מה הופך סרט לסרט טוב? מבקר הקולנוע של "הארץ" מנסה להשיב

ישנו אותו רגע בסרט טוב, לרוב סמוך לתחילתו, שאתה קולט שאתה רואה סרט טוב, כאילו שנימי תודעתך ונפשך התחברו פתאום למה שמוקרן על הבד | אורי קליין נשאל שאלה פשוטה וחזר עם תשובה מורכבת. מאוד

אורי קליין
אורי קליין
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ג'ון ויין ב"המחפשים"
ג'ון ויין ב"המחפשים". אין לי את הנוסחה שמחברת בין "פרסונה", "המחפשים", "אוונטורה" ו"הסנדק"צילום: Photo12
אורי קליין
אורי קליין

בשיחות שקיים פרנסואה טריפו עם אלפרד היצ'קוק על סרטיו, ושנכרכו בספר שיצא לאור ב–1967, עוברת כחוט השני אמונתו העיקשת של הבמאי הבריטי כי אם אחד מסרטיו לא זכה להצלחה בקופות (למשל "משפט פאראדיין" מ–1947, "אני מתוודה" מ–1953 או "הנאשם" מ–1956), הרי זה בגלל שהיה בסרט פגם, ולפיכך הוא לא היה טוב מספיק וכישלונו מוצדק. פגם זה עלול להיות בחירה לא נכונה של שחקן או שחקנית, העדר הומור או מכשלה עלילתית כלשהי. אמונה זו, שהיצ'קוק לא מש ממנה לאורך הספר כולו, והוא אינו מנסה בו אפילו פעם אחת להגן על אחד מסרטיו שנכשל כלכלית, עלולה לעורר את התחושה שהבמאי הקביל הצלחה אמנותית עם הצלחה קופתית; שהוא האמין שסרט טוב הוא סרט שזכה להצלחה כלכלית. ואולם, דבריו של היצ'קוק — כמו גם סרטיו, גם אלה שהיו ללהיטים וגם אלה שאיכזבו בקופות — מעולם לא כה פשוטים, או פשטניים, כפי שהם עשויים להידמות.

תגובות