בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מצב תודעתי של חופשה, בלי לצאת מהבית

התערוכה "Staycation week", שתיפתח מחר בתל אביב, עוסקת בתופעה שבה אנו מוזמנים לחוות את ביתנו כאתר נופש. בימי המלחמה הפכה הבחירה בחופשה הביתית מאפשרות עצלנית לכורח מציאות

תגובות

תופעת ה-staycation המצביעה על הבית כאתר נופש, תיבחן בתערוכה "Staycation week" שתיפתח מחר (14.8) ב"ירקון 19", המרכז לאמנות תרבות וחינוך של המדרשה לאמנות בתל אביב (הירקון 19). התערוכה תהיה גם אות הפתיחה לשבוע של פעילות שתעסוק בתופעת ה-Staycation המזמינה לחוות את הבית שאנו גרים בו כאתר נופש לכל דבר וליהנות מאטרקציות זמינות בשכונה הקרובה לנו.

תקופת הלחימה המקומית האחרונה שינתה במשהו את משמעותו הגלובלית של המושג בכך שהפכה את הבחירה להישאר בבית מאפשרות חסכונית ועצלה לכורח מטעמים ביטחוניים. "ההכרזה על שהייה בחופשה מעידה על בחירה בפרק זמן קונספטואלי, שבמהלכו נבחנת הסביבה מחדש. ההישארות בבית, במקביל לביטול האפשרות לנוע ולשנות את הסביבה, מבקשת לבחון את המרחב היום־יומי מחדש, על מנת לאמץ התנהגויות חדשות שיסייעו להתחבר למצב תודעתי של חופשה", מבהירה אלינור סלומון המוגדרת כמפיקה ומלווה אמנותית של התערוכה ושבוע הפעילות.

בשנה האחרונה עקבה סלומון, בוגרת טרייה של המדרשה, אחר חמישה אמנים, בוגרי המדרשה אף הם, הפועלים במקביל מאז סיום לימודיהם לפני מספר שנים. חמשת האמנים והאמניות — אפרת ליפקין, ליא ציגלר, ורד קורן, עמרי קרן, רונה שטרן — עובדים במדיומים ונושאים שונים, אך פועלים גם כמעין קבוצה המקיימת דיאלוג רצוף. סלומון סיפקה לחמישה מסגרת משותפת של עבודה, נושא ותמיכה של תוכן, בעוד שהעבודה וההצבה התבצעה באופן עצמאי על ידי כל אחד מהאמנים.

ה-‪staycation‬, שהיווה עילה למפגש, "נתן מענה לקיץ המקומי, שבו רצינו לנצל בצורה אופטימלית את התנאים הקיימים בסביבה שלנו כדי להיכנס למצב תודעתי של חופשה. מצב המתקיים באופן רציף בין העבודות — כנקודת מחקר אל עבר מה שאנחנו יכולים לראות מכאן — מבלי להיות נוכחים במקום עצמו", מסבירה סלומון.

המחשבה הראשונית של היוזמת והאמנים הייתה לאכלס את החלל בפעילויות סמי־נופשוניות כגון הרקדה על ידי נציגת צוות בידור, פעולה משותפת של בילוי בים עם הצופים, הקרנת סרטי נופש ועוד. אולם לאחר שהחלה הלחימה ברצועת עזה, השתנו התוכניות לגמרי. "הרגשנו שהיכולת שלנו לנסות לנהל את החופשה המדומה היא בלתי אפשרית, ושהבחירה להישאר בחופשת־סטייקשן הפכה מבחירה להכרח".

בנוסף, שניים מתוך האמנים בקבוצה פונו מהסטודיואים שלהם הממוקמים במקלטים עירוניים, והיכולת להמשיך לעבוד בשגרה אמנותית התערערה אל מול סדר היום הלאומי. על אף הסטייה מהתוכניות, התערוכה עדיין עוסקת בגילומים אסתטיים שונים של חופשה, ובהתאם גם כוללת אלמנטים מובהקים שנוכסו מעולם התיירות כגון שקיעה, דקלים, מזכרות תיירותיות ועוד. גם הגלריה עצמה הממוקמת בבית המלון "רויאל ביץ'" שעל שפת הים התיכון, וגם חלל התערוכה הפועל כלובי או כנקודת פתיחה למסלול החוצה בין עבודה של כל אמן, מעניקים מעין מעטפת אקזוטית נוספת.

ליא ציגלר תציג שני ציורי שמן על פרספקס שבהם מופיעים מבנים מונטמנטלים ואיקונים שהפכו לסימבולים תיירותיים של תרבויות כמו פירמידות המאיה, הכעבה במכה והקוליסאום, ובנוסף תציג עבודת וידיאו שבה יוקרן דימוי של ירח ההופך לשקיעות יוטיוב מתחלפות. ורד קורן תציג רישומים בצבעי מים וטושים, חלק מתוך סדרה שנעשתה בעקבות חוקר הארצות הנרי מורטון סטנלי שנסע לחפש חוקר ארצות אחר, שנעלם באפריקה. עמרי קרן יציג שלד גיאומטרי של אנדרטה בשתי גרסאות, "המוצב על רקע של מסך ירוק המייצג את אינסוף האפשרויות למקם אותו", לדברי סלומון. אפרת ליפקין תציג את "אבן פינה 2#", הצעה למבנה עתידי הדנה במערכת מודולרית הבנויה על עקרון סיבובי של מוטות הברגה שעליהם מוצבים רצף של מבנים וטכניקות שונות של מכניקה, צורפות, עבודת יד, רישום. המערכת של ליפקין בנויה "כמערכת גנרית היכולה לספוג ולאפשר לצורות חיים אחרות להתקיים בתוכה", לדברי סלומון. רונה שטרן תציג שני מיצבים המתפקדים כמעין מערכת פנימית המציגה את מערכת היחסים בין מוצרים או מזכרות לבין התשוקה וההבטחה שהם מציעים למתפתה.

במסגרת הפרויקט יתקיימו בנוסף שני אירועים שנבעו באופן ישיר מהמצב הנוכחי: ביום שני (18.8) בערב יוקרן הסרט "The Rape of Europe", סרט דוקומנטרי העוסק בשחזור ושימור יצירות אמנות בתקופת מלחמה, ולאחריו תתקיים שיחה בהשתתפות האמנים בנושא שימור העבודות שלהם, מחשבות על אפשרויות שימור או דחיית המחשבה על עתיד העבודה במהלך היצירה. ביום רביעי (20.8) בערב ירצה איל צאום, מומחה למיתוג ערים, על ניסיון מיצוב מחדש של מדינות המזרח התיכון כיעדי תיירות עולמיים. ההרצאה אשר תתמקד בהתפתחות של תעשיית התיירות במדינות ערב, תעסוק בעצם "ביעדי תיירות שאיננו, כישראלים, יכולים להגיע לשם." כלשונה של סלומון.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו