אאוטסיידרים בתוך שדה האמנות - תערוכות חדשות - הארץ

אאוטסיידרים בתוך שדה האמנות

התערוכה “במעגלים אחרים”, שתיפתח בשבת במוזיאון חיפה, מציגה אמנים אאוטסיידרים, שפעלו מחוץ לזרם המרכזי של האמנות

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אלי ערמון אזולאי

התערוכה "במעגלים אחרים", שתיפתח במוצאי שבת במוזיאון חיפה לאמנות, ממשיכה את הקו שנוקטת האוצרת והמנהלת של המוזיאון, רותי דירקטור, מאז כניסתה לתפקיד ב־2011: בדיקה של יחסי הכוחות בשדה האמנות ושל תפקיד המוזיאון במסגרתם. כוחה של התערוכה הוא לאו דווקא באמנים הבינלאומיים המוצגים בה לראשונה בהרחבה בישראל, אלא דווקא בזרקור שהיא מפנה אל היוצרים המקומיים, שניהלו יחסים מורכבים עם עולם האמנות.

התערוכה עוצבה להפליא על ידי רעות עירון והיא אחת התערוכות היפות ביותר שהוצגו במוזיאון בחיפה. דירקטור, שאצרה את התערוכה, מתארת בטקסט המבוא את הקשר המתמשך שלה עם אאוטסיידרים באמנות, ממושג ה”ארט ברוט” של ז'אן דה בופה, דרך טיפולו המסור בנושא של מאיר אגסי ועד מסעותיה שלה, שנמשכו כמה שנים. היא מציינת גיליון מסוים של כתב העת לאמנות "סטודיו" מ־1998 בעריכתו של אגסי, שהוקדש לארט ברוט ועומדת על חשיבותו: „הגיליון היה ונותר הפלטפורמה הראשונה והיחידה בעברית שהוקדש לארט ברוט, להיסטוריה של התחום ולגיבוריו". מאז המשיכה דירקטור ללמוד את התחום, והתערוכה הנוכחית מוקדשת לארט ברוט, לאמנים אאוטסיידרים ואוטודידקטים המתקיימים מחוץ לזרם המרכזי של האמנות ולזכרו של אגסי, שנהרג בתאונת דרכים זמן קצר לאחר פרסום הגיליון.

נסים כחלון, "סידני עלי", 2012צילום: דן ברונפלד

בטקסטים השונים בתערוכה ובבחירתה של דירקטור להציג את רוג'ר בלאן - שאינו אמן אאוטסיידר כלל (תערוכת יחיד שלו הוצגה לאחרונה במוזיאון תל אביב) - עולה ההבנה ששפת האחר החיצוני קיימה מאז ומתמיד יחסים עם האמנות, בין שדרך אמנים מקובלים ש”גילו” את ה”חיצוניים” ובין שבדמות שוק האמנות, שבלע זה מכבר את האמנות האאוטסיידרית והפך אותה למוצר נחשק ויקר. „סיפורם של האאוטסיידרים מסתבר במידה רבה גם כסיפורם של האינסיידרים אשר ראו אותם, זיהו את הייחוד של עשייתם, ולא פעם איפשרו את עצם קיומה ושמירתה", מסבירה דירקטור.

חלק שלם בתערוכה, המוצג בחלק מהקומה העליונה במוזיאון, מוקדש לבחירות של ארבעה אמנים: האמנית רעות פרסטר מציגה את עדי גוב ארי שהתגורר לפרקים באנגליה ולאחר מכן ביפן, שם התמחה בדוג'ו המרכזי לאייקידו יושינקאן בטוקיו. פרסטר מספרת שהוא לא רצה להציג אך הסכים לבנות צריף הדומה לזה שנמצא בחצר ביתו - צריף עץ עם סכינים מושחזים, אבנים מלוטשות ועצים שחטב.

פסח סלבוסקי מציג את דבורה אגרנוב שעבדה כעוזרת בית בפתח תקוה, החלה לצייר בגיל 59 וללמד אמנות בבית החולים שניידר ובמועדון ספורט בעירה. דלית שרון מציגה את דנה לין, שאותה פגשה ב"כנפיים", עמותה שהקימה ב־2004 ונועדה לשמש מקום לעשייה אמנותית ליוצרים המתמודדים עם משברים נפשיים. אורי גרשוני מציג את ולרי ביקובסקי, המוכר לרבים כשומר של ביתן הלנה רובינשטיין בתל אביב ב־20 השנים האחרונות. ב־12 השנים האחרונות החל לצייר על צדן האחורי של כרזות המוזיאון בצבעים שנשארו מפעילויות מחלקת החינוך.

עוד דמויות מקומיות מעניינות המוצגות בהרחבה בתערוכה זו: שלום מוסקוביץ (1895-1980) המכונה "השען מצפת", שהתגלה על ידי יוסל ברגנר בשנות ה־50 ובתערוכה מוצגים צעצועי עץ שבנה וציורים צבעוניים שצייר בעידודו של ברגנר; משה אלנתן (1904-1969) המכונה "מלך הפלאפל", יליד פרס, שהגיע לירושלים ב־1939 עם אשתו וחמשת ילדיו. במסעדה שפתח, “מלך הפלאפל”, תלה את ציוריו. בין באי המסעדה היו מאיר רונן, מבקר האמנות של העיתון “ג'רוזלם פוסט”, ודן בן אמוץ, שכתב עליו בעיתון “דבר”.

עוד יוצגו ציורים של גבריאל כהן, שנולד בפאריס ב־1933, התגורר בירושלים והחל לצייר ב־1972 בלילות שבהן עבד כשומר במלטשת יהלומים בעיר. הוא התגלה על ידי רות דבל, בעלת גלריה בעין כרם. עוד אמנים אאוטסיידרים שישתתפו בתערוכה: נסים כחלון,

עובדיה אגסי, עאפיה זכריה, דוד שטראוס, קלמנטין הנטר, הנרי דארג'ר, ביל טריילור, סראפין לואי ואלואיז קורבאז.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ