גיל יפמן ובלו סימיון פיינרו מציגים תערוכות בניו יורק, רועי חפץ - בברלין

השבוע נפתחות שלוש תערוכות לאמנים ישראלים בחו"ל. יפמן יציג בגלריה רונלד פלדמן בניו יורק, פיינרו ישתתף ביריד "פריז" בעיר וחפץ יציג תערוכה בכנסייה במרכז ברלין

איתן בוגנים
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
איתן בוגנים

האמן גיל יפמן יפתח בשבת הקרובה את תערוכת היחיד הראשונה שלו בניו יורק, שתוצג בגלריה רונלד פלדמן. יפמן ימשיך לעסוק גם בתערוכה זו בעבודות הסריגה, הפיסול וסרטי האנימציה שדנים בשאלות של מגדר, אלימות וזהות מינית.

במרכז התערוכה יוצב פסל גדול ששמו "Tumtum" המייצג טיפוס אנדרוגיני בעל איברי מין לא ברורים, שנראים שונה ופועלים אחרת מהמקובל. סוגיות ההדרה והזרות יידונו גם במיצב "H", שאותו הציג יפמן בשנה שעברה ביפן, ובו הוא מופיע בגופו ונהפך לחלק מהבובות הסרוגות שהוא יצר. המיצב של יפמן, יליד 1979, בנוי ממעין חדר הזדווגות בבית בושת במחנה ריכוז. הבובה של יפמן, המשמשת שפחת מין, שוכבת על מיטה קטנה, כאשר גופו של האמן חבוי, פרט לראשו המדובב כביכול את הבובה. ברקע מנוגן סרט המראה את הנופים היפים של ראוונסבריק, מחנה הריכוז הנאצי שבו שהו רבות מעובדות המין בכפייה. "יפמן מזמין את המבקרים ליצור קשר עם הבובה, מכניס אותם לתוך תפקידו של התוקפן, ומעורר את השאלה בנוגע לאחריות שלנו על כך שסוגים כאלה של מעשי זוועה לא יקרו", מסרה הגלריה.

עוד מוצגת בתערוכה סדרת ההדפסים "לוח זמנים", מעין פרפראזה על לוח שנה ארוטי, העושה שימוש בדמויות נשיות נאציות המשולבות בדימויים פורנוגרפיים. "מעשה הסריגה דומה לכתיבה, עם התנועות המהירות, המחושבות והחדגוניות. עם המסרגה שלו והצמר, יפמן משכתב את ההיסטוריה של טראומה שהיא בה בעת אישית וקולקטיבית, מפתה אותנו שלא מדעת לחדור לנושאים קשים שראויים לתשומת לבנו", כלשון הגלריה.

מחר (חמישי) תיפתח בברלין "וידויים", תערוכה של האמן רועי חפץ, השוהה בשנים האחרונות בעיר זו. התערוכה תוצג באולם המרכזי של כנסיית סנט יוהנס אוונגליסט ברובע מיטה בעיר. חפץ, יליד 1978, יצר בתערוכה מעין תא וידוי גדול בצורת מתומן ‪ שקירותיו הם בעצם דיוקנאות נייר גדולים שיצר, התלויים מתקרת הכנסייה עד רצפתה. הפורטרטים נוצרו בעקבות שיחות שקיים האמן עם אנשי דת שונים בשנה החולפת. המבקרים בתערוכה יוזמנו להיכנס לתוך התא ולהתוודות. בעת ההקשבה ירשום חפץ דיוקן של המבקר שישתלב מאוחר יותר במיצב.

הפרויקט, שאצר מארק גיסבורן, מבקש ליצור מקום של התרחשות והתערבות בחלל ציבורי וקהילתי: ההשתתפות דורשת מהמשתתפים להגיע למקום שבתוכו יתקיים הטקס האינטימי של הווידוי, "תהליך מזכך ‪ של טרנספורמציה בתוך חוויה המתרחשת פנים אל פנים". לדברי חפץ, הוא ינסה "לתפוס אותו רגע של מעבר ושינוי אישי באמצעות רישום הפורטרט".

מחר (שישי) יציג האמן והאוצר בלו סימיון פיינרו מיצב ביריד האמנות הבינלאומי "פריז" בניו יורק, בחסות גלריה פלאן בי מברלין. ‫המיצב של פיינרו, יליד 1959, עשוי מעשרות כובעי חסידים של חסידי גור. ‫הכובע שבחר האמן עשוי מלבד שחור והוא אחד מסימני ההכר של קהילה זו. פיינרו מספר שהכובע הוא אחד הפריטים היקרים ביותר בלבוש החסידות, כאשר ‫מחירו של כובע יחיד עשוי להאמיר ל-2,000 שקלים. כדי להשיג את עשרות הכובעים יצר פיינרו קשר עם אחד מהרבנים מהקהילה שעזר לו לאסוף את הכובעים מהסוג שביקש, כזה ‫שיצא מהאופנה. לדברי פיינרו, “‫המגע עם חסידי קהילת גור היה מרתק מפני שהיה קשה להם להבין כיצד מהכובעים שהם חובשים באופן יום־יומי אפשר לעשות אמנות, ו‫מצד שני, יש להם עניין רב לראות את יצירת האמנות. זו היתה הזדמנות להידברות ויצירת שיח באמצעות האמנות, שיח שבדרך כלל אינו קורה”. ‫המיצב הנוכחי של פיינרו ממשיך את העיסוק רב השנים שלו בדימויים יהודיים באמנות העכשווית: טלית, כתובות, טבעת אירוסים, שמלת כלה ועוד.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ