שרון דרעי: כל העולם חדר - תערוכות חדשות - הארץ
תערוכה

שרון דרעי: כל העולם חדר

מתצלומים ביתיים של חפצי ילדות ועד מנוחה אינטימית בנוף הרים. פאתוס ושגרה מתמזגים בתערוכה "חדר" של שרון דרעי

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
איתן בוגנים

לאחר עשור פורה של צילום בתחום המוסיקה, הפורטרטים והאופנה, בחרה שרון דרעי לחזור אל עולם האמנות, ותערוכת היחיד שלה, "חדר", תיפתח הערב (12.12) בגלריה Artstation במתחם התחנה בת"א. דרעי, ילידת 1970, בוגרת מכללת הדסה בירושלים, עסקה בתחילת דרכה בציור ועם סיום לימודיה השתלבה בתעשיית האופנה, בתחילה כאסיסטנטית של הצלם רון קדמי ובהמשך כעצמאית. למרות שבקריירה שלה היא עסקה באופן שווה בצילום פורטרטים, עטיפות לדיסקים ואופנה, מזוהה דרעי בעיקר עם תחום האופנה, שם התבלטה בזכות הרוח הניסיונית שלה, שלא תמיד תאמה את הסטנדרטים של צילום אופנה מקובל. "כשגיליתי את עולם האופנה, הבנתי שאני יכולה לעשות שם את הדברים שאני רוצה”, היא מספרת.

בתערוכה הנוכחית מציגה דרעי 16 צילומים בשלוש סדרות המתמזגות ליחידה כוללת, שנעשו בשנה וחצי האחרונות בחוץ, בטבע ובתוך ביתה הפרטי של הצלמת. למרות השוני במיקום ובאופן הצילום, העבודות כולן מעוררות תחושה שנעה בין אינטימיות לריחוק אסתטי. בסדרה הראשונה והגדולה מכולן, אותה צילמה דרעי בביתה מול אותו החלון, היא בחנה התמזגויות של דברים, "איך אור נופל על גוף, מפגשים של גוף עם שולחן, סדק בקיר שעובר לאורך כל הצילומים, רגליים שוקעות על מיטה, מפגש של בד וגוף". ברקע הדברים, היא מספרת, עמדה משיכה בלתי מוסברת אחר דימויים של חפצים ישנים שאספה מסבתה, מאמה ומהעבר שלה, כמו שמלת כלה ישנה שנותרה בארון.

שרון דרעי, "ללא כותרת (איטליה, זוג)", 2013צילום: שרון דרעי

את הסדרה השנייה, ובה ארבע עבודות, צילמה דרעי בביאלה בצפון איטליה, שם טיילה עם משפחתה. "נדהמתי מכך שכאשר מתחילים לעלות לכיוון ההרים, אנשים פשוט עוצרים את האוטו בצד הדרך, מוציאים כיסא נוח, בקבוק יין, נכנסים אל הטבע, נשכבים על הקרקע.” היא מספרת. "התחושה היתה כל כך אינטימית, כאילו שהם בחדר השינה שלהם, לצד הכביש”.

הסדרה השלישית מורכבת משלושה דימויים ליליים, עם תאורת פלאש שמאירה את מרכז התמונה: צמח אלוֹורה, פרחים סגולים על אספלט, ואשה צועדת בתוך הים. גם בסדרה זו מתקיימת אותה אינטימיות, "במפגש של הרגליים והמים, בדוקרנות של צמח האלוורה לצד העדינות שבו”, היא מפרטת.

דרעי ממשיכה לעבוד בצילום אנלוגי, שעדיין מרגש אותה. הפילם, לדעתה, "כולא רגש ויש בו עומק אחר מהפורמט הדיגיטלי”. דימויים של יופי ונשיות, שבריריות ועוצמה, פאתוס ושגרה, מתמזגים כבדרך אגב ב"חדר" של שרון דרעי. הצלם שמחה שירמן, שמלווה את דרעי באופן לא רשמי בשנים האחרונות, כותב בטקסט התערוכה: “החדר הוא המקום שבו שרון והנשים שהיא מצלמת חולקות סוד, חושפות את חוסנן ואת כוחן, נענות לאתגר של היפה בתודעה מפוכחת שהוא בר חלוף”.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ