הנשים שיחוללו את המהפכה בקולנוע הישראלי

יותר ויותר במאיות ישראליות יוצרות סרטים עלילתיים וזוכות להצלחה. האם זה מבשר על קריסה קרובה של ההגמוניה הגברית בקולנוע המקומי? ארבע במאיות ותסריטאיות עונות על השאלה, מצביעות על הסיבות לשינוי ההדרגתי, ומסכימות על דבר אחד: המהפך האמיתי יהיה כאשר לא יראיינו אותן מפני שהן נשים אלא משום שיצרו סרט

שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

משהו מרענן קורה בקולנוע הישראלי. בשקט בשקט, בלי לצעוק את זה בקול גדול, יותר ויותר במאיות נשים מקבלות באחרונה את תמיכתן של שתי קרנות הקולנוע הגדולות בישראל, ויוצאות לצלם את סרטיהן העלילתיים. יותר ויותר נשים מצליחות להשיג דריסת רגל בעולם הקולנוע המקומי, לקעקע ולו במעט את הדומיננטיות הגברית בתחום זה, ולהצית כאן תקווה לשינוי. נשים הן כיום חמישה אחוז בלבד מהבמאים הפועלים בהוליווד וגם בבריטניה. בקולנוע האמריקאי העצמאי המצב טוב קצת יותר, כי שם במאיות חתומות על 24% מהסרטים. ומה עם ישראל? מתברר שאנחנו ניצבים אי שם באמצע. לפי דוחות חברת פילת, בשנים 2002 עד 2010 הוצגו בבתי הקולנוע 130 סרטי עלילה ישראליים, ומתוכם רק 13 בוימו על ידי נשים. כלומר 10 אחוזים. ואולם, בשנים האחרונות החלו להישמע קריאות לשינוי. בין היתר הוקם “פורום הקולנועניות” הפועל לשוויון הזדמנויות לנשים וגברים בתחום הקולנוע, ונציגותיו הצליחו לשכנע חלק מקרנות הקולנוע בחשיבות שילובן של נשים בקרב הלקטורים המחליטים באילו סרטים יתמכו הקרנות (עד כה, קרן הקולנוע הישראלי וקרן גשר התחייבו להעסיק מספר שווה של לקטורים ולקטוריות). התוצאה ניכרת בשטח – עוד ועוד סרטים של נשים עולים לאקרנים – ובדיקה של הצפוי בעתיד הקרוב מציירת תמונה מעודדת במיוחד.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ