"היסטוריות" - מה אספר לילד - תערוכות חדשות - הארץ
תערוכה

"היסטוריות" - מה אספר לילד

11 אמנים בוחנים בתערוכה “היסטוריות”, במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון, את דרכי השיבוש המופעלות על נראטיבים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
איתן בוגנים

ההיסטוריה כחומר־גלם ביד היוצר היא נושא המחקר של התערוכה הקבוצתית "היסטוריות" שתיפתח במוצאי שבת במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון (האמוראים 4). בהמשך לתערוכה “לאן”, שהוצגה בשנה שעברה במרכז בחולון ועסקה באפשרויות שונות למימוש החזון הציוני, גם "היסטוריות" מתחככת בשכחה ובהשכחה, ובוחנת את דרכי השיבוש, ההסטה וההמרה שמופעלים על הנרטיב ההיסטורי עד כדי יצירתו מחדש.

התערוכה היא מעין סיכום של השנה האחרונה שבה נפגש האוצר, אודי אדלמן, עם 11 האמנים המשתתפים לסדרה של שיחות, הרצאות ודיונים בנוגע למהימנותה של העלילה ההיסטורית. הנחת המוצא של האוצר היתה כי בניגוד לעבר, באמנות העכשווית מתקיימת זיקה ייחודית להיסטוריה המאופיינת בקרבה יתרה. "לעבודות בתערוכה יש יחס מפורש ומודע להיסטוריה ולכתיבתה", אומר האוצר, "והשימוש בהיסטוריה מייצר מבט מחודש על העבר וההווה, על מערך היחסים החברתי־פוליטי של הצופה, ועל הדימוי ההיסטורי וכוחו".

טלי קרן, “Palestine: A Realistic Film”, 2013צילום: none

אבל נדמה כי הרעיון שהנחה את האוצר, בצירוף הרוח הפדגוגית השורה בדרך כלל על התערוכות במרכז החולוני - מתנגשים עם הטקטיקה של היצירות, שהיא סרקסטית, מבודחת לעתים, מפלרטטת עם אמת ובדיה. יוחאי אברהמי למשל יציג מעין מוזיאון של מוזיאונים אשר בוחן את אמצעי התצוגה של מורשת צבאית ואסונות לאומיים. טלי קרן תקרין את "Palestine", סרט משנת 1932 שגילתה והיא מקימה לתחייה, אבל בעוד שבסרט המקורי ניסתה החברה הבריטית המיסיונרית ליצור אפוס קולנועי תנ"כי של ארץ הקודש, הרי האמנית הצעירה והספקנית "חוזרת למוסדות המוצגים בו ובוחנת סוגיות של ידע, ראייה ודמיון היסטורי", כנאמר בדף התערוכה.

רועי רוזן יציג פרק נוסף מעבודתו העוסקת בדמותו הפיקטיבית של חוג האמנים יוצאי ברה"מ לשעבר, שעוסק במוות, כישוף, ולדברי המארגנים גם ב"יחסי שוליים ומרכז". אותו מתח בין המושגי למיסטי מתקיים גם אצל שחר (פרדי) כסלו שיציג שתי קוביות ברזל זהות ופשוטות אשר הוטענו בידי מתקשרת בכירה - האחת באנרגיה חיובית, והאחרת באנרגיה שלילית של רוע. כסלו לא הסתפק במהלך הפסבדו־רוחני הזה ויציג לצדו גם את התיעוד של תהליך ההטענה. התערוכה תלווה בגיליון חדש של כתב העת האלקטרוני "מארב" עם מאמרים מאת ניקולא בוריו, נועם יורן, עפרי אילני ואחרים.

תגיות:

תגובות