כל החיים לפניו

"מתים על החיים", המספר על שני זקנים חולי סרטן שיוצאים לנדוד בעולם, לא הלהיב את המפיקים בהוליווד. רוב ריינר שיכנע אותם שביכולתו לשחזר את הצלחות העבר

ניו יורק טיימס
דייוויד מ' הלבפינגר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ניו יורק טיימס
דייוויד מ' הלבפינגר

רוב ריינר החליט לביים את הסרט "מתים על החיים" ("The Bucket List") לאחר שקרא עשרה דפים מהתסריט. אחת הדמויות, גבר השוכב במיטה בבית חולים, נשאל אז מה הוא עושה שם. הוא עונה: "אני נלחם על חיי - ואתה?"

ריינר היה צריך לשכנע את האחים וורנר להפיק את הסרט בבימויו. ריינר, יוצרם של להיטים משנות ה-80 כגון "כשהארי פגש את סאלי" ו"ספיינל טאפ", לא קצר הצלחה מסחרית וביקורתית כבמאי מאז "הנשיא מאוהב" ב-1995. לדבריו, מה שהרתיע את האולפנים היה דווקא הסיפור של "מתים על החיים", שעלה כעת לאקרנים בארצות הברית בכיכובם של ג'ק ניקולסון ומורגן פרימן ועתיד לעלות בישראל בסוף ינואר.

"כשמישהו בא לאולפנים ואומר: 'יש לי סרט על זקנים שעומדים למות מסרטן, תנו לי 45 מיליון דולר' - הם לא ימהרו לעשות זאת", אומר ריינר.

הוא עצמו ראה בתסריטו של ג'סטין זקהאם משהו אופטימי בהרבה: סיפורם של שני גברים שממצים את המרב מחייהם. הוא חשב שזו סגירת מעגל ל"אני והחבר'ה", סרטו מ-1986 על נערים המתמודדים אף הם עם המוות.

זקן צעיר מאוד

הוא קרא את התסריט גם מבעד לעיניו כגבר בן 62, יליד דור הבייבי-בום. אביו, קארל ריינר, בן 85, ואמו בת 93. "ואני הבא בתור", הוא אומר. "אני רואה את עצמי כאיש זקן צעיר מאוד", הוא אומר, "אבל אי אפשר שלא לחשוב, 'כמה שנים עוד אוכל להיות יצירתי?' הנעורים הם עניין מודגש כל כך היום, בייחוד במקצוע הזה. קשה שלא לחשוב, 'כמה עוד סרטים אצליח ליצור?' אולי, אם יהיה לי מזל, אעשה עוד חמישה".

התסריט, ששלחו לו המפיקים ניל מרון וקרייג זיידן, הוגש לכל אולפן בהוליווד ונדחה. ריינר, שעסק באחרונה בפוליטיקה, התגייס למשימה. הוא עיבד את התסריט - בין השאר יצר סדק בנישואיו של אחד הגברים, הנשוי לאשתו 45 שנה, כדי שנכונותו לצאת לנדוד בעולם עם זר מוחלט תיראה מתקבלת על הדעת. הוא שלח את התסריט לפרימן, שסירב להשתתף בגרסה מוקדמת יותר, והלה ביקש לשלוח את התסריט לניקולסון.

התברר שהתלהבותו של ניקולסון לעבוד עם פרימן היתה גדולה לא פחות משמחתו לחזור לעבוד עם במאי "בחורים טובים". גם האתגר שהציב הסרט משך אותו, אומר ניקולסון: "זה מין שדה מוקשים בשבילי, בסרט כזה חשוב למצוא את הנימה המתאימה. זה נושא שצריך לגשת אליו באופן קומי. חשוב שלא לנפץ את המסגרת של התמונה".

גם לאחר שהשיג את הסכמתם של שני הכוכבים, אומר ריינר, מנהלי האחים וורנר לא היו נלהבים להפיק את הסרט. אבל אלן פ' הורן, נשיא האולפנים - שהקים את קאסל רוק אנטרטיינמנט עם ריינר ואחרים לפני 20 שנה - החליט בשבילם.

ריינר מספר: "שמעתי שהרבה אנשים אמרו, 'לא כדאי לכם לעשות את הסרט. אי אפשר להרוויח מסרט כזה'. הם רצו להפיק אותו בתקציב נמוך בהרבה. אמרתי, 'הוא יצליח בקופות בזכות שני הכוכבים האלה'".

מתחילת הקריירה שלו ביים ריינר שבעה סרטים עוקבים שזכו לשבחי הביקורת, נהפכו לסרטי פולחן והיו להיטי ענק. ההצלחה נעצרה ב-1994, כשמבקר הסרטים רוג'ר איברט כתב על סרטו "הורים בהזמנה": "שנאתי שנאתי שנאתי שנאתי שנאתי את הסרט הזה".

ריינר חזר לצמרת כעבור שנה עם "הנשיא מאוהב". אבל סרטו מ-1996, "פסק דין", נכשל אף שהיה מועמד לשני פרסי אוסקר. "זה הסיפור שלנו", סרטו מ-1999 על זוג שנישואיו מתפרקים, נכשל בקופות. על הקומדיה הרומנטית שביים ב-2003, "אלכס ואמה", הסכימו כולם שזה סרט גרוע.

סיבת הכישלונות

ריינר אומר שיש הסבר פשוט לכישלונות שלו: דעתו היתה מוסחת, משום שבסוף שנות ה-90 שקע בפעילות ציבורית כפעיל למען חינוך לגיל הרך. הוא הוביל יוזמה להקמת המועצה לילדים ולמשפחות בקליפורניה ועמד בראשה במשך שבע שנים. לאחר שב-2006 נכשל הקמפיין שהוביל למימון גנים ציבוריים, פרש מהפוליטיקה.

"כל הזמן היו שואלים אותי, 'איך אתה מתמרן בין שני העולמות האלה?' והאמת שזה בלתי אפשרי", הוא מודה. "עכשיו אני יודע שאני לא מסוגל לפצל את תשומת הלב שלי".

ריינר ישמח לחזור לפעילות פוליטית אם בראש הבית הלבן יעמוד נשיא דמוקרטי שיבקש את עזרתו, אבל פרט לכך הוא מתכוון לדבוק בקולנוע. הוא היה מעורב בפיתוח שני סרטים לפני שהעבודה הופסקה בגלל שביתת התסריטאים: סרט על הפלישה האמריקאית לעיראק בסגנון "ד"ר סטריינג'לאב", עם לארי גלברט, ומותחן ריגול מאת איימי אפרון.

הוא חשב ש"מתים על החיים" לא יתחבב בקלות על הקהל, בייחוד לא על הצעירים, אבל התעודד מהתגובות בהקרנת מבחן לסטודנטים. אם הצופים ייהנו, הוא מוסיף, זה בין השאר בזכות ניקולסון. השחקן, שאושפז בבית חולים בתקופה שלפני הצילומים ונעזר בחוויותיו בגילום הדמות, הוסיף רבים ממשפטי המחץ שלה ותרם את חלקו גם בחדר העריכה.

ניקולסון אומר שקאמבק אינו עניין מסובך: "צריך רק סרט טוב אחד כדי שרוב ריינר יחזור לעניינים".

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ