מעטים השפיעו כמוהו, אך התערוכה לכבוד סוטין פשוט מיושנת
הבעיה המרכזית בתערוכה שמציגה יצירות של חיים סוטין ועבודות של אמנים ישראלים שהושפעו ממנו היא הפרדת הכוחות, שמונעת מפגש בין המאסטר למעריציו

יגאל תומרקין, "מחווה לסוטין", 1968 צילום: Photo @ Tel Aviv Museum of Art /
מעטים הם האמנים שהשפיעו על התפתחות הציור הארצישראלי כמו חיים סוטין. באמצע שנות ה–20 של המאה הקודמת התחילו אמנים ארץ־ישראלים לעלות לרגל לפריז, שם שמו הלך לפניו, והמגמה נמשכה עד לסוף שנות ה–50, אז קמו לו יורשים ובראשם מרסל דושאן, רוברט ראושנברג ויוזף בויס. גם הישראלים שמרדו באקספרסיביות המיוסרת שבקעה מציוריו ובצבעוניות הנועזת שלו עשו זאת, לפחות חלקית, מתוך רצון להפנות גב לצל הגדול שהטמיע בציור המקומי.