חומרי געגוע של האמן בויאן בתערוכה חדשה

תערוכת יחיד לאמן בויאן בגלריה רו-ארט בתל אביב מציגה את גיבורי האגדות של ילדותו מצדם הטרגי־קומי או האפל

איתן בוגנים
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
איתן בוגנים

לאחר היעדרות של כמה שנים, יפתח מחר (חמישי) האמן בויאן את תערוכת היחיד ״לוכד הבלונים״ בגלריה רו־ארט הממוקמת בקרית המלאכה בתל אביב (שביל המרץ 3). תערוכת היחיד הראשונה של בויאן במסגרת הגלריה תהיה גם הראשונה באחריות אוצרת הבית החדשה שלה, לאה אביר, ובה יציג בויאן (יליד 1975) סדרה של כארבעים ציורי שמן על עץ בגדלים שונים מהשנתיים האחרונות, בהן בילה בבולגריה, מולדתו.

לדברי אביר, סדרת הציורים היא למעשה מיצב ציור שנוצר במיוחד לחלל הגלריה. בציורים מופיעות דמויות שונות שהצייר עוסק בהן שוב ושוב בשנים האחרונות, ביניהן הפיראט, הליצן, הקוסם והפריק, כמו גם רוכבי סוסים שנשלפים מתקופות והקשרים שונים (אבירים, בוקרים ונפוליאונים).

בויאן, "ציור חורף", 2015
בויאן, "ציור חורף", 2015 צילום: לנה גומון

״כל אלה הם גיבורים גבריים המוטמעים בזיכרוננו התרבותי בגיל הילדות המוקדם. הם נוכחים כמו מבקרים מחופשים בציור של בויאן, שמדלג באופן וירטואוזי בין סגנון ציור אירופאי אחד למשנהו״, מציינת האוצרת.

אירופה, מתברר, חשובה לאמן לא רק בהקשר הביוגרפי או ההיסטורי, אלא גם כערש הולדתן של אגדות הילדים המקוריות, אלה שבאו מן היער, שלא עברו את הדילול של דיסני או את הכרח הפוליטיקלי־קורקט של החברה העכשווית. הציורים של בויאן ״מעצבים את גיבורי האגדות הללו דרך צידם האפל, הפרוורטי והטרגי־קומי או הסרקסטי, ומדגישים, באמצעים של ציור והצבה, את הרלוונטיות שלהם לעולמנו העכשווי״, כותרת אביר.

האמן עצמו מספר שאת עבודותיו בתערוכה הוא יצר מתוך היקום המקביל שהתקיים בחייו בעקבות המעבר הדרסטי של המשפחה לעיר הולדתו וידן שבבולגריה. ״זו עיר רפאים, במדינה אקס־קומוניסטית למרגלות הדנובה. לצופה מהמציאות הישראלית־מערבית, היומיום שם יכול להתפרש בהחלט כיקום מקביל או סוג של סיפור אגדה שמכיל בתוכו את האבירים, הטירות והחוויות שאני יוצר בציורים האחרונים", מעיד בויאן.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ