עוד חוזר הניוון

בגרמניה מציינים 80 שנה לתערוכת "האמנות המנוונת" שאירגנו הנאצים

ב-1937 יזמו הנאצים תערוכה שנועדה להכפיש את האמנות המודרנית ולאלף את היוצרים. עתה מוצגות במוזיאונים בגרמניה שלוש תערוכות לציון יובל ה-80

אבנר שפירא
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אבנר שפירא

החודש מלאו 80 שנה לפתיחתה של תערוכת "האמנות המנוונת", שאירגן המשטר הנאצי בניסיון להכפיש את האמנות המודרנית, להשליט מדיניות תרבות אחידה, לטהר את המוזיאונים ולאלף את היוצרים.

עטיפה של תוכניית תערוכת "האמנות המנוונת" ב–1937
עטיפה של תוכניית תערוכת "האמנות המנוונת" ב–1937צילום: Otto Freundlich / Deutsches Historisches Museum

אבל התערוכה, שהוצגה במינכן ואחר כך נדדה לערים אחרות ברחבי הרייך השלישי, שימשה לא רק להוקעה, ביזה ולעתים גם החרבה של יצירות ממיטב הזרמים המודרניסטיים, ובהם אקספרסיוניזם, סוריאליזם, דאדא, קוביזם, פוביזם והאובייקטיביות החדשה; לנוכח הצלחתה הרבה היא היתה גם, בניגוד לכוונת הנאצים, מפגן כוח של אותה אמנות.

היא משכה אליה יותר משני מיליון מבקרים ונחשבת לתערוכת האמנות המודרנית הנצפית ביותר אי פעם. מעטים זוכרים כיום את יצירותיו של אדולף ציגלר, האמן הנאצי שאירגן את התערוכה (למרות שמו הבלתי נשכח); לעומת זאת, רבים מהאמנים שעבודותיהם נכללו בה — וביניהם פיקאסו, קנדינסקי, מונדריאן, שאגאל, ג'ורג' גרוס, פאול קלה, אוטו דיקס ומקס בקמן — נכנסו זה מכבר לקנון של תרבות המערב.

לציון יובל ה–80 לתערוכה מוצגות הקיץ בגרמניה כמה תערוכות: במשכן לאמנות שהקים היטלר במינכן נפתחה תערוכה על ההיסטוריה של המוסד ושל תערוכת "האמנות המנוונת", שהוצגה ב–1937 בבניין סמוך לו; במרכז לאמנויות של הנרדפים בעיר זולינגן מוצגת תערוכה של אמנים שדוכאו על ידי הנאצים ונשכחו; ובמוזיאון קונסטפאלאסט בדיסלדורף נפתחה תערוכה המוקדשת לאוצרות האמנות שהחרימו הנאצים מאוסף המוזיאון. גולת הכותרת של התערוכה היא "שלוש מתרחצות", ציור גדול ממדים של ארנסט לודוויג קירשנר מ–1913, שחזר עתה למוזיאון בדיסלדורף לראשונה מאז עיקולו.

ארנסט לודוויג קירשנר, "שלוש מתרחצות", 1913. חוזר לתצוגה בדיסלדורף
ארנסט לודוויג קירשנר, "שלוש מתרחצות", 1913. חוזר לתצוגה בדיסלדורף

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ