הרישומים הקטנים והאינטימיים של קדישמן

בתערוכה בכפר סבא מציג קדישמן כמאה רישומים צבעוניים, שבהם הוא מרכך במקצת את נושאי פסליו הטעונים

איתן בוגנים
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
איתן בוגנים

מנשה קדישמן, האמן הוותיק וחתן פרס ישראל, יתארח בגלריה העירונית כפר סבא (גאולה 12) לתצוגה של תערוכת היחיד "מנשה קדישמן: עמק העצבות, סיכום ביניים 2014-2012”, שתיפתח הערב (חמישי 20.11).

במרכז התערוכה יוצגו לראשונה כמאה רישומים קטנים של קדישמן משלוש השנים האחרונות, ולצדם שני פסלים: "הכלב" משנת 1957 ו"ארץ מולדת” משנות ה-90.

קדישמן, פסל, צייר, רשם, אמן הדפס ואף רועה צאן בנערותו, מזוהה יותר מכל עם ציורי הכבשים שלו - הצבעוניים, השמחים, אלו המישירים מבט אל הצופה, ואלו המופיעים בפסליו המייצגים את השה לעולה מסיפור עקידת יצחק התנ"כי "ואף זה של ימינו, קורבן המלחמות”, כפי שמציינת אוצרת התערוכה, מאירה פרי-להמן, במאמרה. קדישמן עצמו כתב ב-1990: "עקידת יצחק אינה סמל מופשט בעיני. היא חלק מן הביוגרפיה שלי ושל בני דורי, כשם שאולי תהיה גם חלק מהביוגרפיה של ילדי".

מנשה קדישמן, "אם נושאת את קורבנה", 2012-2014

האמן, שנטע במשך השנים מספר מרשים של פסלים מונומנטליים ברחבי הארץ, ביניהם הפסל "התרוממות" בכיכר הבימה בתל אביב, יציג כאמור בתערוכה הנוכחית עבודות רישום, קטנות ואינטימיות, מעין יומן חזותי המורכב משרבוטי דימויים ומשפטים, ספר זיכרונות המדגיש את הזיקה ארוכת הימים שלו לנוף ולארץ. בסדרת הרישומים הצבעוניים שלו קדישמן שב ורושם ומרכך במקצת את נושאי פסליו הטעונים: לידות, עקידות, הדרך לגן עדן, מקוננות, שקיעה בארץ מולדת, נער הרועים, שלכת, מזבח ועוד.

פרי-להמן מספרת שהניידות קשה לקדישמן, בן 82, אך בכל מקום שבו הוא יושב או שוכב נמצא לידו מכל עם אמצעי רישום בצבעים שונים. "כמו גלגול מקומי של גיבור הסרט 'אלכסנדר המאושר', שהחליט להישאר במיטה ואילף את כלבו להביא לו אוכל ועיתונים מהמכולת, כך נמצא קדישמן במרחק נגיעה

מהסובב אותו”, כותבת האוצרת ומאזכרת בהמשך מאמרה את אנרי מאטיס, הצייר והפסל הצרפתי, ואת מגזרות הנייר שפיתח בשני העשורים האחרונים לחייו. מאטיס אמנם עשה שימוש במגזרות נייר מוקדם יותר בחייו, אך רק כאשר היה מרותק למיטתו בעקבות ניתוח קשה, החל לבחון בקפידה את

האפשרויות הגלומות בהן ולסכם את הנקודות העיקריות שחקר ביצירותיו במשך כל חייו: צבע, קו, חלל וטקסטורה. "טכניקה ייחודית זו, שאותה הגדיר כ'רישום במספריים', פתחה לפניו, לדבריו, דרכים חדשות לביטוי אמנותי”, כותבת פרי-להמן ומוסיפה שגם בעבור מאטיס וגם בעבור קדישמן מדובר ב"סיכום ביניים”.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ