חפצים וזיכרונות

בגלריות של בית הספר מוסררה בירושלים ייפתחו מחר שלוש תערוכות הנעות בין אימה ליופי ובין געגוע לפרידה

איתן בוגנים
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
איתן בוגנים

שלוש תערוכות חורף ייפתחו מחר בגלריות של בית הספר מוסררה בירושלים. בתערוכה "מארגנת משבשת מחברת" שתוצג בגלריה החדשה (הע"ח 9) של מוסררה ישתתפו מירב בוננו, יעל וקסלר ורבקה גלעד, שלוש אמניות בוגרות תוכנית לימודי ההמשך של בית הספר מוסררה, אשר התמודדו בעבודותיהן עם תחושת האיום שמאחורי הדברים, עם המתח שבין הגלוי לנסתר ופני השטח השקריים של נורמליות שמייצרת חרדה”.

שלוש האמניות מצלמות מתוך שיוט בתת מודע, "אין להן משפט סדור על העולם, הן פועלות מתוך הלמות הלב. מאחות בין אימה ליופי, בין געגוע לפרידה, בין מוכר למאיים, בין התרוקנות להיאחזות, בין ציפייה לאכזבה, בין דברים שלא נועדו להיות יחדיו", כלשון אוצרת התערוכה, דפנה איכילוב. רבקה גלעד, שעבדה שנים רבות כאחות, מורה וכמנהלת ההוספיס בתל השומר, עוסקת בצילומיה בזיקה שבין הטריטוריה הטיפולית לעולמה האישי.

גם מירב בוננו נוגעת באלמנטים ביוגרפים, מחטטת בפער שנפער בקרבה לאחר שאיבדה את הוריה ומצלמת את החפצים שנותרו בבית הוריה. "אני מרגישה שהחפצים בבית הם סוג של 'חפץ מעבר' עבורי, להתנתקות, פרידה מההורים”, כותבת בוננו, "החלטתי לתעד בצילום את החפצים בבית שמכילים עבורי שפע של זיכרונות, כך אוכל אולי להיפרד מהחפץ הפיזי אך להמשיך לנצור את הזיכרון”.

השלישית שבמציגות, יעל וקסלר, מציגה עבודות החיות במצבי הביניים, ברווח שבין פעולה לתוצאה. וקסלר מצלמת בנייד שלה התרחשויות עקרות שאינן מולידות דבר, "מהלכים סיזיפיים שאין בהם התפתחות או פתרון, מצב תמידי של המתנה לדבר שיקרה”, לדברי האוצרת.

בצד הקדמי של אותו בניין, בגלריה ע"ש מורל דרפלר, מוצגת התערוכה "שלושים ואחד לילות" של בוגרת המחלקה לצילום במוסררה, מגדלנה דפנר. התערוכה של דפנר, אמנית צעירה ילידת גרמניה, מבוססת על ספר שהוציאה מגדלנה ובו היא מפגישה בין צילומים וטקסטים שלה ושל בנות משפחתה החיות בגרמניה, לאורך 31 ימים של התרוקנות והתמלאות הירח. הנשים ממשפחת דפנר מצטלמות וכותבות לאורך 31 לילות ויוצרות מפגש אינטימי של שיח נשים, "כשהירח המשקיף מעל שמי ירושלים וגרמניה יוצר ביניהן חיבור, ומסמן גם מעגל שבטי סביב פריון והמחזור הנשי”, כלשון אוצרת התערוכה, איילת השחר כהן.

מעבר לכביש, בגלריה החברתית, בבית קנדה (שבטי ישראל 22) תוצג התערוכה "חצי מגרש להשכרה" של שרון קנה, צלם וכדורגלן שצילם את מגרשי הכדורגל וסביבתם בארבע השנים האחרונות. בצילומיו של קנה מופיעים מגרשים במרכזי העיר, פולשים לחצרות בתים, חלקם נטושים ומסומנים על ידי עמודי תאורה, קירות ביטון ושדות בור. מגרש הכדורגל לדידו של אוצר התערוכה, גסטון צבי־איצקוביץ, הוא לא רק פלטפורמה למשחק האהוב עליו ועל האמן, אלא גם "מודל לזירת התרחשות או מרחב של פרשנות חברתית, כלוא בתוך גבולות מסומנים ומיוצג על ידי תוואי החומה המקיפה אותו”, לדברי האוצר.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ