ריח של כסף

איימי פסקל, יו"ר סוני ואחת הנשים החזקות בהוליווד, הגיעה אתמול לביקור בישראל יחד עם בכירים נוספים בתעשית הקולנוע האמריקאית. בראיון טלפוני היא מפתיעה: אנחנו מעוניינים להשקיע בסרטים ישראליים

נירית אנדרמן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נירית אנדרמן

כפי שהוא נוהג לעשות מדי שנה, פירסם בחודש שעבר מגזין הקולנוע האמריקאי "פרמייר" את "רשימת הכוח" שלו, ובה 50 שחקנים, במאים, מפיקים, סוכנים ומנהלי אולפנים המדורגים על ידי עורכי המגזין לפי העוצמה שיש להם בהוליווד. במקום השלישי ב-Power List השנה הוצבו איימי פסקל ומייקל לייטון, הצמד שעומד בראש חברת ההפקה וההפצה הענקית סוני פיקצ'רס אנטרטיינמנט.

פסקל, שנחתה אתמול בלילה בישראל, כבר רגילה לראות את עצמה במקומות גבוהים ברשימות מסוג זה. בסקר של תעשיית הבידור שפורסם ב"הוליווד ריפורטר" בסוף 2006 היא הוכתרה כאשה החזקה ביותר בתעשיית הבידור, ואילו ברשימת הנשים החזקות ביותר בעולם שפירסם המגזין הכלכלי "פורבס" בקיץ האחרון היא דורגה במקום ה-35.

לכן, כאשר בראיון טלפוני השבוע היא אומרת שבסוני מעוניינים להשקיע בסרטי קולנוע ישראליים, אפשר לדמיין את הרחש שההצהרה הזאת עשויה לעורר בתעשייה המקומית. מתוך הכרה בחשיבותם של סרטים ששפתם אינה אנגלית, הקימו באחרונה בסוני מחלקה מיוחדת המופקדת על מימון והפקה של סרטים הנוצרים מחוץ לארצות הברית. סוני כבר השקיעה בעבר בהפקות בסין, רוסיה, מקסיקו ובריטניה, והסרט הסיני זוכה האוסקר "נמר דרקון", שביים אנג לי, הוא דוגמה טובה להצלחה של הפקה כזאת.

"אנחנו עושים זאת באופן אופורטוניסטי - מנסים להשקיע בכל סרט שנראה לנו סרט טוב", אומרת פסקל על האפשרות שסוני תשקיע בהפקות קולנוע ישראליות. "גארט ויגאן ודבורה סינדלר הם שני האחראים מטעמנו להפקה של סרטים בשפות מקומיות, ובוודאי אבקש מהם בקרוב להגיע לישראל כדי לפגוש את אנשי התעשייה המקומית ולהתחיל לנהל עמם דיאלוג", היא אומרת. פסקל מאשרת שנושא ההשקעה בסרטים בישראל כבר עלה לדיון בסוני, שאגב רכשה להפצה את הסרט הישראלי "ביקור התזמורת". "כבר דיברנו על זה, זה חשוב לכולנו", היא מבהירה, ומעריכה כי נציגי החברה יגיעו לישראל כבר בשנה הבאה.

"קזינו רויאל", "ספיידרמן"

פסקל הוזמנה לבקר בישראל במשלחת של מפיקים, במאים ומנהלי אולפנים מהוליווד, שמארגנות הפדרציה היהודית של לוס אנג'לס ושותפות תל אביב-לוס אנג'לס. אף שמטרת המשלחת, שתשהה פה חמישה ימים, היא בעיקר להראות לבכירי הוליווד את ישראל, פסקל אומרת כי היא סקרנית לקראת המפגש עם אנשי קולנוע מקומיים שיתקיים בסינמטק תל אביב בשבת בצהריים.

לצדה, יזכו באי הסינמטק לפגוש את יתר חברי המשלחת: הבמאי דייוויס גוגנהיים (ראו מסגרת משמאל), הסוכן ההוליוודי ויוזם המשלחת דייוויד לונר (ראו מסגרת למטה), נשיא פאראמונט לשעבר דייוויד דליין, נינה ג'ייקובסון מאולפני דרימוורקס, מארק פלאט מאולפני יוניוורסל, עיתונאי "ניו יורק טיימס" לשעבר ובעלה של פסקל - ברנרד ויינראוב, והסוכן ג'ורג פרימן (שמייצג בין היתר את השחקנים ראסל קרואו וקתרין זיטה ג'ונס).

פסקל, המחזיקה בתפקיד הבכיר ביותר מבין חברי המשלחת, אחראית כיום למעשה על כל הסרטים שנעשים בסוני: היא עומדת בראש חטיבת הקולנוע של החברה, מפקחת על פיתוח והפקה באולפני קולומביה השייכים לסוני, וכן אחראית על חטיבות האנימציה, הבידור הביתי והטלוויזיה של אימפריית הבידור היפאנית-אמריקאית.

בין הסרטים המצליחים שעברו תחת ידיה לאורך השנים אפשר לציין את סרט ג'יימס בונד האחרון "קזינו רויאל", "צופן דה וינצ'י", שלושת סרטי "ספיידרמן", "קרוב יותר", "המלאכיות של צ'רלי", "סופרבאד" ואחרים. בשנה שעברה היא תוגמלה על הצלחותיה הרבות, ומונתה לתפקיד יו"ר שותף של סוני פיקצ'רס אנטרטיינמנט, לצדו של מייקל לינטון.

פסקל מספרת שגדלה בלוס אנג'לס, אבל הוריה לא עבדו בתעשיית הבידור. "תמיד ידעתי שאני רוצה להיות בעסק הזה, אף שלא ידעתי מה זה בעצם אומר", היא נזכרת. באוניברסיטה למדה יחסים בינלאומיים, ואחר כך החלה לפלס את דרכה אל חלום ילדותה. היא עבדה כמזכירה בחברת הפקות, ומשם עברה לתפקידי הפקה וטיפסה לתפקידים בכירים יותר ויותר באולפנים הוליוודיים.

תחושות ושיקולים כלכליים

חלק ניכר מתפקידה כיום הוא להיות הפוסקת האחרונה בהחלטות אילו סרטים להפיק ובאילו סרטים להשקיע. "החלטה כזאת היא שילוב של תחושת בטן ושל שיקולים כלכליים", היא אומרת, "כי לפעמים חושבים שאפשר לעשות סרט טוב ולפעמים - סרט רווחי. ואז, אחרי שאני מקבלת את ההחלטה, אני יושבת שוב וחושבת, כדי לוודא שזה באמת מה שאני צריכה לעשות".

למרות העובדה שנשים נוספות הגיעו במשך השנים לתפקידים בכירים באולפנים, לא נפסקה הביקורת על הייצוג הלא הולם של נשים בהוליווד ובסרטים שהיא מייצרת. כשפסקל נשאלת אם קורה שהיא בוחרת סרט משום שיש בו דמות נשית חזקה או תפקיד נשי טוב, ואם לדעתה היא ערה לדברים האלה יותר מממנהלי אולפנים שהם גברים, היא צוחקת. "אני חושבת שמן הסתם לא הייתי אומרת את האמת אם הייתי עונה שלא. אני חייבת לוודא שהאולפן מייצג את כולם, שיש סרטים שמבוימים על ידי נשים, שיש סרטים שנכתבים על ידי נשים, כפי שיש כאלה שבהם גברים עושים את העבודה. ודאי שאני חושבת שהדברים האלה חשובים. והיו גם סרטים שעשיתי, כמו 'נשים קטנות', 'על תבונה ורגישות' ו'נערה בהפרעה', שלדעתי היו בו בזמן גם חשובים וגם מסחריים".

פסקל, בת 49, ילדה את בנה בגיל מאוחר יחסית, לפני שבע שנים. באחד הראיונות שנתנה באחרונה ציינה כי השילוב בין גידולו לבין הקריירה התובענית שלה מזכיר לה לא פעם "ג'אלינג של הרים". ואולם, היא אומרת כי הפסיקה להתמסר לרגשות האשם. "אני כבר לא חושבת על המשפחה והקריירה כעל דברים שאני נאלצת להקריב זה לטובת זה, אלא מחפשת את הדרך הטובה ביותר לעשות את הכל יחד".

כשפסקל נשאלת על שביתת התסריטאים בהוליווד, טון הדיבור הרך והאמהי שלה מתחלף מיד בטון ענייני וכעוס. השביתה הזאת נוראה, היא קובעת נחרצות. "היא השפיעה כבר על חטיבת הטלוויזיה שלנו, ואם היא תימשך ייפגעו גם סרטי הקולנוע. נתחיל להרגיש את זה כבר בשנה הבאה, כי הסרטים יהיו פחות טובים. אנשים נדרשו להפסיק לכתוב אותם, ונאלצנו לצלם דברים שלמעשה היו לא גמורים. זה ישפיע על האיכות, כי הרבה פעמים ברגע האחרון של הצילומים צריך לשנות משהו, לשפר איזה דיאלוג, לתקן את הצד הקומי של סצינה, והשביתה לא מאפשרת לנו לעשות את הדברים האלה. זה מאוד מצער. אני מאוד מקווה שהיא תסתיים בקרוב".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ