חול ותמרים לצד קרמיקה הולנדית: אניסה אשקר משלבת בעבודותיה מזרח ומערב

בתערוכתה החדשה, במוזיאון לתרבות האיסלאם בבאר שבע, משלבת האמנית אניסה אשקר בין זיכרונותיה מעכו לתרבות האיסלאמית והקשר עם אירופה הקלאסית

איתן בוגנים
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אשקר, מתוך "זהב
אניסה אשקר, מתוך "זהב שחור", 2017 צילום: אניסה אשקר
איתן בוגנים

"אניסה אשקר: זהב שחור", תערוכת היחיד של האמנית אניסה אשקר, תיפתח ביום רביעי (18.10) במוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח בבאר שבע (העצמאות 60). זו הפעם הראשונה שבה המוזיאון יציג תערוכת יחיד של אמנית עכשווית. התערוכה כוללת ציורים על בד ועל נייר, תצלומים גדולים המשולבים בקרמיקה הולנדית, מיצבים עשויים מחול ומתמרים ועלי זהב, ועבודת סאונד העוטפת את החלל ומחברת בין חלקיה.

אשקר התחקתה אחר רעיונות וחוויות מימי ילדותה של האמנית בעכו, המשפחה שלה וצדדים שונים של התרבות האיסלאמית והקשר עם תרבות אירופה הקלאסית. אוצרות התערוכה, ד"ר שרון לאור־סירק וד"ר דליה מנור, כותבות שביצירתה האמנותית ובביוגרפיה שלה מציעה אשקר מבט מורכב על הקשרים התרבותיים הפעילים באזורנו כפי שמגולמים בחייה כאמנית וכאשה ערבייה מוסלמית במדינת ישראל. "מורכבות הזהות ביצירתה של אניסה אשקר מתגלה בתערוכה זו גם בשימוש שהיא עושה בכלים ובדימויים קלאסיים מתרבות אירופה", הן כותבות. "את כלי החרסינה הכחולה מדלפט שבהולנד היא מצמידה למשל לתצלומי הדיוקן שלה ואילו את הצלחות הדקורטיביות המצוירות בדימויים ממסורת האמנות האנגלית והספרדית היא מדביקה לציורי צבע מופשטים".

עוד מבהירות האוצרות שההזמנה להציג בבאר שבע, במוזיאון השוכן במבנה שהיה מסגד עותומני, עורר את זיכרונותיה מהמסגד בעכו, אף הוא מבנה עותומני. אשקר ציפתה את המנורות הגדולות של המסגדים בתמרים ובעלי זהב ומביאה לבאר שבע גם את חול הים וצלילים עתיקים וחדשים.

מכיוון שאשקר היא גם אמנית מיצג, בערב הפתיחה יתקיים המיצג "יאמי, יאמי, מידל איסט" שבו ישולבו חומרים מגוונים כמו זהב, מי ים ומאכלים ממטבחה של אמה.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ