בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התערוכה שמנתקת את הקשר בין סיבה לתוצאה

ב"מקום לאמנות", גלריה שמופעלת כהתאגדות של אמני קרית המלאכה בתל אביב, תיפתח הערב תערוכת "פורמט" ששואפת לנתק את הקשר בין חומר לצורה

2תגובות

"פורמט", התערוכה הקבוצתית הראשונה של אמני ואמניות "מקום לאמנות" בקרית המלאכה בתל אביב (שביל המרץ 6) תיפתח הערב. "מקום לאמנות" הוקם ביוזמתם של מספר אמנים ואוצרים ומופעל כהתאגדות של אמני קרית המלאכה והסביבה, אזור המהווה כיום ריכוז משמעותי של עשייה אמנותית שפועלים בו קרוב ל–170 סטודיות. היוזמה נולדה בעקבות צורך של אמני קרית המלאכה לשתף פעולה, מתוך הבנה שישנם קשרים וצרכים משותפים בקרב אמני האזור. "קהילה היא מילה קצת רגישה בשביל הרבה אנשים", מספר יהונתן ה. משעל, מיוזמי "מקום לאמנות" ואוצר התערוכה הנוכחית. "אבל זו כן מילה רלבנטית בפועל לרעיון של הגלריה או למרכז התרבות שהקמנו".

היוזמה החדשה, שזו לה התערוכה השנייה בלבד ועד כה הצטרפו לשורותיה קרוב ל–50 אמנים, תתפרנס מעמלת מכירות של עבודות, והחל מהחודש הבא גם תגבה, באופן זמני, השתתפות כספית של דמי חבר. יחד עם זאת, כמו כל גלריה צעירה המתהדרת באג'נדה מקורית, גם "מקום לאמנות" מבקשת לחולל מעשה שונה, אחר. מתוך מחשבה שבגלריות מסחריות השיקול המסחרי עולה לעתים על האמנותי, בחלל החדש יושם דגש על הצד האמנותי, ללא התחשבות יתירה בעול הכלכלי הכרוך בקיומו של המקום. "הרעיון הוא לייצר אלטרנטיבה לאיך שדברים קורים היום בעולם האמנות", מבהיר משעל. הגלריה החדשה תממש את חזונה באמצעות שני פורמטים מוכרים: תערוכות קבוצתיות בהשתתפות אמני הגלריה, ופרויקטים מיוחדים בדמות תערוכות יחיד של אמנים שהלהיבו את צוות ההיגוי.

בתערוכה הנוכחית "פורמט" למשל, מציגים 40 אמנים מתוך ה-50 הנחשבים לאמני הגלריה. נקודת המוצא של התערוכה "פורמט" היא החומר והצורה, שתי מוטיבציות שאינן קשורות לרעיון מנחה. בשני החללים הגדולים של הגלריה החדשה יציגו האמנים בשלל מדיומים עבודות השמות דגש על המרכיבים הפנימיים שלהן, על מנת שהצופים יתמקדו בכאן ועכשיו, בחוויה החושית והחושנית שהעבודות מציעות, ולאו דווקא בפרשנות או בשיפוט שלהן.

משעל מספר שהסיבה להתעקשות שלו על אופן פעולה לא רעיוני התחדד לנוכח האירועים האלימים שפקדו את אזורנו. "אמנם אני עובד על התערוכה כבר די הרבה זמן, אבל החודש האחרון מאוד השפיע על האופן שבו אני חושב עליה, ובעיקר על כך שרעיונות הועילו במידה קטנה לחברה האנושית. הייתי רוצה שלא יהיו רעיונות יותר", הוא מספר.

התערוכה אם כן, בנויה באופן שמבקש לבטל את הקשר בין סיבה לתוצאה. קשר הרסני, לדידו של משעל, שמניח סיבה אחת ותוצאה אחת. התערוכה טוענת שסיבות אינן נחוצות, ותוצאות לעולם אינן ניתנות לחיזוי, ומכאן שהקשר בטל. "התערוכה דוחה את קיום התפקיד של רעיון מובנה ומנחה, תשובה או פתרון שהיא צריכה לנסות או להציע. התערוכה מעמידה את הצופה בין ומול מגוון של דימויים ועבודות, שפועלות מתוך החומר והצורה של עצמן, שרצף הזמן המצטבר ואופני עשייתן לא יכולים להיות מפורטים כך שייתנו מידע נוסף מעבר לנוכחותן הגשמית".

מכיוון שהתערוכה מציבה את חווית הנוכחות בחלל כפעולה היחידה בת התוקף ליצירה של חוויה חדשה, המלצת הצפייה והפרשנות היא להתבונן, להתקרב, להריח, לעצור ולא להישאר אדישים לתחושות שעולות, או שאינן עולות בעקבות הצפייה.

החוויה אל מול עבודתה של האמנית אלה מנור למשל, שהעתיקה את דמותה בתהליך הדפסה כימי מורכב, הוא קודם כל ויזואלי וחושי, ורק אחר כך ביקורתי. "כשחושבים על צילום, פורטרט ועל הקשר של העבודה של מנור לציור — כל ההבחנות האלו לא מצליחות לפרש את העבודה הזו", מבהיר משעל.

גם שני הציורים של דפנה שרתיאל, שבחרה לעבוד עם העיגול הצבעוני המוכר שמוקרן בטלוויזיה (אותו סמל בדיקה שמורה על אי שידור), מעבירים תחושה שלאות הדיגיטלי המצויר יש משמעות טכנית שהופכת לאלמנט אסתטי ואיקוני, אבל עדיין כזה שמעוגן בחומר. משתתפים נוספים הם אודליה אלחנני, איצ׳ה גולומבק, רוני סתר, רעי דישון, רתם רשף, שימחה שירמן, תמר לדרברג ועוד.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו