האדריכל הישראלי אייל ויצמן דורג שמיני ברשימת 100 המשפיעים בעולם האמנות

סוחר האמנות הגרמני דיוויד זווירנר נבחר לדמות המשפיעה ביותר בתחום האמנות, על פי דירוג המגזין "ארט־רוויו" המתפרסם זו שנה 17. במקום השני ניצב האמן השחור קרי ג'יימס מרשל. לראשונה התברגה בדירוג תנועה שלמה - תנועת MeToo# במקום השלישי

מיה אשרי
מיה אשרי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
האדריכל אייל ויצמן במקום ה-8. זינק מהמקום ה–94 בשנה שעברה
האדריכל אייל ויצמן במקום ה-8. זינק מהמקום ה–94 בשנה שעברהצילום: טלי שני

בסוף השבוע התפרסם הדירוג השנתי של מגזין האמנות הבריטי היוקרתי "ארט־רוויו" (Art Review), הבוחר מדי שנה את 100 המשפיעים בתחום. במקום הראשון ניצב סוחר האמנות הגרמני דיוויד זווירנר, המתגורר בניו יורק. אחריו במקום השני ניצב האמן השחור קרי ג'יימס מרשל, מה שהופך אותו לאמן המשפיע בעולם לפי הרשימה. לראשונה, התברגה בדירוג תנועה שלמה — תנועת MeToo# — שכבשה את המקום השלישי. הרשימה מתפרסמת זו השנה ה–17.

הזווית הישראלית מגיעה בדמות האדריכל אייל ויצמן, המועמד השנה גם לפרס טרנר, שהגיע למקום השמיני — אליו זינק מהמקום ה–94 בשנה שעברה. ויצמן (אחיה של השחקנית והיוצרת עינת ויצמן) חי ופועל בלונדון, ועומד בראש מכון המחקר "אדריכלות פורנזית" (Forensic Architecture), הבוחן סוגיות של זכויות אדם, אלימות ופשעים ממסדיים באמצעות מחקרים אמנותיים ואדריכליים. ארט ריוויו כינה אותו "פורץ דרך".

סוחר האמנות דיוויד זווירנר במקום הראשון. "כשהוא מדבר, עולם האמנות מקשיב"
סוחר האמנות דיוויד זווירנר במקום הראשון. "כשהוא מדבר, עולם האמנות מקשיב"צילום:

זווירנר הוגדר על ידי המגזין "ראש אימפריה מתרחבת של גלריות בניו יורק, לונדון והונג קונג". בשנים האחרונות התברג באופן קבוע בחמשת המקומות הראשונים ברשימה, ובשנה שעברה היה במקום החמישי. הוא חולש על אחת הגלריות היחידות שממשיכות להתרחב בתקופה זו, שבה גלריות רבות אחרות נסגרות. "כשזווירנר מדבר, עולם האמנות מקשיב", נכתב בהצהרה מטעם ארט ריוויו.

אחד מהאמנים שזווירנר מייצג הוא מרשל — המקום השני ברשימה. השנה הפך מרשל בן ה–63 לאמן השחור החי הרווחי ביותר, לאחר שהציור שלו, Past Time, נמכר במכירה פומבית ב–21 מיליון דולר למוזיקאי והמפיק שון "פי דידי" קומבס. בנוסף הציג השנה רטרוספקטיבה מצליחה שהוצגה בכמה מוזיאונים ברחבי ארצות הברית. "זה הקמפיין שלו נגד 'הלבנת' ההיסטוריה של האמנות, שעשה באמצעות אכלוס האמנות הזו בדמויות שחורות, שהופך אותו למשפיע", נכתב בנימוקי הבחירה. בחירה נוספת המעידה על הבולטות הגוברת של אמנות שחורה היא כניסתו לרשימה של המשורר והכותב פרד מוטן, שנכנס לראשונה לרשימה — היישר למקום העשירי. מחקריו וכתיבתו של מוטן בתחום ההיסטוריה השחורה היוו השראה בולטת לשלל אמנים שחורים.

על הבחירה החריגה בתנועת #MeToo נכתב במגזין כי "כמה מהתנועות והשינויים הדרמטיים ביותר בעולם האמנות השנה קשורים ישירות למחאה הפופולרית נגד ההתעללות והניצול שבו". הבחירה בתנועה כולה — על פני אמנית או אקטיביסטית ספציפית או לחילופין תנועת מחאה ספציפית לעולם האמנות — עוררה כמה תהיות, כמו גם ההחלטה להציבה במקום השלישי השרירותי. לשם הדוגמה, האמנית ג'ני הולצר, שאמנותה כמו גם פעילותה הציבורית בתחום היו ניכרות השנה, מוקמה במקום ה–100 ברשימה (וזו הפעם הראשונה שהיא מופיעה בה).

קרי ג'יימס מרשל במקום ה-3

בשנה שעברה הגיעה במפתיע למקום הראשון אמנית הווידאו הגרמנית היטו סטיירל, שירדה כעת למקום הרביעי. האמן הסיני המצליח איי וייוויי נמצא במקום החמישי — עלייה של שמונה מקומות מהשנה שעברה.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ