פומבית". לאחר מכן, ישנו תיעוד מלא של הליך הגריסה מהמכירה עצמה בסותבי'ס – כולל תגובות של צוות בית המכירות שהביטו בהתפתחות המפתיעה בחדר אחר.

הווידאו שפרסם בנקסי אחרי גריסת הציור

ביום שישי בלילה, זמן קצר לאחר המכירה, פרסמו מומחי האמנות בסותבי'ס הצהרה כי "לא היה לנו כל ידע קודם על האירוע, ולא היינו מעורבים בשום צורה". גם אלכס ברנז'יק, מנהל המחלקה לאמנות עכשווית שהיתה אמונה על המכירה, הכחיש כי ידע על התכסיס. ואולם, התיעוד האיכותי מתוך בית המכירות מחזק את החשד של רבים בעולם האמנות כי על אף ההכחשות, בית המכירות או לפחות כמה מאנשי צוותו שיתפו פעולה עם האמן. כתבה בפייננשיאל טיימס ניסתה לרדת לעומק העניין. "סותבי'ס באמת מבקשים מאיתנו להאמין שהם לא היו חלק מזה?", אמר לעיתון ההיסטוריון וסוחר האמנות לשעבר בנדור גרוסבנור. "נו באמת".

מה שעורר את חשדה של ג'ורג'ינה אדם, עורכת תחום שוק האמנות באתר The Art Newspaper, היתה הבחירה התמוהה למקם את הציור כפריט האחרון במכירה. "זה לרוב המקום השמור ליצירות פחות חשובות, מאחר שהאולם נוטה להתרוקן לקראת הסוף", אמרה באותה כתבה, "ולמרות שההערכות המוקדמות לא היו גבוהות, ציורים של בנקסי תמיד מעוררים הרבה עניין". 

בכתבה הודו כי בתחום האמנות העכשווית בתי מכירות לא נוטים לפרק את המסגרות – בוודאי במקרים שבהם מדגישים האמנים שהמסגרת היא חלק מהיצירה עצמה – מה שעשוי להסביר כיצד חמקה המגרסה מעיני הצוות. ואולם, ציינה אדם, "זה מעט מופרך" להאמין שהמשקל הכבד של המסגרת לא משך את תשומת לבם של המומחים. 

מנגד, אחרים טוענים כי בית המכירות לא היה משקר ושם את המוניטין שלו בסיכון מקצועי שכזה. בעיני ג'ון קופי, מרצה למשפטים באוניברסיטת קולומביה, בטווח הארוך עשוי בית המכירות להיפגע מהמתיחה: "או שהוניתם עם המכירה, או שאתם כל כך לא מקצועיים שלא הצלחתם לאתר את המנגנון המורכב הזה. אין לסותבי'ס איך לנצח". 

לצד קריאות ההערצה, גם בנקסי עצמו נתקל בביקורת, בעיקר ברשת. על פי ההערכות, ערך היצירה החצי-גרוסה רק עלה. ג'ואי סייר, מייסד אתר מכירת האמנות MyArtBroker.com, העריך כי ערך הציור עלה ב-50% לפחות, ואולי אף הוכפל. "המכירה הזו היא חלק מההיסטוריה של האמנות עכשיו", אמר לדיילי מירור. רבים ראו בכך שיתוף פעולה של האמן החתרני עם המנגנון הקפיטליסטי שנגדו הוא מתיימר למחות. לפחות הקונה האלמוני, שקנה את הציור בטלפון ולא נכח באולם, הרוויח לא מעט מכל תשומת הלב. 

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ