בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אמנים הסירו את עבודותיהם מתערוכה בעקבות צנזור שיר של דארין טאטור

שירה של טאטור הוסר מתערוכה בירושלים בעקבות פנייה של מירי רגב. "מבטיחים ליצור ארכיון שמציג עבודות שצונזרו, ומקבלים מארגנים שמצנזרים עבודה", מסר אחד האמנים

10תגובות
דארין טאטור בבית המשפט בנצרת
רמי שלוש

הערב (ראשון) תיפתח ב"מעמותה", מרכז לאמנות ומדיה בירושלים, התערוכה "ברבריות" ללא שירה של המשוררת הפלסטינית דארין טאטור, שהוסר ממנה בעקבות דרישה של מירי רגב. לאחר הסרת השיר, החליטו ארבעה אמנים נוספים להסיר את עבודותיהם מהתערוכה והמארגנים יציגו במקום מעין תיק תיעוד להשתלשלות האירועים.

השיר של טאטור, "התקומם עמי", היה אמור להיות מוצג כחלק מפלטפורמה דיגיטלית שיצרה האמנית מאירה אשר ובה כמה אמנים הלחינו את השיר, ואמנים נוספים הוזמנו לעשות זאת. שרת התרבות ביקשה משר האוצר משה כחלון לשלול מהגלריה תקציבים אם יוצג השיר של טאטור, ואוצרי התערוכה וחברי קבוצת סלה־מנקה (שמנהלת את מרכז "מעמותה") הסירו את העבודה עד לעריכת בירור משפטי. טאטור הורשעה במאי 2018 בהסתה לטרור ובתמיכה בארגון טרור בעקבות פרסומיה בפייסבוק, ונידונה לחמישה חודשי מאסר. בספטמבר השנה השתחררה מהכלא.

גילוף מעץ
אמיל סלמן
גבר מוקרן על מסך
אמיל סלמן

התערוכה "ברבריות" נולדה בעקבות הרדיפה המתמשכת של גלריה ברבור בירושלים ומוסדות אמנות אחרים בישראל. בלב התערוכה "ארכיון הצנזורה" — אוסף פתוח לעיון הציבור, שמכנס עשרות עבודות שצונזרו ונשלחו במענה לבקשות קול קורא. הארכיון, כותבים אוצרי התערוכה, משרטט את קווי המתאר של מושג הצנזורה עצמו, אוסף מקרים המאפשר לבחון את כוחה של צנזורה מסוגים שונים: ממסדית, דתית, פוליטית או עצמית ובכך לשקף תמונת מצב ייחודית של הזמן והמקום.

האמן גל וולינץ, שהסיר את יצירתו "חמסה", כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "מבטיחים 'אמנות מסוכנת' ומקבלים תערוכת פופ־ארט משמימה, מבטיחים לעסוק ב'בעיות השעה' ומקבלים פיהוק ומלל שלא מחזיקים מים, מבטיחים ליצור במסגרת התערוכה 'ברבריות', ארכיון שמציג עבודות שצונזרו, ומקבלים מארגנים ומארגנות שמצנזרים עבודה. לכן הודעתי למארגנים להוציא את עבודתי מהארכיון". וולינץ היה אמור להציג שלוש חמסות שהוצגו במכללת ספיר, שעל אחת מהן הכיתוב "אדבח אל יהוד". אליו הצטרפה המאיירת היא־לי סופר, היתה אמורה להציג איור מתוך ספר "החתולה"; לדבריה, התערוכה "נהפכה לאירוע פוליטי ודיון על טרור ואני לא רוצה לקחת בזה חלק".

ארגז ועליו כתוב: ארכיון הצנזורה
אמיל סלמן

היוצרים לילה בטרמן, ענאל רזניק, גיא אלחנן ולי לוריאן שיגרו למארגני האירוע מכתב ובו הם מבקשים לא להציג את עבודותיהם במידה שאוצרי התערוכה לא יסכימו לנעול את הארכיון בפני קהל. "בחירתכן להוריד את העבודה (גם אם מדובר היה בהחלטה זמנית עד בדיקת ההליכים המשפטיים) היא בפירוש כניעה ללחץ שמפעיל מנגנון הצנזור", כתבו. "החלטה זו נעשתה בלי לשתף או להתייעץ עם אשר וטאטור, ובכך שללה מהן את סוכנותן על אמנותן ואת יכולתן לקחת חלק בקבלת ההחלטות לגבי הצגת יצירותיהן. אנו מבינות היטב שמה שעמד לנגד עיניכם היה סגירת המרכז, שלילת תקציבים, פגיעה בעובדים ובכל השותפים השונים. אין ספק שזהו סיכון גבוה מאוד. עם זאת, מנקודת מבטנו, פעלתם מתוך בהלה ותגובתכם לאיומים וההפחדות מן הימין לא הכירה בזה שאלה בדיוק הן כוחות הצנזורה וכך הם פועלים".

במקום הפרויקט של מאירה אשר יוצג בתערוכה תיק שיכיל את מנגנון הלחצים שהופעל על המארגנים, וכן מכתב האמנים הפורשים ושירה של טאטור, כחלק מהצגת פסק הדין ובהסכמתה של המשוררת. למרות הסרת העבודות, 35 יצירות אחרות יוצגו בתערוכה. "האירועים סביב פתיחת 'ארכיון הצנזורה' לציבור הדגימו עד כמה חשוב להעלות את הנושא לדיון שקוף ומעמיק", נמסר מסלה־מנקה. "זו היתה מטרת התערוכה כולה, בתקופה שבה מתקיים שיח ציבורי רדוד, אלים ומצנזר בפני עצמו. מבחן המציאות העניק לנו הזדמנות מעשית לבחון זאת. כך מצאנו את עצמנו הופכים מקרה מבחן לנושא אותו ביקשנו לעורר, חווים על בשרנו את התהליך אותו רצינו לבחון".

מעיריית ירושלים לא נמסרה תגובה לשאלות "הארץ".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו