כמו תאונת שרשרת פסיכדלית שאי אפשר להוריד ממנה את העיניים

עמודי טוטם מרהיבים שאוכלים את עצמם, טיול אינסופי במנהרת הזמן של ניו יורק ומשהו מכוער במיוחד, שכל אחד צריך בארון ■ אחרי מי לעקוב באינסטגרם

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
מתוך העמוד של  יו מאידה. גלגל החיים מעולם לא נראה כל כך פסיכדלי
מתוך העמוד של יו מאידה. גלגל החיים מעולם לא נראה כל כך פסיכדליצילום: Yu Maeda
אופיר חובב
אופיר חובב
אופיר חובב
אופיר חובב

_yu_maeda_@

מספר עוקבים: 24,000

באינסטגרם מאז: אפריל 2013

צבעים בוהקים, דמויות עתיקות, פרקטלים, צורות משוננות — כל הפסיכדליה הצבעונית הזו משמשת את האמן יו מאידה לבניית מין עמודי טוטם קרטוניים וגדושים בתוכן. הפוסטים הצבעוניים שלו, הנראים במבט ראשון כמו תאונות שרשרת של פרטים עמוסים — מתגלים דווקא כמסודרים ואפילו סימטריים.

מאידה, שנולד בשנת 1984 בקוממוטו שבדרום יפן, מתגורר כיום בקליפורניה ועוסק בעיצוב גרפי, פיסול, איור וציורי קיר. לאחר שלמד עיצוב באוניברסיטת קיוטו לאמנות, עבד בטוקיו במשך שבע שנים כאמן שכיר בסטודיו לאנימציה שהתמקד בפרסומות. את השעות המתות מול המסך העביר בשרבוטים. 

בשלב מסוים הוא השתעמם, נשחק והחליט לפתוח בקריירת אמנות עצמאית. מאחר ותרבות אמריקאית עניינה אותו תמיד, החליט מאידה לעבור לגור שם. 
הוא מתייחס לעבודותיו — פסלים או לוחות עשויים עץ וצבועים בצבעי אקריליק — כדרך לחקור את מעגל החיים, מוות ולידה מחדש. הוא עושה זאת באמצעות הצבת צורות שונות זו בתוך זו, באופן הנדמה כאילו הן אוכלות אחת את השנייה. כמו כן, הוא משתמש בסמלים המזוהים עם ילידי יבשת אמריקה; בדגמים של מנדלות, בגולגולות ובשלדים. לפי מאידה, כל אלו נושאים "משמעות רבה", מאחר ו"אמני קעקועים יפנים רבים משתמשים בהם כסמל ללידה מחדש, לשינוי ולהתפתחות. לאו דווקא בהקשר של מוות". 

retro_newyork@

מספר עוקבים: 80,000

באינסטגרם מאז: אוגוסט 2017

הפיד הזה מהווה טיול אינסופי ומוצלח במיוחד במנהרת הזמן של ניו יורק. הוא מורכב מתצלומים משובחים של רגעים קטנים, נוסטלגיים ולבושים היטב - משנות החמישים, השישים, השבעים והשמונים של המאה העשרים. 

העומדת מאחוריו היא פארה דובואה, ילידת העיר בת 28, שחיה ומתגוררת בה עד היום, בשכונת האפר ווסט סייד. היא מתפרנסת מעריכת סאונד ומנגינה בפסנתר. מתוך אהבה גדולה לעיר מגוריה, פתחה דובואה בשנת 2012 בלוג בטמבלר שהוקדש כולו לניו יורק. שש שנים לאחר מכן, היא המירה את הבלוג בחשבון אינסטגרם מצליח אחריו עוקבים כבר שמונים אלף איש.

דובואה מלקטת את התצלומים הללו מארכיונים, חשבונות אינסטגרם שונים וארכיונים פרטיים של צלמים שתיעדו את הזוויות התלולות של גורדי השחקים, הנסיעות הצפופות בסאבוויי, ההולכים והשבים הרבים במעברי החצייה והממתינים בתור לקניות בערב חג המולד. לכל אלה מצטרפים גם אירועים רומנטיים פחות, כמו קבצנים בפינות רחוב, המהומות שפרצו בהארלם בשנת 1964 וקטטות בין שוטרים לאזרחים.

@veryuglyplatess

מספר עוקבים: 27,300

באינסטגרם מאז: ינואר 2019

העמוד הזה הוא אוסף דבילי של צלחות מכוערות עליהן כתובים מסרים משעשעים הקשורים באופן מסוים לתמונות המוטבעות על גביהן - מעין הכלאה בין ממים לפריטי עיצוב משעשעים לקישוט הבית. כולן מעשה ידיה של קמילה מכר, אמנית ממוצא פולני המתגוררת כיום בברלין.

מעבר לכיעור המסוים שלהן - המתבטא בקיטש לא מודע לעצמו, עיטורים מיושנים, דמויות רנסנסיות, קשקושים וחיות שונות- המכנה המשותף של הצלחות הללו הוא שהן בוטות מאוד. מכר סיפרה בראיון למגזין "פלייפול" שהחליטה לקרוא לחשבון האינסטגרם שלה very ugly plates משום ש"בפולנית המילה המקבילה ל'שובב' משמשת גם כמילה 'מלוכלך', ואף אחד הרי לא אוהב צלחות מלוכלכות".

בין המוצלחות: אישה צעירה לבושה בהידור יושבת לבדה על ספה תחת הכיתוב  "גילחתי את הרגליים לחינם", מריה וישו בוהים במבט רציני לצד הכיתוב "אנחנו יודעים מה עשית אתמול בלילה" ואישה סוגרת את הדלת הירוקה שמאחוריה, נראית אסירת תודה, לצד הכיתוב "עכשיו אפשר להפליץ בשקט".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ