לגעת אשה, גרסת פיקאסו

כמעט 70 שנות יצירה מיוצגות בתערוכת פיקאסו במוזיאון ישראל. רוב העבודות מאוסף המוזיאון, וחלקן ממוזיאון פיקסו בצרפת ומהמומה בניו יורק

איתן בוגנים
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
איתן בוגנים

במוזיאון ישראל בירושלים (רופין 11) תיפתח מחר תערוכת הקיץ החדשה, ״פיקאסו: מחוץ לקווים״, שתכלול עבודות משנות פעילותו של האמן, שרובן שוכנות במוזיאון הישראלי וחלקן הגיעו ממוזיאון פיקאסו בפריז ומהמומה בניו יורק.

העיקרון המארגן של התערוכה רחבת ההיקף הוא הצגת העבודות על ציר זמן כרונולוגי, החל מ–1904, כשהאמן בן 23 בלבד, ועד 1970, שלוש שנים לפני מותו. העבודות שפותחות את התערוכה, למשל, משתייכות ל"תקופה הכחולה" שנוצרה בעקבות התאבדות חברו, ומ"התקופה הוורודה" (1905–1907) מיד אחריה, שנבעה מתוך אהבה חדשה שמצא האמן.

בשנים שלאחר מכן פיתח פיקאסו את הקוביזם, על שלל הווריאציות שלו, וגולת הכותרת של תקופה זו היא הציור "נערה עם מנדולינה" מ–1910 — השאלה מיוחדת מהמוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק אשר הוריד את היצירה באופן זמני מתצוגת הקבע שלו. אוצרת התערוכה, טניה סירקוביץ’, בחרה להציג את הציור הקוביסטי הנודע לצד רישום מאוסף המוזיאון של גבר עם מנדולינה. ״בהתבוננות בשתי היצירות ניתן לראות את מאפייני הקוביזם שיצר פיקאסו וכיצד הוא מפרק צורות תלת־ממדיות ומציג חפצים ודמויות מנקודות מבט שונות בעת ובעונה אחת", כתבה.

בהמשך התערוכה מוצגת במלואה סדרת הדפסים שיצר פיקאסו במשך שבע שנים לאמברואז וולאר, אספן האמנות והגלריסט שייצג אותו בתחילת דרכו. בסדרה מופיע אחד המוטיבים המרכזיים ביצירתו של פיקאסו — המינוטאור, חצי פר וחצי בן אנוש. סדרה נוספת המוצגת היא "347", המונה 347 הדפסים בטכניקות שונות שיצר פיקאסו במשך שבעה חודשים בלבד, כשהוא כמעט בן 90. על ההדפסים ציין האמן את התאריך היומי כך שניתן לעקוב אחריהם "כמעט כמו יומן של יצירה שבוערת בחיוניות אדירה, מתריסה מול אימת המוות המתקרב ואינה יודעת מנוחה", כדברי האוצרת. הודעת המוזיאון מוסיפה ומציינת שבגלל הארוטיות הבוטה ביצירות המרכיבות את הסדרה הזו, היא תוצג בגלריה נפרדת.

לצד מאות עבודותיו של הרב־אמן, תוצג גם סדרת צילומים שבמרכזן פיקאסו, המראה כיצד הפך לכוכב בינלאומי. התערוכה, לדברי המוזיאון, מביאה באופן שלם את סיפורו של פיקאסו, ש"נע בין סגנונות וחוזר שוב ושוב לאותם מוטיבים כשבכל פעם המשמעות משתנה בהתאם לאהבות החדשות בחייו ולהתפתחויות הקריירה שלו".

פבלו פיקאסו, "פאון מגלה אשה", 1936
פבלו פיקאסו, "פאון מגלה אשה", 1936צילום: Succession Picasso 2016 / The Israel Museum / Avshalom Avital
פבלו פיקאסו, "ראש גדול", 1962
פבלו פיקאסו, "ראש גדול", 1962צילום: The Israel Museum / Avshalom Avital / Succession Picasso
פבלו פיקאסו
פבלו פיקאסו, "דיוקן דורה מאר",1937צילום: RMN / René-Gabriel Ojeda / Succession Picasso

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ