בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משכן אמנים הרצליה

וידויים בתערוכה

ב"וידויים", תערוכה קבוצתית הנפתחת במשכן האמנים בהרצליה, מוזמן הצופה לקרוא את יצירת האמנות כווידוי

תגובות

בהמשך לניסיון של האוצרת טל קובו, המנהלת החדשה של משכן אמנים הרצליה (מעלה יודפת 7), לספק אלטרנטיבה מחוץ לסצינת האמנות של תל אביב באמצעות שיתופי פעולה עם אוצרים צעירים, תיפתח במוצאי שבת (11.1) התערוכה הקבוצתית "וידויים" באוצרות קרני ברזילי. שמה של התערוכה לקוח מספרו של אוגוסטינוס, "וידויים", מהמאה הרביעית, אך הניסיון העומד במרכזה הוא להצביע על הרלוונטיות של הפרקטיקה לימינו.

"העיסוק שלי בווידוי החל מהמחשבה על האופן שבו פולחן דתי מקבל ביטוי כה דומיננטי בחיים שלנו", מסבירה קרני ברזילי, אוצרת התערוכה. "פעולה דתית שמקורה במפגש אישי ואינטימי הופכת כיום לציבורית ברשת ובמדיה. פעולת שכיחה זו מחלחלת גם אל קריאה של יצירת האמנות". כל יצירה, לדידה של האוצרת, חושפת היבט אינטימי מהביוגרפיה של האמן, וככזו ניתן לפרשה כפעולה של התוודות בפני הצופה. "קריאה של יצירת אמנות כווידוי מעניקה מבט חתרני למהות הפעולה עצמה", אומרת האוצרת. כלומר, האמן, ומעשה כפיו, מתוודה לשם הווידוי והחשיפה, ובעצם משתחרר מהסמכות ואינו זקוק למחילה. בניגוד לווידוי המסורתי, המעמיד את המתוודה בעמדת נחיתות אל מול הסמכות הדתית, "הפעולה האמנותית מאפשרת לתבוע הערכה, כישרון או תעוזה”, לדברי האוצרת.

בתערוכה מציגים תשעה אמנים העובדים במדיומים שונים, כל אחד והרהוריו באשר למעשה הווידוי. בציוריו של אדר אביעם, למשל, מתגלם הווידוי "ככלי ביטוי לדילמות הומניות, ולקרע שחש במהלך שירותו הצבאי”, מספרת ברזילי. באמצעות דימויים הומוריסטיים ופעולת הציור עצמה, מטהר עצמו אביעם מרגשות אשם ודורש שליטה בגופו ובמעשיו.

לעומתו, הצלמת עדי עוז־ארי מתפקדת ככומר המוודה בעוד המצולם מומר למתוודה. צילומיה של עוז־ארי מודפסים על לוחות עץ על מנת לקדם איכות המזכירה מראה מעומעם של איקונה נוצרית. מושאי הצילום, גברים שהיא מזמינה אל הסטודיו שלה, חושפים עצמם בפני המצלמה. "הסטודיו שלה הופך למרחב המכיל את פעולת הווידוי”, מספרת ברזילי, "הגברים הקדושים של עוז־ארי נראים שבריריים ועדינים, נטולי מיניות, ומפקידים את השליטה בידי האמנית”.

גם האמנית הצעירה שאשא דותן מתדיינת עם ההיבט הדתי של הווידוי בעבודת הווידיאו שתציג, שבה מופיע דימוי אפוקליפטי מהבהב של שריפה, ונשמע קולה של אשה, היא אלוהים. "היא מדברת על כל הדברים הרעים שהיא גורמת לבני האדם לעשות", מספרת דותן, "היא מצטערת על כך שגרמה לאנשים לחשוב שהיא גבר, שהיא בראה אותם, שבגללה הם חותכים את איבר מינם. בני האדם מתוודים על החטאים שלהם, אבל בעיני החוטא הכי גדול הוא הדת, כלומר אלוהים. הוא גורם בהצדקה שלו לעשות דברים נוראים”.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו