גטסבי חוזר בגדול: הקאמבק של שנות ה-20 הסוערות וההרסניות - קולנוע - הארץ

גטסבי חוזר בגדול: הקאמבק של שנות ה-20 הסוערות וההרסניות

הסרט “גטסבי הגדול” הוא רק אחד הגילויים של התעניינות מחודשת ביצירתו של סקוט פיצג’רלד. זה לא מפתיע, בהתחשב בכך שהביקורת שמתח על חומרנות החברה של זמנו ועל שבריריותה רלוונטית מאוד גם כיום

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שרה צ'רצ'וול, גרדיאן

כינו אותו "מודרניסט-על" וטענו שספריו זניחים ומוערכים יתר על המידה. כשהרומן הראשון שלו ראה אור, ב-10 באפריל 1925, התלונן אחד המבקרים בטור טיפוסי: "הבחור פשוט מברבר. זה בסדר אם זה משעשע אותו, אבל למה קוראים לו סופר, למה אנחנו צריכים להתנהג כאילו הוא סופר – את העניין הזה אף אחד לא הסביר לי". ברגע האחרון הוא שאל את העורך שלו אם אפשר לשנות את שם הספר החדש ל"Under the Red, White and Blue" (מתחת לאדום, ללבן ולכחול), אבל זה היה מאוחר מדי. הרומן האולטרה-מודרניסטי של סקוט פיצג'רלד על אמריקה של עידן הג'ז התפרסם בשם "גטסבי הגדול", ואחד המבקרים האלמונים נתן ביטוי לתחושותיהם של מרבית הקוראים הראשונים והגדיר אותו כ"אחד מאלפי הרומנים המודרניים, שצריך להתייחס אליהם מנקודת מבטו של האדם העייף הממוצע כלפי הסרט שבקולנוע השכונתי: באינטלקט קהוי, בהתמסרות מלאת תודה, וכשהכל נגמר – בפליאה על שמפיקים סרטים כאלה בכלל".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ