בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מארק יאשאייב: תחושת בטן של פסל

בתערוכת הצילום "גם חור שחור מסיים את חייו" במרכז האקדמי ויצו חיפה, יוצר מארק יאשאייב סיפורים מרובדים באמצעות עיבוד צילומי של אובייקטים

תגובות

״גם חור שחור מסיים את חייו״, תערוכת הצילום של האמן מארק יאשאייב, תיפתח מחר (חמישי) בגלריה ע"ש מורל דרפלר במרכז האקדמי ויצו חיפה (הגנים 21). יאשאייב, בוגר המחלקה לצילום, מדיה וקולנוע במרכז האקדמי ויצו חיפה ובוגר תוכנית התואר השני בבצלאל, יציג חמישה צילומים גדולי מימדים ומיצב ספרייה.

בתוך חלל סגור כלשהו, יוצר יאשאייב את אתר הצילום הראשון שלו ומדפיס את הצילום. לאחר מכן, הוא בונה סט צילומי חדש סביב אותו דימוי מודפס ומבצע צילום נוסף וסופי. פעולות גופו של יאשאייב בחלל העבודה והאמצעים הפיסוליים שהוא מפעיל, הם נקודת מוצא בעבודתו של האמן, צירים ממשים ומדומינים המניעים את התהליך ואת הסיפור שהוא מנסה לספר.

מארק יאשאייב, ללא כותרת, 2013
מארק יאשאייב

חנה שביב, אוצרת התערוכה, מספרת שאחד הנושאים שעליהם עובד יאשאייב הוא הזמן ומשמעותו בצילום. ״הצילומים של מארק עוצרים ואוצרים בתוכם יותר מרגע צילומי אחד. על ידי צילום בתוך צילום, בזמנים שונים, יוצר מארק זמן הווה מתמשך ומשבש את תפישת הזמן המסורתית של הצילום. פעולה זו מאפשרת לו לספר סיפור מרובד משמעויות וכן לערער על מושגי היסוד של הצילום שהם הזמן הצילומי, דו ממד, תלת ממד, חלל ואור״.

יאשאייב משתמש בדמויות ובאובייקטים שונים (מוניטורים, מזרן, רהיטים ועוד), המעומתים עם הקשרים מתולדות האמנות והצילום. באחת מעבודותיו למשל, מופיע פסל קלאסי של דמות גברית כשברקע מסדרונות המוזיאון לאמנות אמריקאית בוושינגטון. את הצילום הזה הגדיל האמן והציב באופן ארעי בפינת הסטודיו שלו, בליווי שלוש מנורות ניאון שכאילו חודרות את בטנו, וחוטי חשמל המשתלשלים סביבו. בפינת החדר שעונה מנורה נוספת, אך הפעם כבויה, ועל הרצפה מונח מסור מסתורי. קווי הפרספקטיבה של הפסל מתנגשים עם אלו של החדר ומפריעים האחד לשני. ״הקלאסי והארעי יוצרים ביניהם דו שיח מתוח״, מעירה האוצרת.

בתמונה אחרת מופיע צילום גדול של אשה צעירה יחפה, לבושה בשמלה, ניצבת בפינת חדר. ראשה מוטה כלפי מטה, כאילו היתה עסוקה בענייניה. הדימוי המצולם שלה מוגדל ומצולם שוב כשלפניו מיצב הכולל שלושה מסכים, וראש פסל המונח על מדף. למרות שבזמן הצילום השני והסופי היא איננה נוכחת כלל בחדרה, נוצר קשר חידתי בין האשה והמיצב שלפניה. ״תעתוע הזמנים יוצר הקשרים הפוצעים את תחושת הזמן, המרחב והאמינות שלנו״, אומרת שביב.

בתערוכה הציב האמן גם מבנה ספרייה הבנוי מקרשים ועץ גלמי, שעליהם מונחות עבודות קודמות שלו, ארוזות. אמנם ניתן לדפדף בהן אך תוכנן סמוי מן העין. ספר צילום ישן, ובו הוראות לצילום הטוב והנכון, תקוע מתחת לאחד העמודים, משמש לאיזון המבנה ואולי אף מחזיק את המבנה כולו ומונע את קריסתו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו