תת הכרה מצטיירת כמו מניפה

בניגוד לעבודותיו הקודמות, המתוכננות, שהלכו בעקבות צילומים, את ציוריו החדשים בתערוכה "נתיב חשיבה" יצר גלעד אפרת מתוך מצב של ספונטניות וחוסר סבלנות

איתן בוגנים
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
איתן בוגנים

בתערוכת היחיד של גלעד אפרת "נתיב חשיבה", שתיפתח הערב (3.3) בחלל ״לושי אמנות ופרויקטים״ בתל אביב (רוטשילד 19), תוצג סדרת ציורים השונה משמעותית מציוריו הקודמים. בניגוד למלאכה הדקדקנית והממושכת בטכניקת הנחה ומחיקה, בנייה ופירוק, שאפיינה את עבודותיו הקודמות, החדשות הושלמו במהלך ספונטני אחד.

את הספונטניות הזאת מתרגם מאיר לושי, בעל החלל, לעיקרון שלפיו העבודות מציעות פרשנות חזותית לנתיבי החשיבה של האמן, "פרקי ההופעה הבלתי צפויים של מחשבות שעלו על הנתיב, הנחו בפרויקט הזה את עקרונות הסימון והטשטוש האופייניים לאפרת", הוא כותב. כלומר, הזמן והמחשבות במהלך עשיית הציורים השאירו עקבות בעבודה, ובעצם תיעדו את נתיבי החשיבה בזמן אמת. אם בעבודות הקודמות נדרש אפרת לשלב בעבודתו חשיבה רציונלית הכוללת הגדרת סדר עדיפויות, חישוב סדרי גודל, טכניקות של פרספקטיבה והגיון לינארי, הרי בנוכחית הוא נותן דרור לגורמים נסתרים ובלתי נשלטים על ידי ייצוג בלתי אמצעי שלהם.

גלעד אפרת, "נתיב מחשבה 2", 2015
גלעד אפרת, "נתיב מחשבה 2", 2015 צילום: אלעד שריג

הקנבס, מדגיש לושי, הופך להיות מכשיר שיקוף של שכבות פנימיות. "במקום תהליך מבוקר של חשיפה וגילוי, התהליך בפרויקט מחויב לרצף הפנימי של נתיבי החשיבה, בדומה לתהליכים של כתיבה אוטומטית המעלים על הכתב מרחבי סדר בלתי נגישים".

אפרת עצמו מעיד שהשינוי באופני העבודה — מציור שקשור לצילום, דימוי והיסטוריה, לציור גופני יותר, מופשט, כזה שנבנה ונהרס מול עיני הצייר — קשור בשינוי שהתרחש אצלו ביחס למדיום הצילומי, וליתר דיוק, באיבוד העניין שלו בצילום כמקור לציור: "הצילום כבר לא עניין אותי כחומר שאני יוצא ממנו לעבודה", הוא אומר. "גם חוויית הקיום שלי, כלומר, תפישת הזמן והאני השתנתה. איבדתי את הסבלנות, אז בהחלט יש משהו מחוסר הסבלנות בציורים החדשים".

גם סדר תליית העבודות בחלל מדגיש את התזזית והרצף האקראי שקיים באותה תפישת עולם אוטומטית הנוכחת בציורים: חציים מפוזרים בחלל התת קרקעי ואילו על קיר אחד גדול ממוקמות מספר עבודות בגודל זהה ובקרבה מסוימת אחת לשנייה.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ