בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תערוכה

רות שלוס נגד קרנפי האמנות

התרגיל הממזרי שעשתה רות שלוס כשהציור הפיגורטיבי הוכרז כפאסה הוא דוגמה לאומץ שאיפיין גם את עבודתה המאוחרת, המוצגת בתערוכה בעין חרוד

תגובות

לאחר שהציור הריאליסטי - בו דבקה רות שלוס בסוף שנות ה–50 של המאה הקודמת - הודר מהבון־טון האמנותי, נקטה האמנית צעד יוצא דופן: היא טבלה בצבע את זנב החתולה שלה והוליכה אותה, תוך שהיא מפתה אותה במטעמים שונים, על גבי ניירות לבנים שפיזרה על רצפת הסטודיו. לאחר שסיימה החתולה את שיטוטיה על גבי הנייר, חתמה שלוס על כתמי הצבע בשם הבדוי קטי כהן, והראתה את עבודותיה של כהן - שהוצגה כחברתה הביישנית של שלוס - לגלריסטים מהכרך הגדול, אותם אנשים שהיססו להציג את עבודותיה של שלוס עצמה. אלה הציעו לקטי כהן תערוכה מיידית.

"עבור רות שלוס זה היה אישור שעליה ללכת בדרכה ולא לשעות לביקורת", כותבת על התרגיל הממזרי הזה גליה בר אור, אוצרת התערוכה של שלוס "יש לי מה לעשות עם זה", שתיפתח במשכן לאמנות עין חרוד בשבת הקרובה (ללא אירוע פתיחה). "שלוס ציירה כל חייה את מה שלא יוצג בנתיב המרכזי של האמנות, ובסוף חייה, כדרכה להישיר מבט באומץ, עסקה בזקנים ותשושים". עבודותיה של שלוס עשו בסופו של דבר את דרכן להכרת הציבור, על אף שהיא מעולם לא השתייכה לתנועות אמנות מובילות ולא קיבלה גיבוי מהמוזיאונים בירושלים ובת"א.

בר אור טוענת ששלוס, אשר גיבשה לעצמה שם ומעמד עצמאי, התמקדה באדם ובנושאים חברתיים גם כשציור מסוג זה לא היה אהוד בחוגי האמנות. בתערוכה הנוכחית יוצג מבחר מתקופתה האחרונה שבה עסקה בזיקנה. למשל, הגירסה של שלוס ל"עלמות מאוויניון" של פיקאסו, או העיבוד שלה לוונוס העירומה השוכבת כאשה זקנה. "קווי הרישום של שלוס בציור נדמים לחריצים של שכבות גיאולוגיות, לקמטים עמוקים שהטביעו החיים בפני האדם... כנוף קדומים", כותבת בר אור.

בתערוכה, במלאות שנה לפטירת האמנית, 15 ציורים פיגורטיבים גדולים, לצד עבודות קטנות יותר, מתחילת דרכה בשנות ה–40 ועד לערוב ימיה. גמלים, קרנף, אינתיפאדה, דיוקנאות, תולדות האמנות - המיני־רטרוספקטיבה של שלוס מערערת על הסדר הטוב של האמנות. "הציורים שלה מדברים על כך שהזמן של האמנות הוא לא בועה... יש בתוכו תנועה שמערערת על מושגי היופי, החיים והכליה... ועל מה ראוי בכלל להיות מיוצג", כך בר אור.

האוצרת מנסה לחדד בתערוכה את האומץ של שלוס כאשה־אמנית ואת העומק של הציורים שלה, "ציורי אמנית שיודעת את מלאכתה כמו פעם וגורל האדם קרוב לליבה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו