מנכ"ל מוזיאוני חיפה, ניסים טל, יסיים את תפקידו לאחר 25 שנה

בתקופת כהונתו של טל נפתחו שלושה מוזיאונים חדשים. ביקורת נמתחה על מערכת היחסים שלו עם אוצרות המוזיאונים השונים בעיר

נעמה ריבה
נעמה ריבה
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ניסים טל
ניסים טל. "התפקיד היה מלא אתגרים, הישגים ועניין"צילום: רמי שלוש
נעמה ריבה
נעמה ריבה

מנכ"ל מוזיאוני חיפה, ניסים טל, יסיים את תפקידו לאחר 25 שנה. לדברי טל, הוא הגיע לגיל פנסיה וביקש לסיים את תפקידו, אך גורמים שונים מעידים כי הפרישה מגיעה על רקע חוסר הסכמות עם ראשת העיר החדשה. "לפני יותר משנה, עם הגיעי לגיל פרישה, ביקש ראש העיר לשעבר יונה יהב שאמשיך בתפקידי שנה נוספת. ביום חמישי ביקשתי מראשת העיר ד"ר עינת קליש־רותם לסיים את תפקידי", מסר טל. "אני גאה מאוד על הישגי המוזיאונים, שהגיעו לשיא חדש עם פתיחת תערוכת יחיד לדמיאן הירסט לראשונה בישראל. התפקיד היה מלא אתגרים, הישגים ועניין — דרך משברים כמו מק'ישו ועד קבלת פרס הצטיינות בינלאומי מוערך למוזיאון טיקוטין מידי קיסר יפן". טל יסיים את תפקידו ביוני, טרם יצא מכרז למחליפו.

בתקופת כהונתו של טל נפתחו שלושה מוזיאונים חדשים בחיפה, במבנים לשימור: מוזיאון העיר, מוזיאון הרמן שטרוק ומוזיאון מאנה־כץ. לאורך הקדנציה שלו נמתחה עליו מספר פעמים ביקורת, בעיקר סביב הפסקת עבודתן של האוצרות רונה סלע ולאה אביר לאחר שנת עבודה אחת בלבד. גם האוצרות רותי דירקטור ותמי כץ פרימן כיהנו כאוצרות תקופות זמן קצרות יחסית לאוצרות במוזיאונים ציבוריים — שלוש וחמש שנים, בהתאמה.

בכתבתה של שני ליטמן מ–2015 ב"הארץ", פורטה מערכת היחסים הבעייתית בין האוצרות למנכ"ל. ליטמן אף ציטטה אמנים שאיבדו את אמונם במוסדות המוזיאליים החיפאיים. בשנים האחרונות שימשה סבטלנה ריינגולד כאוצרת של שלושה מוזיאונים: מוזיאון חיפה לאמנות, מוזיאון מאנה־כץ ומוזיאון הרמן שטרוק. היא נבחרה לתפקיד ללא מכרז. גם המוזיאון הימי בעיר פועל בחודשים האחרונים ללא אוצר.

לדברי חברת המועצה נעמה לזימי, יו"ר חברת מוזיאוני חיפה, שני מכרזים צפויים להתקיים בקרוב: אוצר/ת ראשי/ת לכלל המוזיאונים בעיר ומנכ"ל לחברה. "מוזיאוני חיפה נכנסים לתקופת התחדשות חשובה", מסרה לזימי. "אני מאמינה שחיפה יכולה וצריכה להיות עיר המוזיאונים של ישראל, בזכות הנכסים וההיסטוריה הענפה שלה. מוזיאון חיפה לאמנויות צריך להיות מוזיאון ברמה ובהיכרות בינלאומית, שעומד באותו קנה עם המוזיאונים הגדולים בישראל. מוזיאון העיר צריך להיות אבן שואבת לסיפור החיפאי — פסיפס של היסטוריה ענפה מקומית ולאומית שצריכה להיות מוקד לגאווה מקומית. גם יתר המוזיאונים בעיר צריכים לקבל נראות כלל־עירונית, לצד הרחבה והוספה של מוזיאונים נושאיים קטנים. כולי תקווה שנמצב את חיפה כעיר האמנות הרב תרבותית והייחודית של ישראל".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ