האמנים שחמים על החומה

עבודות המתמודדות עם תחושת המבוי הסתום המדיני יוצגו בגלריה בנימין בתל אביב בחלק השלישי בטרילוגיה "נוף בשלושה חלקים"

איתן בוגנים
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
איתן בוגנים

בגלריה בנימין בתל אביב (שביל המרץ 5) תיפתח הערב התערוכה הקבוצתית השלישית "C / ABC נוף בשלושה חלקים", האחרונה בטרילוגיה שהתמודדה עם תחושת המבוי הסתום המדיני, באמצעות אסקפיזם, פנטזיה, הומור ואירוניה.

סיון פיינזילבר־יורן ותמר אייזן גולדשטיין, אוצרות התערוכה הנוכחית, מתארות בנייה והרס כפרקטיקות מרכזיות של הסכסוך הישראלי־פלסטיני. "כל שינוי במצב הקיים מבעיר את השטח ויוצר גל אלימות. בנייה והרס הם גם כלי המשחק של הצדדים: מרוץ חימוש של בנייה בשטח כדי להרוויח נקודות במשא ומתן עתידי. הנוף מנוכס לצרכים פוליטיים ומתגלם באופן מוחשי במציאות של המשפחה, הבית, היחיד", הן כותבות.

פיראס סירייה, "Wallmart", שנה: 2014
פיראס סירייה, "Wallmart", שנה: 2014צילום: פיראס סירייה

האמן יואב וייס, למשל, מציג בתערוכה אתר אינטרנט (buythewall.com) המוכר את הזכות למזכרת מחומת ההפרדה הישראלית, חתיכת בטון מזוין שנבחרה מאזור מסוים על ידי הרוכש. תמורת 15 אירו לחתיכה אפשר לרכוש באתר גם רהיטים מסוגננים מבטון החומה, כמו שולחנות, דלפקים, ספסלים ועוד. אמן נוסף שבוחן את הסוגיה הפוליטית דרך פרספקטיבה צרכנית הוא פיראס סירייה, שיצר משחק הרכבה דמוי לגו לכל המשפחה, הכולל גדר הפרדה, מגדלי שמירה, התנחלויות ויישובים פלסטינים. ״הדימוי של גדר ההפרדה הופך לסוג של אייקון המזוהה עם הסכסוך הישראלי־פלסטיני. סירייה הופך אותו לסוג של סוביניר, מוצר צריכה להמונים", מציינות האוצרות.

לצדם מציגה האמנית גלי לאה בליי את עבודתה "תיבת המדבר", המנסה לנטרל את המתח שבין אמנות לעיצוב ואדריכלות באמצעות סביבות מגורים אקולוגיות, מעין קומונות ניידות לקיום עצמאי מחוץ לציוויליזציה, מדינה ולאום. יובל יאירי מציג את הסדרה "עבודה" המתעדת את הבנייה מחדש של מוזיאון ישראל ב–2010, בת ציון שחר מציגה את עבודת הווידיאו "רקמה על גדר”, שבה בן־זוגה של האמנית רוקם דימוי של בית בסרט אדום על גדר רשת (שמעברו נשקף נוף הרי חברון), לפי הנחיות שמשמיעה האמנית.

האמנית רבקה קווה בונה בחלל הגלריה "סביבת אסון", כלשון האוצרות, המורכבת מיריעות פלסטיות העשויות דבק ופיגמנט, שמעוררות מחשבות על שריפה, פעולה אלימה וחורבן של עולם קודם. בסרטון האנימציה של דניאלה שניצר ועומר שרון נחשפת תופעת סינדרום ירושלים דרך שלל טיפוסים הזויים. בסדרה "הצעות חלוקה” של האמן והמעצב דודיק אופנהיים נעשה ניסיון ליצירת סדר חדש על ידי סימוני צבע אקראיים על מפות, ואילו בצילומי השחור־לבן של נינו הרמן, שצולמו במסגרת עבודה על אוסף התמונות הלאומי של לשכת העיתונות הממשלתית, נראים גגות מחנה הפליטים הסמוך ליריחו מ-1973, ובתיה הראשונים של ההתנחלות תקוע במדבר יהודה. "על רקע ההרודיון, שריד ארכיאולוגי לממלכת הורדוס המפוארת, נראים הבתים כפנטזיה של חלוציות בת חלוף", כותבות האוצרות.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ