התערוכה שהפכה בלי כוונה ללא חינוכית

למרות הכוונות הדידקטיות, בחירת העבודות והצבתן בחלל הופכות את התערוכה "הוצאו מהקשרים - אמנות איברי הגוף" לפראית, מלבת דמיון ולא־חינוכית

גליה יהב
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גליה יהב

כמו "יומן אבק", שמוצגת במוזיאון ישראל, גם התערוכה "הוצאו מהקשרים - אמנות איברי הגוף", היא דידקטית בעיקרה, אבל פחות יומרנית במוטיבציות הדעתניות או המחקריות שלה. "תערוכה בינתחומית זו שופכת אור על אופן הצגת איברי הגוף בתרבויות השונות", כותבת האוצרת טניה סירקוביץ' במאמר "הגוף המקוטע" בקטלוג, "כל אחת בהקשריה הדתיים, החברתיים והאסתטיים - מהתקופה הפרהיסטורית ועד ימינו". נקודת מוצא זו, של סקירת־ענק פנורמית הרוצה לתפוש בעצם הכל, מכתיבה בהכרח שטחיות והכללות שיחמיצו את היצירה הספציפית ואת משמעותה, שכן לא מדובר באפוס אברי הגוף השלם, אלא בדוגמיות נגישות, קצת מכל דבר. "האיבר הנפרד מפנה את תשומת הלב לארעיותו של הגוף ועשוי אפוא לעורר חרדה, כאב, תחושת ניתוק וחוסר שלמות". האיבר המנותק יכול להיות מטונימיה לכל דבר – כאן אמורה היתה להתחיל מלאכת האוצרות, לא להסתיים.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ