שאול סתר
שאול סתר

הפנייה למדע היא אחד המהלכים המכריעים באמנות העכשווית. נראה שהיא מתחרה בפנייה לשדה החברתי של העשורים האחרונים ונבנית על בסיס המבוי הסתום שאליו נקלעה זו האחרונה - עם התרחבותם והידרדרותם של הפרויקטים השיתופיים, התפשטותה של תמטיקה שקופה והכורח ״להיות פוליטי״, אבל באופן הצפוי והשגור ביותר.

להיקשרות של האמנות למדע יש אמנם היסטוריה ארוכה הרבה יותר, שמגיעה עד לשורשיו של ההיצג החזותי כמעשה של התבוננות, רישום ובחינה של העולם, ולכן כחלק ממאמץ משותף של חקר המציאות – עוד לפני שנחלק לתחומי דעת שונים (פילוסופיה, מדע, אמנות) ופעמים רבות עוינים. ועם זאת, ההיתלות האמנותית במדע כרוכה היום בהילתו המחודשת, מסמאת העיניים – בפרץ הטכנולוגי של העידן הנוכחי, בהעדפה של האמפיריות הבטוחה והשרירה על פני הספקולטיביות המוטה, ובעיקר ב״מדעיזם״, כלומר בדרישה לתת פשר לכלל המציאות בכליו של המדע הניסויי.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ