תערוכה

קבורת הארכיאולוג החמדן

בעלות וניכוס הם נושאיה של התערוכה הקבוצתית "Provenance" בתל אביב, ששמה קשור בחקירה ארכיאולוגית וגם אמנותית

קמיע סמית
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
קמיע סמית

נקודת המוצא של התערוכה הקבוצתית "Provenance", שתיפתח בשבת ב-20:00, היא מיקומו של החלל שבו היא מוצגת - גלריה חזי כהן בתל אביב (וולפסון 54), השוכנת בבניין שבו היה בעבר סניף של הבנק הבינלאומי הראשון. אוצרת התערוכה, עפרה חרנ"ם, מספרת כי לגלריה עדיין מגיעים כמה אנשים בחודש בחיפוש אחר סניף הבנק. תוך התייחסות לתולדות המקום הזה, מבקשת התערוכה לבחון את המושג "Provenance", הלקוח מתחום הארכיאולוגיה, ופירושו: המיקום המקורי של ממצא ארכיאולוגי.

במונח נעשה שימוש גם בשוק האמנות, תוך התייחסות לכרונולוגיית הבעלות על יצירה מסוימת (במטרה לקבוע את ערכה על סמך קורותיה, בעליה הקודמים ומחירה לאורך השנים). לדברי האוצרת, התערוכה תעסוק "במהות ובהשלכות של חמדנות, בעלות וניכוס".

בתערוכה מציגים ארבעה אמנים: רותם בלוה, זוהר גוטסמן, רמי מימון ורון עמיר. במרכז החלל יצר רמי מימון צלב המורכב מארבעה קירות קטנים, היוצרים אזורים נפרדים, ואלה משמשים אותו להצגת דגם של חלל מוזיאלי. המיצב של מימון כולל תצלומים של פסלים עתיקים שהתגלו בחורבות פומפיי, שאותם הוא מעבד באמצעות קילוף, חשיפה והסתרה. כל מהדורה של התצלומים מקבלת טיפול שונה בתכלית, ויחד הן מתפקדות כסדרה אינסופית - העומדת בסתירה לרעיון המהדורה המוגבלת בצילום, רעיון שמשפיע על מחירה ויוקרתה של העבודה. מודל המוזיאון המוקטן נבנה גם בניגוד לגודלם המונומנטלי והבולעני של מוזיאונים: החלל שיצר מימון הוא אינטימי ומותאם למידות הצופה.

זוהר גוטסמן, "(Dream) Hominid Conglomerate", 2012צילום: יעל פרנק

זוהר גוטסמן מציג עבודה מרשימה וריאליסטית להפליא: פסל שנחצב מאבן אולם נראה כממצא ארכיאולוגי אמיתי, כמאובן הזרוע בשרידי שלדים. שלד אדם בוגר נראה שרוע בתנוחה עוברית, ושתי עצמות ידיו כמו מבקשות לחבוק ערימת גולגולות אנושיות, שנעשו על פי שלבי האבולוציה השונים של האדם הקדמון. על העבודה הזאת כותבת האוצרת חרנ"ם: "גוטסמן מביים קבורה טקסית של ארכיאולוג חמדן, המסרב להיפרד מן הממצאים שלו אפילו במותו".

רון עמיר מציג בתערוכה תצלומים המתעדים מפעל יהלומים נטוש בנתניה, שלאחר שנסגר והועבר לחו"ל, בחיפוש אחר כוח עבודה זול יותר, הפכו מהגרי עבודה את אולמותיו לביתם המאולתר, ואת חדרי הכספות הפכו למטבח ולכנסייה.

רותם בלוה מציגה עבודת וידיאו המתעדת את ניסיונה לנקות גינה נטושה בדרום תל אביב.

בקומה העליונה של הגלריה מוצגת תערוכה נוספת, של עמי רביב, "חמלה", ובה פסלים ואובייקטים בגון פסטל ילדותי. בעשייתם התייחס האמן לתאי הכליאה הזעירים שאליהם מוכנסים חברי כת הפאלון גונג בסין, הנרדפים בשל אמונתם ונכלאים בתאי עינוי מיניאטוריים בלי שיראו אור יום ובלי שיוכלו לחלץ את עצמותיהם.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ