מת אמן המיצג אוליי, שותפה של מרינה אברמוביץ' ליצירות המפורסמות

אוליי, שמת בגיל 77, יצר עם אברמוביץ' בין השאר את מיצג הסטירות, השערות הקלועות יחד ומיצג החומה הסינית. בהמשך תבע אותה על העלמת רווחים המגיעים לו, וזכה. אברמוביץ': "הוא יחסר באופן עמוק"

נעמה ריבה
נעמה ריבה
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אברמוביץ' ואוליי בראשית דרכם המשותפת
אברמוביץ' ואוליי בראשית דרכם המשותפתצילום: courtesy of Ulay and Marina Abra
נעמה ריבה
נעמה ריבה

אמן המיצג, הצלם ואמן הגוף הגרמני אוליי, שהיה יותר מעשור בן זוגה ושותפה ליצירה של אמנית המיצג הסרבית הידועה ביותר בעולם, מרינה אברמוביץ', מת היום (שני) בגיל 77 ממחלת הסרטן. אוליי, ובשמו המלא פרנק לאייסיפן, נולד בעיירה סולינגן (הסמוכה לדיסלדורף) בגרמניה בימי מלחמת העולם השנייה. ב–1969 עזב את גרמניה, בין היתר מכיוון שסלד מהגרמניות והתגורר רוב השנים באמסטרדם. הוא מת בלובליאנה בסלובניה, אותה אימץ בעשור האחרון.

אברמוביץ' ספדה לו באינסטגרם: "בעצב גדול, למדתי על מותו של חברי ובן־זוגי לשעבר. הוא היה אמן ואדם יוצא דופן. הוא יחסר באופן עמוק. ביום כזה, זה מנחם לדעת שהאמנות והמורשת שלו יחיו לנצח".

אוליי ואברמוביץ' יצרו יחד כמה עבודות מיצג שהפכו לציוני דרך בתולדות האמנות ובאמנות המיצג בפרט, בהן מיצג מ–1977, Light/Dark, בו הם יושבים זה מול זה וסוטרים אחד לשני בעוצמה הולכת וגוברת. בעבודה מפורסמת אחרת שיצרו באותה שנה, הם בילו 17 שעות גב אל גב כששערותיהם הארוכות שזורות יחד בצמה אחת. בעבודה שיצרו ב–1978 ונקראה AAA-AAA הם עמדו פנים אל פנים וצעקו "אאאאה" אחד על השני. ב–1980 יצרו מיצג בשם "The other: rest energy", שבמהלכו החזיקו יחד קשת מתוחה, כשבתוכה חץ המופנה אל ליבה של אברמוביץ'. בעבודה אחרת אוליי רץ עירום אל עבר אברמוביץ' הלבושה, ובכל פעם שכמעט הגיע אליה, נמשך חזרה אחורנית על ידי חבל אליו היה קשור.

בעבודה ב–1988, שתוכננה זמן רב ונוצרה אחרי שנפרדו, "הנאהבים" שמה, הלך כל אחד מהם 2,500 קילומטרים משני קצותיה של החומה הסינית, עד שנפגשו, באמצע, ובלי לדבר נפרדו זה מזה. העבודה הוצגה בתערוכה "קווי הגנה" בגלריה האוניברסיטאית בתל אביב. ב–2010, לאחר שנים רבות שהם לא נפגשו, אוליי הפתיע את אברמוביץ' בעבודתה "האמנית נוכחת" שהציגה במומה בניו יורק, התיישב לידה ואחז את ידה.

ב–2015 הוא תבע את אברמוביץ' מכיוון שדרשה מגלריות לרשום את שמה כיוצרת יחידה של עבודות שעשו שניהם במשותף, בניגוד לתנאים עליהם הוסכם בחוזה שחתמו ב–1999. הוא גם טען שאברמוביץ' לא דיווחה אמת על מצב המכירות של עבודותיהם המשותפות, ושילמה לו את חלקו ממכירת העבודות רק ארבע פעמים במשך 16 שנה. הוא תבע אותה, זכה במשפט ובספטמבר 2016 פסק בית משפט הולנדי כי עליה לשלם לו 250 אלף יורו.

ב–2013 ערך אוליי סרט תיעודי, "פרויקט סרטן", על מחלת הסרטן בה חלה ב–2011 וממנה יבריא ב–2014 — עד שחלה שוב. בסוף שנה זו מתכנן מוזיאון הסטאדלייק באמסטרדם לערוך עליו רטרוספקטיבה בה יוצגו עבודות מוקדמות שלו, בהן הציג נזילות מינית, ועבודות משותפות של הזוג.

אוצרת האמנות העכשווית במוזיאון תל אביב, רותי דירקטור: "אוליי ייזכר כנראה לעד כבן זוגה של מרינה אברמוביץ'. זה ניסוח מהסוג שאנחנו שומעים בדרך כלל בכיוון ההפוך מגדרית: לי קרסנר, מי שהיתה אשתו של ג'קסון פולוק, למשל. הוא היה אמן גוף רדיקלי לפני פגישתו עם מרינה, וגם אחרי פרידתם, אבל 12 השנים שעבדו יחד ייזכרו כשיא היצירה שלו. וגם כשיא היצירה שלה. שניהם שותפים באותה מידה לחלוציות בתחום הפרפורמנס. בהמשך מרינה סללה את דרכה ללב הקונצנזוס של עולם האמנות תוך שהיא הופכת את הפרפורמנס לאובייקט מוזיאלי ומסחרי. אוליי נשאר בפרינג' והמשיך את מה שראה כאמנות רדיקלית ולא ממוסדת".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ