מילוש פורמן: הבמאי שהשקיף מן הצד על אמריקה

מילוש פורמן, שמת אתמול, היה בכיר במאי הגל החדש הצ'כי לפני שעבר להוליווד וזכה שם להצלחה ובאוסקרים. ברבים מסרטיו עסק בגבול הדק המבדיל בין שפיות וטירוף

אורי קליין
אורי קליין
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
"שיער"

ערעור, התרסה ומרד היו הנושא העיקרי של סרטיו של הבמאי מילוש פורמן, שמת אתמול (שבת), בן 86, אחרי מחלה קצרה. הדבר לווה גם בכמה מסרטיו בעיסוק בגבול הדק המבדיל בין שפיות, אובססיה וטירוף. מעקב אחר נפתולי חייו מבאר היטב מדוע 13 הסרטים העלילתיים הארוכים שביים התמקדו בנושא זה, ובסרטיו המוקדמים בעיקר, הוא אף מיקם נושא זה בלבו של היום־יומי. השוטטות בין הווה לעבר מילאה אף היא תפקיד מרכזי ביצירתו. ברבים מסרטיו חרג מההווה אל העבר הקרוב ובעיקר הרחוק. יצירתו בכללותה ביטאה את יחסו לאמריקה, המדינה שבה מצא מקלט אחרי שעזב את מולדתו, צ'כוסלובקיה, שבה נולד ב–1932. החיבור והעימות בין כל אלה העניקו את הנפח ליצירתו והניבו את תחושת האירוניה שעטפה רבים מסרטיו.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ