בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לצלם מהלא־מודע: תערוכת עבודות סוריאליסטיות מאמצע המאה ה-20

עבודות צילום סוריאליסטיות ידועות של בונואל ודאלי, אלואר ומאן ריי, לצד כאלה של יוצרים המזוהים פחות עם התחום, יוצגו בתערוכה “העין העירומה” במכון שפילמן לצילום בת”א

4תגובות

דגש נכבד הושם בישראל על הסוריאליזם ואף הוצגו תערוכות מקיפות בשני המוזיאונים הגדולים - ישראל ות"א - הרבה בזכות ארטורו שוורץ, שהיה מקורב לזרם זה ותרם עבודות רבות מאוספו העשיר. אבל התערוכה “העין העירומה” שתיפתח הערב במכון שפילמן לצילום הינה הראשונה בישראל ששמה דגש על הצילום סוריאליסטי: יוצגו בה עשרות עבודות מהמחצית הראשונה של המאה ה-20, השייכות ברובן לאוסף המכון - למעט שמונה עבודות מרכזיות שהושאלו מאוסף הצילום של מוזיאון ישראל בירושלים.

אוצרת התערוכה, ד"ר איה לוריא, מסבירה כי מטרתם היתה להרחיב את התמונה באמצעות בחירה ביוצרים שאינם נמנים עם הסוריאליסטים המובהקים - שאף הם נוכחים בתערוכה. העבודות המוצגות נעשו בשנים הדומיננטיות של הסוריאליזם - שנות ה-30, ה-40 ואף מעט מה-50. "קל לנו לחלק אמנות לפי שנים או מגמות, אך היוצרים עצמם פעלו במרחב שהושפע מכל מיני רעיונות, וכאלה שלא היו חתומים בהכרח על המניפסט הסוריאליסטי ואף השתייכו לתנועות כמו הבאוהוס או הNew Vision, כן נגעו במה שלסוריאליזם היה להציע לצילום", אומרת לוריא.

שם התערוכה, “העין העירומה”, מתייחס לדבריה למושג "העין הפראית" שטבע אנדרה ברטון, שעימת בין מיידיות הראייה הפראית לבין התבונה הבורגנית. "זו הדומיננטיות של הופעת דימוי ‘העין’ ברפרטואר החזותי הסוריאליסטי כביטוי לתשוקה ואלימות, לצד הניסיון לשנות את אופני הראייה ולאפשר תפיסה ישירה ותת־מודעת, המנוגדת לתכנון", מסבירה לוריא.

ברניס אבוט

החלק הראשון של התערוכה מתמקד במחשבה הסוריאליסטית בצילום, השני עוסק בקולנוע הסוריאליסטי ומוצגים בו סרטיהם של מאן ריי, "כוכב הים", וסרטם של לואיס בונואל וסלבדור דאלי "כלב אנדלוסי", לצד צילומי סטילס מסרטים נוספים מהתקופה. בין הצלמים המוצגים: מאן ריי, דורה מאר, פול אלואר, הנס בלמר, ברניס אבוט, ססיל ביטון, פלורנס הנרי ועוד.

התערוכה מלווה בקטלוג מקיף ובמרכזו מאמרה המפורסם של רוזלין קראוס על צילום סוריאליסטי, שפורסם לראשונה בכתב־העת למחשבה וביקורת “אוקטובר”, וכן מאמרים מאת פרופ' רות רונן, מאת עדינה קמיאן קשדן ומאת איה לוריא עצמה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו