האמנית שמתהלכת בין המתים

התערוכה "טרמינל" של עדן אורבך־עפרת במוזיאון פתח תקוה היא מחווה כפולה ומשוכללת לצייר הסימבוליסט ארנולד בקלין, המציגה את האוסף המוזיאלי כרוחות מתים שקמות לתחייה עם התצוגה

גליה יהב
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גליה יהב

כפי שקורה לא אחת במוזיאון פתח תקוה, התערוכה הצדדית, המוקדשת למחווה או עיסוק עכשווי באוסף המוזיאון, מעניינת לפחות כמו התערוכה המרכזית אם לא יותר, משמשת לה הערת שוליים חיונית. הפעם זו התערוכה "טרמינל" של עדן אורבך־עפרת, שהיא מחווה כפולה משוכללת לצייר הסימבוליסט ארנולד בקלין ולציורו "אי המתים" מ–1880.

בקלין צייר חמש גרסאות כמעט זהות של הציור שבו נראית דמות לבנה זוהרת, חותרת בסירה הנושאת ארון מתים, שטה אל מול אי סלעי מתנשא, שצורתו חצי עיגול ובעיבורו ברושים כהים. המוות כהזיה, לא חלק מהחיים אלא חלופה מיתית שלהם. הוא תימצת בציור זה את תפישת המוות הנשגבת שלו כמלא תנועה וסטטי בה בעת, עניין מיסטי וסימבולי אך גם בעל קונקרטיות גיאוגרפית, של הפקדת הגופה במתחם האי כבאתר קבורה. המוות קיבל אצלו צורה של מלנכוליה נצחית, אירוע מאגי בעל איכות בלתי מוסברת של חזיון רפאים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ