אמן פורץ דרך ששם פס על אנשים. וגם נקודות

האמן האמריקאי המשפיע ג'ון בלדסארי, שמת בשבוע שעבר בגיל 88, חשש שייזכר כאדם ש"צייר נקודות על פניהם של אנשים"

שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
Two Person Saw (Orange): With Standing Person (Blue), 2004
Two Person Saw (Orange): With Standing Person (Blue), 2004צילום: Marian Goodman Gallery
נעמה ריבה
נעמה ריבה
נעמה ריבה
נעמה ריבה

האמן הקונספטואלי האמריקאי המשפיע ג'ון בלדסארי מת בסוף השבוע בביתו בשכונת ונציה בלוס אנג'לס, כשהוא בן 88. דבר מותו נודע רק בתחילת השבוע. עבודותיו של בלדסארי הוצגו ביותר מ–200 תערוכות יחיד בארה"ב ואירופה. הוא נולד בעיר נשיונל סיטי בקליפורניה ועבד במדינה רוב חייו.

ג'ון בלדסארי
ג'ון בלדסאריצילום: Jochen Arentzen

עבודותיו הראשונות בשנות ה–60 הורכבו מטקסטים ודימויים ולעתים מטקסטים בלבד, כמו העבודה: ?Suppose it is true after all? WHAT THEN מ–1967. בהמשך הוא היה אחד האמנים הראשונים ששילבו בין צילומים לכתמי צבע. כמו כן הוא היה מעורב בגיבוש סצינת האמנות בלוס אנג'לס כמורה במכון קליפורניה לאמנות בין השנים 1970–1988, ובהמשך באוניברסיטת קליפורניה עד 2005.

עם היוודע דבר מותו צייצו במוזיאון האמנות של לוס אנג'לס (LACMA): "הוא היה אמן נהדר, דינמי ומורה משפיע, אדם שהיה חיוני להתפתחות האמנות העכשווית בלוס אנג'לס ובעולם הרחב".

The Intersection Series: Person and Dog/High Rise Building, 2002
The Intersection Series: Person and Dog/High Rise Building, 2002צילום: Marian Goodman Gallery
צילום: Courtesy Sprüth Magers, Beyer Projects
צילום: Courtesy the artist and Sprüth Magers
צילום: Courtesy the artist and Sprüth Magers
Arms & Legs (Specif. Elbows & Knees), etc.: Two Arms (with Three Noses), 2007
Arms & Legs (Specif. Elbows & Knees), etc.: Two Arms (with Three Noses), 2007צילום: Marian Goodman Gallery
צילום: Courtesy the artist and Sprüth Magers Photo: © Timo Ohler 2017
Bond, 1988
Bond, 1988צילום: Courtesy the artist and Sprüth Magers
צילום: Courtesy the artist and Sprüth Magers
The Artist Hitting Various Objects With a Golf Club, 1972-73
The Artist Hitting Various Objects With a Golf Club, 1972-73צילום: Marian Goodman Gallery
Noses & Ears, Etc. (Part Two): (Green) Face with Nose, (Yellow and Violet) Hands, (Red) Arm and Pistol (with
Tie), 2006
Noses & Ears, Etc. (Part Two): (Green) Face with Nose, (Yellow and Violet) Hands, (Red) Arm and Pistol (with Tie), 2006צילום: Marian Goodman Gallery
Raised Eyebrows/Furrowed Foreheads: (Blue Eyebrow and Grey Skin), 2008
Raised Eyebrows/Furrowed Foreheads: (Blue Eyebrow and Grey Skin), 2008צילום: Marian Goodman Gallery

באמצע שנות ה–80 החל ליצור את סדרת העבודות המוכרת ביותר שלו, בה פני דמויות מכוסות בעיגולים צבעוניים. מוטיב זה חזר בעבודותיו לאורך שנים. בעבודותיו בלדסארי התעסק בטכניקות יצירה שונות, אך הביע חשש שייזכר כאדם ש"צייר נקודות על פניהם של אנשים". בראיון ב–2008 אמר: "קשה לי לזרוק חפצים בלי לחשוב איך יוכלו להפוך לחלק ממה שאני עושה. אני בוהה במשהו ואומר: 'למה זה לא אמנות? למה זה לא יכול להיות אמנות?'"

השפה שהפכה מזוהה עמו ניכרה גם בעבודות הפיסול שלו, שיצר בסוף חייו, כמו למשל בפסלו הראשון, "החצוצרה של בטהובן (עם אוזן)", מ–2007 וב"פייק גזר" מ–2016.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ