שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
נעמה ריבה
נעמה ריבה
האוצרת גליה בר אור. גם אמנים בינלאומיים
האוצרת גליה בר אור. גם אמנים בינלאומייםצילום: יעל אנגלהרט
נעמה ריבה
נעמה ריבה

בדיון שנערך אתמול (חמישי) במוזיאון חיפה לאמנות תחת הכותרת "חופש אמנותי בישראל 2019" התעורר ויכוח על עתידו של מרכז האמנות "הפירמידה" בוואדי סאליב, ושל האוצרת הבכירה גליה בר־אור, לשעבר מנהלת המשכן לאומנויות בקיבוץ עין חרוד. השבוע החלו שמועות שחוזה העסקתה לא יוארך, ושהיא למעשה תפוטר. סגן ראש העירייה ומחזיק תיק התרבות, הרב דובי חיון, הסביר ש"הפירמידה" תהפוך לבית יוצר ולא תהיה מוזיאון. "גליה היא אוצרת נהדרת אבל אנחנו חושבים שצריכה להיות תפיסה אחרת, שאמנים יקבלו סטודיו. 'הפירמידה' לא צריך להיות מוזיאון, יש מספיק מוזיאונים".

האמן והאוצר חיים לוסקי, שהיה בקהל, כעס על חיון ועל מנכ"ל מוזיאוני חיפה, ניסים טל. "נכון, גליה הגיעה לפירמידה ללא מכרז, אבל היא אחת האוצרות החשובות בארץ והיא הגיעה בהזמנת מנהל 'הפירמידה' שמעון אלון וראש העירייה הקודם יונה יהב, כדי להביא אמנות מסוג אחר לחיפה. מוזיאון חיפה מוחרם על ידי קהילת אמני ישראל בעקבות פיטורי האוצרת הקודמת" — לוסקי התכוון לפיטורי האוצרת לאה אביר לפני מספר שנים. ההתנהלות של חיון בהקשר זה, אמר לוסקי, היא כמו זו של טל. "אני לא נגד מוזיאון חיפה, אבל הוא נמצא תחת צנזורה. אמנות אמורה לעורר בעיות אבל גם לפתור בעיות".

מחזיק תיק התרבות, דובי חיון. שינוי ייעוד
מחזיק תיק התרבות, דובי חיון. שינוי ייעודצילום: אמיל סלמן

גם במקרה זה מתעקש חיון שלא מדובר בפיטורים אלא באי־הארכת חוזה, אך מדובר למעשה בשידור חוזר. גם במקרה לאה אביר וגם במקרה של האוצרת רונה סלע — שפוטרו ממוזיאון חיפה — היה לשתיהן חוזה ההעסקה לשנה אחת בלבד, שלא הוארך.

חיון השיב לדבריו של לוסקי ואמר כי הפעילות ב'פירמידה' תהיה באמצעות קול קורא ולא דרך "חברים של". הוא הוסיף כי "תוקם ועדה שתחליט". בתשובה לשאלת "הארץ" אמר חיון שעדיין לא ברור מה יהיה תקציב "הפירמידה" (שעמד בשנים 2017 ו–2018 על 230 אלף שקלים בלבד). "אני מעריך את גליה כאוצרת וזה לא עניין פרסונלי. המקום הזה הוקם כמקום ליצירה והתפיסה שלי היא להקים חממות. אני רוצה להקים עוד גלריות בעיר ושבהמשך האמנים יוכלו להקים גלריות בעצמם. אני גם בדיאלוג להקמת מוזיאון ערבי. אנו רוצים שיתקבלו ל'פירמידה' אמנים שגרים בחיפה, על פי ועדה עם קריטריונים שקופים בשאלה איך מתקבלים ומה נותנים בתמורה ותהיה בה גלריה שמוצגת בה אמנות מקומית".

לאה אביר. הועזבה מאצירת מוזיאון חיפה אחרי שנה
לאה אביר. הועזבה מאצירת מוזיאון חיפה אחרי שנהצילום: שי איגנץ
רונה סלע, הועזבה מאצירת מוזיאון חיפה אחרי שנה
רונה סלע, הועזבה מאצירת מוזיאון חיפה אחרי שנהצילום: תומר אפלבאום

בר־אור עצמה טרם עודכנה בגורל משרתה. בתגובה לכוונה להפוך את המקום לבית יוצר, אמרה: "התפיסה שלי היתה של מעבדות אמנות רב־תחומיות. התצוגה היתה גם פרפורמטיבית, גם סאונד, גם תנועה — הכל. זה לא היה בהכרח חיפאי, זה יכול להיות גם אמן מחו"ל. חיפה זה מקום שכל כך מתגמל לעבוד בו במובן עומק העשייה. זה מקרה מבחן לחברה הישראלית ולכן אני מוכנה להקריב הרבה".

בעקבות ההחלטה החדשה, שיגרה אחר הצהריים קבוצת אמני "הפירמידה" — בהם דוד בהר, יעל בלבן, יעקב חפץ, מיכאל חאלק, אורית סימן־טוב ועוד — מכתב לראשת העיר עינת קליש רותם, ולמחזיק תיק התרבות דב חיון. הם כתבו כי נדהמו לגלות שלא נמצא תקציב לפירמידה ל–2019 וכי לא הוארך הסכם העירייה עם גליה בר־אור. "אנחנו, אמני פירמידה, פועלים במקום מדי יום וחווים בשנה האחרונה פריחה יוצאת דופן מאז כניסתה של ד"ר גליה בר אור, השייכת לשכבה הדקה ביותר של אוצרים חיים בארץ", כתבו. עוד הוסיפו כי "נרשמו שיתופי פעולה עם קבוצות אמנים מגוונות מרחבי העיר, וסופסוף פירמידה וחיפה כמקום שבו נוצרת אמנות פלסטית הוצבה על המפה. בשנה האחרונה הגיעו לפירמידה אוצרים בכירים מישראל, גרמניה, פורטוגל, והולנד, שנחשפו לתערוכה ולאמנים שפועלים במקום".

לסיכום ציינו האמנים המוחים: "קל מאוד להפסיק, אך קשה מאוד להקים וליצור … זה מהלך שיפגע בשכונת ואדי סאליב ובאמנות הנוצרת בחיפה, ובאמון קהילת האמנים והאוצרים בארץ ביחס לעיריית חיפה".

האמן יעקב חפץ הוסיף: "אני חושב שקיים משהו 'גנטי' בהתנהלות של עיריית חיפה והנוגעים בדבר. העסקנים תמיד קדמו לאמנים ואוצרים מהשורה הראשונה. כעשרים שנה אני בפירמידה, ותמיד מול העירייה נוצר רושם שאנחנו סוג של מטרד".

בתגובה למכתב אמר חיון כי ישמח להיפגש עם האמנים ולהסביר: "אין קיצוץ אלא תפיסה אחרת של המקום. אני אשמח להסביר את תפיסתי לגבי המקום כבית יוצר ותערוכות שינוהלו על ידי אוצרים שונים, וכן ועדה שבה אנשי אמנות — ולא אדם אחד — תנהל את הצד האמנותי". מעיריית חיפה נמסר על המהלך כולו: "אין תגובה".

בדיון במוזיאון חיפה אתמול, תחת הכותרת "חופש אמנותי בישראל 2019", התייחס חיון לעניין הסרת פסל מק־ישו על ידי העירייה ואמר שזו היתה "טעות של מתחילים". לדבריו, "נוצרה קונסטלציה של שלטון חדש שלומד את הדברים, ואנשים ניצלו את זה". חיון הוסיף כי "היה כאן ניצול ציני כדי לנגח מערכת פוליטית חדשה".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ