בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כבוד בת מלך בפנימייה

הסרט "טאנר הול" על נערות אריסטוקרטיות ואמהות שתלטניות לא התקבל באהדה, אבל אמה של היוצרת, מעצבת האופנה דיאן פון פירסטנברג, דווקא חשה גאווה

תגובות

היהלומים נוצצים כמו אסטרואידים קטנים על אצבעותיה של טטיאנה פון פירסטנברג, וכל אחד מהם הוא סוג של קמיע. יש שם אבן חן בצורת משושה שירשה מאביה, יהלום מלוטש שקיבלה במתנה מבעלה לשעבר, ואחד נוסף שהיה שייך לסבתה מצד אמה. פון פירסטנברג מנשקת כל אחד מהם ביראת כבוד, וממלמלת, "אני מניחה שאפשר לומר שאני נושאת את כל המשפחה שלי על הידיים".

המשפחה הזאת, היא מודה, הותירה את חותמה. באחורי דירתה בדאונטאון, שאותה היא חולקת עם בתה אנטוניה, בת 11, מוצב תצלום של אביה המנוח והנערץ, הנסיך אגון פון פירסטנברג, שחיוכו המקסים החושף רווח בין השיניים מזכיר באופן כמעט מבהיל את חיוכה של בתו. תמונה זו שוכנת לצד דיוקנאות שונים של מעצבת האופנה דיאן פון פירסטנברג, אמה המפורסמת, המתהדרת בעצמות לחיים מונומנטליות ובמראה עוצמתי כמו זה של בתה.

אבל המורשת היא לא רק חיצונית. קודם כל, המרץ של טטיאנה פון פירסטנברג. לאחר תקופה מסוימת שבה התמקדה בגידול בתה, היא חוזרת לפעילות מוגברת. במשך שנים, אומרת פון פירסטנברג, היא חשה רתיעה שנבעה מהיותה בת לאם מפורסמת - אמה, כזכור, הגיעה לניו יורק בשנות ה-70 של המאה הקודמת חמושה במזוודה עם דוגמאות של שמלות המעטפות שלה - שהיום הן כבר קלאסיקה - וכוח רצון אימתני.

"אני לא יודעת אם זה גנטי או משהו שלמדתי בבית", היא אומרת. המראה העדין של פון פירסטנברג - עיניים עגולות והילה של תלתלים רכים - מסתיר מקור בלתי נדלה של נחישות, וגם, היא מתפארת בצדק, משהו מ"יכולת קבלת ההחלטות הניהוליות" של אמה. את הכישרון הזה היא הביאה לידי ביטוי בפרויקט האחרון שלה, הסרט "טאנר הול" - דרמת התבגרות המתרחשת בפנימייה בדיונית בניו אינגלנד, שאותו כתבה וביימה ביחד עם חברת נעוריה, פרנצ'סקה גרגוריני.

הסרט, שהוא הראשון שלה, עלה בשבוע שעבר לאקרנים ברחבי ארצות הברית, והוא בוחן כמה מחוויותיה בפנימיית קרנבורן צ'ייס שבאנגליה - חלק מחינוך מיוחס שאותו חלקה עם גרגוריני, בתה של נערת ג'יימס בונד לשעבר ברברה באך ובתו החורגת של רינגו סטאר. עם עלילה שמתרחשת במכוון בזמן ובמקום בלתי מוגדרים, הסרט מעורר תחושה של סיפור אגדה ("רצינו שזה יהיה כמעט פולקלור", אומרת פון פירסטנברג). אווירת העולם הישן בסרט נוצרת גם בזכות האביזרים והבגדים, שחלק מהם נלקח מתוך האוסף הפרטי שלה.

הסרט מצליח להעביר את הסגירות והגינונים השחוקים של המילייה החברתי המיוחס שאליו משתייכות היוצרות, ושואף גם לחקור את אופיה של קבוצת נשים צעירות - חברות ותיקות העומדות בפתחה של שנת לימודים אחרונה וסוערת. הקבוצה כוללת את פרננדה (בגילומה של רוני מארה, שתככב ב"נערה עם קעקוע דרקון" שיעלה לאקרנים בדצמבר), שכולה התבוננות עצמית עגמומית; את ויקטוריה (גאורגיה קינג), ילדה מרושעת במתכונת הקלאסית; ואת קייט (ברי לארסון), מציקנית גמורה אך בעלת אופי טוב.

דמויות המבוגרים שהיוצרות ליהקו סובלות מדעות קדומות, בפרט זו של אמה של ויקטוריה, בגילומה של אניקה פטרסון - בתור מרשעת תככנית, שתלטנית ושתיינית כבדה.

פן ברור של לוחמת

מפתה, כמובן, לחפש מודלים מהחיים האמיתיים העומדים מאחורי הדמויות הללו, ולשער שכמה מהם התגוררו קרוב לבית. שטויות, אומרת פון פירסטנברג, ומוסיפה בהדגשה, "כשאתה הולך לפנימייה, אתה רואה אימהות של אנשים אחרים". הדמויות הן מורכבות, היא אומרת, מבחינה אישית כמו גם תרבותית.

פון פירסטנברג, בת 40, מיוצגת על ידי דמותה של פרננדה, הגיבורה השקולה אך התועה, ובמידה פחותה יותר על ידי קייט הפרובוקטיבית, המשתעשעת בחיבתו של אחד ממוריה. "במהלך שנות לימודי הייתי בהחלט טיזרית ענקית", נזכרת פון פירסטנברג. "אבל רק בדיבורים. עדיין לא הבנתי את ההשפעות של משחק רגשי כזה על הלב של מישהו אחר". ואם חלק מהדמויות בסרט הן ריקניות או זדוניות - "ככה זה", היא אומרת.

הביקורות על הסרט היו פחות מאוהדות, חלק מהן אפילו מזלזלות. היו שכינו אותו "חיקוי", טענו שהוא "מזגזג בין סלפסטיק של קומדיית מצבים ליומרה לקומדיה שחורה". אחרים ביטל אותו כדוגמה פושרת וצפויה של סרט מהז'אנר, הזקוקה לשיפוץ רציני.

פון פירסטנברג לא מתנצלת. "אנחנו מודעות בהחלט לפגמים של הסרט", היא אומרת. לדבריה הוא נעשה תוך פחות מחודש בתקציב של פחות משלושה מיליון דולר, והיא דווקא רואה בו עדות לתושייה שלה. ביצירתו בתנאים האלה, היא מוסיפה בחגיגיות מסוימת, "נתנו את מיטב המאמץ והיכולת שלנו".

לדבקרי גרגוריני, בזמן העבודה על הסרט פרצה מטטיאנה "עוצמה אדירה. אנשים נוטים לזלזל בה כי היא נראית כל כך מלאכית. אבל יש לה פן ברור של לוחמת".

"אני מחויבת לקולנוע", מוסיפה פון פירסטנברג, "אבל עכשיו אני גם מודעת לכך שלעשות סרט זו משימה גדולה". מכל מקום, לא גדולה מספיק כדי להרתיע אותה. היא כבר עובדת על פרויקט נוסף, תסריט שאת הנושא שלו היא עדיין מסרבת לחשוף.

אמה לא מופתעת. "טטיאנה היא פיוטית", היא אומרת, "אבל היא אשה חזקה מאוד. אנחנו אוהבים להתבדח במשפחה שלנו, שמבין כולנו היא הפרגמטית ביותר. אנחנו אולי נראות שונות מאוד", היא מוסיפה, "אבל בפעולות שלנו אנחנו מאוד דומות".

בתה נוטה להסכים. "אני אדם שעושה. אני לא מבזבזת את האנרגיה שלי. אני מתבוננת קודם - ואני מנצחת".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו