מה עושה האלה ונוס באום אל פחם

חמש תערוכות, שייפתחו בשבת בגלריה לאמנות באום אל פחם, כוללות יצירות של אמנים ותיקים וצעירים

איתן בוגנים
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יעל אורן־סופר, "קודח בפצע", 2017
יעל אורן־סופר, "קודח בפצע", 2017
איתן בוגנים

בשבת בצהריים ייפתחו בגלריה לאמנות באום אל פחם חמש תערוכות: בחלל המרכזי של הגלריה יוצגו שתי תערוכות רחבות היקף של האמנית פאטמה אבו רומי והאמן דוד ריב. אבו רומי תציג בתערוכתה "ונוס פלסטינה" סדרה חדשה של עבודות שמן, עבודת וידיאו ורישומים. היא בוחרת בדימויי האלה ונוס כנקודת מוצא לעבודותיה. בסצינות מבוימות ומתריסות "האמנית עושה שימוש באזכורים לאלה אך לא כדי לדון ביופי וארוס, אלא כדי ליצור איקונה של התנגדות ועצב מפואר", כותבת אוצרת התערוכה, יעל גילעת.

דוד ריב יציג את "מדורות" שתכלול ציורים פיגורטיביים לצד מופשטים, כשהוא שומר על ריבוי ושונות בתוך אחדות הן ביצירה והן בגוף העבודות כולו, "ובכך מציף את האפשרות ששפות ומסורות שונות יכולות להתקיים יחד, מבלי לאבד את זהותן", לדברי האוצר, איתמר לוי.

במקביל, כחלק משיפוץ והרחבת בניין הגלריה, הוקצו בה חללי פרויקטים שמטרתם לחשוף ולהציג אמנים צעירים מרחבי הארץ. יוצגו בהם שלוש תערוכות של שלוש אמניות — יעל אורן־סופר, מיכל בלייר ומייס חרירי. אורן־סופר תציג בתערוכה "אחוזי בנייה" סדרת עבודות על פי אתרי בנייה שאליהם באה כשהתלוותה לבן זוגה הנגר, שעובד בהם. בשיטוטה באתרים היא עקבה אחרי הפועלים ובחנה אינטראקציות הקשורות לפעולות שלהם, כשאת החיפוש הזה הרחיבה גם אל העיר אום אל פחם, ואל עבודות בנייה שנעשו באזור הגלריה. מארג הדמויות בעבודותיה כולל מיקרוקוסמוס גברי סטראוטיפי, מאיים וסגור בתוך עצמו. כך למשל בעבודה "קודח בפצע" נראה פועל קודח בכתם קרמי אדום שגודלו כגודל הדמות, ונראה כמו פצע ענק פעור. "כלי העבודה הופך לכלי נשק או לכלי המחטט בפצע. כאן הפעולה אינה של בנייה אלא של הרס", כותבת אוצרת התערוכה, הילי גרינפילד.

בתערוכה "יום אחד תהיי אמא" מעלה מיכל בלייר שאלות על נשיות ומהותה באמצעות סדרה של תחריטים מטופלים, וסדרת עבודות תלת ממד, ספק פסלים ספק תכשיטים. האוצרת, רות אופנהיים, כותבת שדימוייה של נמלת הדבש שזורים בתערוכה כולה ומסמלים בעיני בלייר את "הקונפליקט הנשי בין הרצון להיות אם לבין הפחד מהקרבת העצמיות".

מייס חרירי הצעירה תציג כמה עבודות מתערוכת הסיום שלה, אשר נעות בין רישום בדיו ורישום דיגיטלי. סעיד אבו שקרה, אוצר התערוכה, מציין שעבודותיה עוסקות בהפשטה ומתמקדות בערכי הצבע, הצורה, הטקסטורה וקומפוזיציה. 

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ