שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
איתן בוגנים
איתן בוגנים

מה קורה לקו, כשהוא פוגש מצעים אחרים? כשהוא מתפשט במרחב ללא מצע תוחם? כשהוא נהפך לתלת-ממד? האם ניתן לחשוב על רישום כעל פעולה או רעיון, שהתוצר שלהם אינו בהכרח דימוי חזותי או חומרי? שאלות אלו עומדות במרכז הביאנלה הארצית החמישית לרישום בישראל, "המבקשת להציע מבט מורחב על הרישום, מעבר לגבולות זוגיותו ההיסטורית של הקו עם הנייר”, לדברי אוצרת הביאנלה טל יחס.

הביאנלה, "רשמים 5", שתיפתח במוצאי שבת בכמה מוקדים בירושלים, תבחן את הרישום לא כמדיום, אלא ככלי, נושא או מהות שמתגלמת בכל תחומי היצירה העכשווית. אחרי ארבע ביאנלות שבחנו לעומק את המדיום המסורתי, שמה לה למטרה האוצרת "לפרוץ את ההתעסקות המדיומלית ברישום”. לדבריה, "כשניגשתי לזה הבנתי שהרבה מהאמנות שמעניינת אותי עושה שימוש כלשהו ברישום, לא בהכרח של קו על נייר, אלא של תפישה פרפורמטיבית, של וידיאו, פיסול, חלל, מהלך קווי”.

גיל יפמן, ללא כותרת, 2012. מתוך התערוכה בסדנת ההדפס ירושלים

ברוח הזמן הנוטה לבטל את ההבחנות בין סוגי המדיה, הרישום בביאנלה החמישית הוא כלי הבעה חוצה הגדרות מדיומליות וחומריות. "הוא משמש לא רק נקודת מוצא ראשונית ליצירת האמנות, אלא מהות צורנית ורעיונית מרכזית בחזית היצירה המוגמרת”, על פי יחס. את תמת העל הגורסת שהרישום מתפשט הרחק אל מעבר לנייר יישמו גם האוצרים-השותפים האחרים של הביאנלה, המורכבת ברובה מעבודות שנבחרו בעקבות קול קורא שיצא לציבור. העבודות בתערוכה זולגות בטבעיות בין סוגי מדיה שונים, אך בכולן מתקיים הרישום כאיכות וכנוכחות מרכזית. "אם הרישום נתפש ככלי ללכידה של תמצית או של תבנית צורנית או אידיאית, המצוי ביסוד כל האמנויות, הרי האמנות העכשווית עושה בו שימוש לחקור ולחשוף מבני עומק פורמליסטיים או תרבותיים-פוליטיים”, מבהירה יחס.

התערוכות, המיצגים, המופעים, המפגשים והסיורים שיתקיימו במשך הביאנלה משלימים תמונה רחבה של אפשרויות, הגלומות בפרקטיקה של רישום ללא נייר. התערוכה המרכזית בביאנלה, "מעבר לנייר", "הנוטה לכיוון מופשט ופורמליסטי" לדברי האוצרת, תיפתח במוצאי שבת בבית האמנים (שמואל הנגיד 12). יחד עמה ייפתחו כמה תערוכות בירושלים: "חמרמורת", המכריזה על געגועים לנייר, בגלריה ברבור (שיריזלי 6) באוצרות מאשה זוסמן ואבי סבח; התערוכה "כָּתַב סְתָיו" בגלריה אגריפס 12 (אגריפס 12) שעוסקת במופעים של רישום בהקשר של טבע וגוף. אוצר: דורון ליבנה; שני מיצבים בבית טיכו (הרב קוק 9) המשתמשים באור וצל ככלי רישום. אוצרת: תמנע זליגמן; התערוכה "להשאיר סימן" בסדנת ההדפס (שבטי ישראל 38) שאצרה אירנה גורדון ועניינה עבודות המפרקות את התכונות האופייניות להדפס; "רקמה דוקומנטרית, מוסררה / שעה זמנית" במוסללה תציג שני פרויקטים של רישום במרחב הציבורי בריכוזו של מתן ישראלי; על קיר שץ (שץ 8) תוקרן עבודת אנימציה המבוססת על רישום דיגיטלי; ובמרכז לאמנות ומדיה מעמותה בבית הנסן (גדליהו אלון 14) תציג קבוצת סלה-מנקה את "קו הגבול", אירועי מיצג "המתמקדים באופן שבו קרטוגרפיה, כרישום המרחב מטמיעה רעיונות פוליטיים, חברתיים וכלכליים, המופעלים על הגוף ומכוננים זהות”, לדברי האוצרת.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ