מבט כפול על רגע ברחוב - תערוכות חדשות - הארץ

מבט כפול על רגע ברחוב

התערוכה "דרכים אובדות" מציגה רגעים שצולמו משתי נקודות מבט, של אורן יזרעאל ודניאל צ'צ'יק, בשיטוטיהם יחד בישראל ובארצות הברית

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אלי ערמון-אזולאי

התערוכה "דרכים אובדות" מציגה לראשונה בישראל את מסעם של דניאל צ'צ'יק ואורן יזרעאל במרחבים שונים בארצות הברית ואת שיטת העבודה הייחודית להם. „Divided Moment“ היא הכותרת שהעניקו לפרקטיקה אותה פיתחו בשנים האחרונות לעבודתם המשותפת. צ'צ'יק ויזרעאל החלו לצלם באופן מקרי ולאחר מכן בצורה יזומה את אותם שברי רגעים באמצעות שתי זוויות שונות. בתערוכה (שתיפתח ביום שלישי הקרוב בחלל הגלריה של בית העם ברוטשילד 69 בת"א) יוצג מבחר מתוך אותם רגעים שצולמו בין המטרופולין האורבני למרחב שוממים ונטושים, שם הם שוטטו בשנתיים האחרונות.

שני הצלמים קיבלו לצורך הפרויקט חסות מחברת התעופה דלתא ומשגרירות ארה"ב בישראל, וכך נסעו בדרכים בין סיאטל ליוסטון ובין מיאמי לניו יורק. הם התחקו אחר מסעותיהם של בודדים, קבוצות וקהילות שהגיעו למקומות אלה כתוצאה מבריחה, הגירה, חיפוש עבודה או חיפוש אהבה. שיטת העבודה - הזווית הכפולה, או שבריו השונים של אותו רגע - מעניקה לתצלומים איכות קולנועית מסוימת, תחושה של זמן ומרחב שהיא ריאליסטית אף יותר מהצילום הבודד. ההכפלה של רגע, ולו רגע קטן ובנאלי לכאורה, מעניקה לו זמן נוסף של השתהות.

השניים הכירו לפני מספר שנים כששיחקו יחד כדורסל. צ’צ'יק הוא צלם עיתונות מקצועי (העובד ב”הארץ”) ויזרעאל עובד הייטק וצלם חובב. כשהתיידדו החלו לנסוע יחד לאורכה ורוחבה של ישראל, בדרכים לא סלולות, לקחו פניות לא הגיוניות והגיעו לאזורים נידחים שהיו בעיניהם מופלאים ומוזרים גם יחד. התצלומים שנוצרו באותן נסיעות זיקקו את תחושת המסע ואת האקראיות של מעשה הצילום.

דניאל צ'צ'יק ואורן יזרעאל, “רגע מפוצל”, מתוך "דרכים אובדות" 2013-2012. צילום: none

גם העבודה בזווית־כפולה החלה באופן מקרי לפני כשנתיים, כשצ'צ'יק נעמד על סוכת מציל בחוף מציצים בת”א כדי לצלם את המציל - ויזרעאל צילם את צ'צ'יק מצלם. „הבנו שיש בזה משהו שנוגע בהתבוננות, בחוויה, בפרספקטיבה ובתפיסה. אז התחלנו לפתח את זה ויצאנו לחצי השני של המסע, בארצות הברית“, מספר יזרעאל. לדברי צ'צ'יק, העבודה סיפקה לו מענה לתהיות קודמות: "זה עימת אותי עם שאלה מרכזית - איפה אני שם את עצמי במתח הזה שבין לוותר על עצמי ולהקשיב לאחר ובין להקשיב לעצמי ולבטא את זה במרחב. הפרויקט הזה הוא במידה רבה מיקרוקוסמוס למתחים האלה".

העבודות בזווית כפולה חתומות על ידי השניים, ואילו מספר פריימים בודדים שצילמו בנפרד מופיעים עם קרדיט יחידני. שניהם מודים כי הם נמשכים לרגעים מינוריים, אך המטרה שלהם היא לספר שתי חוויות רגשיות שונות על אותו אירוע: "כל פריים חייב להחזיק איכויות חזותיות עצמאיות, אך כשנוצרת חוויה רגשית שלישית כתוצאה מהפינג פונג בינינו - אז נוצרת אאורה נוספת", מסביר יזרעאל.

תגיות:

תגובות