שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

בלונדון יש יותר נשים, גם על רחבת הפרלמנט

עתיקות נדירות מהמזרח התיכון יוצגו בפילדלפיה ■ רחבת הפרלמנט בלונדון גאה להציג: פסל אשה ראשון, שנוצר בידי אשה ■ האמן ג'ף קונס מוסיף תביעה לרשימת הצרות שפקדו אותו לאחרונה

מיה אשרי
מיה אשרי
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
פסלה של מיליסנט פוסט, ממנהיגות התנועה הסופרג'יסטית, שיצרה ג'יליאן ווירינג
פסלה של מיליסנט פוסט, ממנהיגות התנועה הסופרג'יסטית, שיצרה ג'יליאן ווירינגצילום: אדריאן דניס / אי־אף־פי

אשת חיל, ואבן

הרבה פסלים מעטרים את כיכר הפרלמנט הבריטי בלונדון, אבל עד השבוע — כולם היו פסלים של גברים. לא עוד. בטקס רב משתתפים שנערך ברחבה, בהשתתפות ראשת הממשלה תרזה מיי וראש העיר לונדון סאדיק חאן, נחנך פסל המנציח את מיליסנט פוסט (Fawcett), ממנהיגות התנועה הסופרג'יסטית למען הצבעה לנשים בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. 

למען האמת, חשיבותה ההיסטורית של חניכת הפסל היא כפולה — האמנית שעומדת מאחוריו היא ג'יליאן ווירינג, שהפכה להיות האמנית הראשונה שפסל שלה מעטר את הרחבה היוקרתית.

תרזה מיי מביטה בפסלה של פוסט. על השלט בידה כתוב "אומץ קורא לאומץ בכל מקום"
תרזה מיי מביטה בפסלה של פוסט. על השלט בידה כתוב "אומץ קורא לאומץ בכל מקום"צילום: אדריאן דניס / אי־אף־פי

בפסל נראית פוסט בהיותה כבת 50, כשהיא נושאת שלט שעליו כתוב "אומץ קורא לאומץ בכל מקום". על בסיסו של הפסל נחרטו 52 תמונות קטנות של פעילות, וכמה תמונות נוספות של פעילים בולטים נוספים בתנועה. 

הסיבה הרשמית להצבת הפסל היא ציון מאה שנה לחוק הראשון בבריטניה, שהתיר לנשים להצביע במדינה (למעשה, תחילה אפשר החוק רק לנשים מעל גיל 30 להצביע). היא מצטרפת ל–11 גברים המונצחים באזור, בהם ווינסטון צ'רצ'יל, נלסון מנדלה ומהטמה גנדי. הצבתו של הפסל היא תוצאה משמחת של תהליך שהחל כבר לפני שנתיים, אז הושק קמפיין ציבורי לייצוג נשי ברחבה שיזמה קרוליין קריאדו פרז, עיתונאית בריטית. אלפים חתמו על העצומה שפתחה, ובספטמבר שעבר הודיע משרדו של ראש העיר שהבקשה תתממש. 

"תדמיינו איך זה מרגיש, אם את אישה או נערה שמטיילת לה בעיר המתקדמת ביותר בעולם ורואה שכל האנשים הגדולים הם גברים, ואין אף דוגמה לאשה גדולה", אמר חאן באירוע חניכה סגור שהתקיים לפני הטקס הרשמי. "בוודאי יש לזה השפעה — מודעת או לא — על השאיפות שלך, על איך שהמגדר שלך נתפס. לפסלים יש מטרה, אחרת לא היו לנו כל כך הרבה מהם בעיר". "לא הייתי פה היום כראש ממשלה, לא היו חברות פרלמנט נשים, לאף אחת מאיתנו לא היו את הזכויות וההגנות שיש לנו היום לולא דיים מיליסנט גארט פוסט", הוסיפה מיי.

חפירות יפיפיות

מוזיאון פן בפילדלפיה מחזיק כבר שנים באחד מהאוספים המרשימים ביותר של פריטים ועתיקות ממסופוטמיה, אבל רק חלק קטן ממנו הוצג לקהל הרחב. לאחרונה, בתום שיפוץ נרחב שנמשך יותר משלוש שנים ועלה כחמישה מיליון דולר — הוחלט לתת ל"ערש הציוויליזציה" את הכבוד המגיע לה ולפתוח מחדש את הגלריות המוקדשות לפריטים מהמזרח התיכון. אלה הורחבו משמעותית, תוכננו מחדש ויציגו בפעם הראשונה מאות פריטים שעד כה היו נסתרים מעיני הציבור. 

עתיקות טריות מהמחסן במוזיאון פן
עתיקות טריות מהמחסן במוזיאון פן צילום: Penn Museum

"זהו אחד האוספים החשובים ביותר מהמזרח התיכון בעולם כולו, שחומרים עליו נמצאים בכל ספר לימוד על היסטוריה של אמנות", אמר ל"גרדיאן" מנהל המוזיאון, ג'וליאן סיגרס. האוסף המלא של המוזיאון מכיל יותר ממאה אלף פריטים מהאזור — תוצר של מחקר מעמיק שנמשך עשורים, והחל עוד בסוף המאה ה-19.

בתערוכה הקבועה החדשה יוצגו כמעט 1,200 פריטים, ויותר ממחצית מהם לראשונה. הפריט העתיק ביותר הוא זרעים חרוכים בני כ–9,000 שנה. ויש גם אוצרות של ממש: בלבה של התצוגה יעמוד קטע מבית הקברות המלכותי של אור, כיום בדרום עיראק, שנחפר בין 1922 ל–1934 והכיל יותר מאלפיים קברים מ–2,450 לפנה"ס בערך. 16 מתוכם, לפי החוקרים, היו שייכים לבני מלוכה, בהם המלכה פואבי. מעט ידוע עליה, אך התכשיטים והבגדים המרשימים שאיתם נמצאה — עתירי זהב, חרוזים ואבנים יקרות ונחשבים מופת של שפע ועושר— יוצגו במוזיאון.  

חלל התצוגה שנפתח מחדש. כמעט 1,200 פריטים מהמזרח התיכון ייחשפו לראשונה
חלל התצוגה שנפתח מחדש. כמעט 1,200 פריטים מהמזרח התיכון ייחשפו לראשונהצילום: Penn Museum

הקונצים של קונס

האמן האמריקאי ג'ף קונס סופג די הרבה אש בתקופה האחרונה: הפסל שהוא מתכנן כ"תרומה" לפריז לזכר קורבנות פיגועי 2015 סופג ביקורת קשה, הן על העיצוב והן על הדרישות המפליגות מהעירייה, וכעת הוא צריך להתמודד גם עם תביעת ענק מביכה. אספן האמנות סטיבן טננבאום, בכיר בקרן הון־סיכון, הגיש בשבוע שעבר תביעה נגד קונס וגלריה גגוזיאן המייצגת אותו, בטענה שלא קיבל שלוש יצירות שהזמין מהם, אחרי שכבר שילם עליהן מיליוני דולרים. 

"דרכו של קונס להצלחה רצופה בשחיתות, ולמעמדו הבינלאומי יש רקע אפל, חבוי וחלקלק", נכתב בתביעתו של טננבאום. עוד ציין כי ההסכמים המורכבים עם הסטודיו של קונס "שמים את האספנים בעמדה מסוכנת שאי אפשר להחזיק בה מעמד", ואף דרשו פיקדונות גבוהים והזרמה שוטפת של כסף. עוד מפורט בתביעה כיצד הסיפור הסתבך כשחלו עיכובים בלוח הזמנים שסיפקו רונס וגגוזיאן במקור. עד כה, שילם טננבאום לקונס 6.4 מיליון דולר על אחד מתוך שלושת הפסלים. הוא הזמין אותו ב–2013 והיה אמור לקבלו ב–2015 – אך התאריך נדחה ונדחה. כעת קונס אומר כי יגיע באוגוסט 2019.

לקונס לוקח שנים וכסף רב כדי להשלים את פסליו ולכן פעמים רבות הוא מוכר אותם רק על בסיס הרעיון. השיטה, לפי טננבאום, אינה אתית, והובילה לרווחים של "מאות מיליוני דולרים" עבור קונס. קונס וגגוזיאן לא הגיבו לתביעה.

ג'ף קונס. הצרות ממשיכות להגיע
ג'ף קונס. הצרות ממשיכות להגיעצילום: רויטרס

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ