בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קרנות הקולנוע הסכימו לשלב יותר נשים בוועדות לאישור התמיכה בסרטים

השינוי נבחן בתגובה למכתב שהעבירו לקרנות 88 יוצרות קולנוע, ובו דרשו לשנות את הרוב הגברי שאפיין את הרכבי הוועדות

5תגובות

הקרן לקולנוע ישראלי הביעה נכונות לשנות את הרכב ועדות הלקטורה שלה, כך שיתקיים בו שוויון בין גברים ונשים. בכך, נענית הקרן לדרישתן של 88 יוצרות קולנוע אשר ניסחו דרישה זו במכתב שהעבירו לפני כחודש לשש הקרנות המרכזיות, שתומכות בקולנוע הישראלי: הקרן לקולנוע ישראלי, קרן רבינוביץ' לאמנויות, המיזם לקולנוע וטלוויזיה בירושלים, קרן מקור, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן גשר. במכתב נכתב: "מתקיים מצב בו יוצרת קולנוע נאלצת למכור ולהגן על רעיונותיה בפני גברים שלא בהכרח מזדהים עם החוויות שלה כאישה, עם הדילמות הנובעות מתפיסת עולמה כאישה. כתוצאה מכך אנחנו מוצאות שנושאים חשובים מגיעים לאט מדי ומעט מדי אל המסך".

היוצרות, ובהן קרן ידעיה, שירה גפן, יעל פרלוב, יעל אבקסיס וג'ולי שלז, תיארו במכתב כי על מנת לקבל כסף מהקרנות, מתבקשים הבמאים להציג את הרעיון לסרט בפני ועדה שמורכבת משלושה לקטורים שנבחרים על ידי מנהל הקרן. לדבריהן, "ברוב הוועדות שהורכבו עד היום יש רוב גברי", על כן הן מבקשות במכתב לשנות את הרכבי ועדות הלקטורה, כך ש"בחצי מהפעמים ישבו שתי נשים וגבר, וחצי מהפעמים שני גברים ואישה ".

הבמאית קרן ידעיה מסבירה כי למכתב קדמה "הרגשה כי הקול שלנו צריך להישמע יותר". היא מספרת כי "נשים סיפרו על רגעים לא נעימים שהיו להם עם לקטורים שלא ידעו מה לעשות עם הסיפור שלהן, כי אין מה לעשות, גברים מדברים שפה מעט שונה, אולי פחות אמפתית לסיפורים של נשים", היא מסבירה. לדבריה, הדרישה בעניין ועדות הלקטורה היא רק השלב הראשון: "זה דבר שנכון להתחיל ממנו כי הוא מאוד פרקטי ונראה, אבל מבחינתנו זו מהפכה נשית. אנחנו משתמשות בזה כהזדמנות לבוא ולהסביר את עצמנו, להעלות את המודעות לבעיות שלנו, וגם להידבר בינינו, להתאחד ולדאוג שהמצב יילך וישתפר".

ידעיה מספרת כי בתגובה לפנייתן, נפגשו בשבועות האחרונים נציגות היוצרות עם ראשי קרן יהושע רבינוביץ' והקרן לקולנוע ישראלי (שתי הקרנות הגדולות שתומכות בהפקת סרטים עלילתיים) כדי לדון בבקשתן. בפגישות, מספרת ידעיה, הן העלו מלבד עניין הוועדות, עוד שני עניינים לטיפול: הראשון הוא הנשים כאימהות - "במאיות שמקימות משפחה, נמצאות במאבק נגד הזמן", היא מספרת, "אני מבקשת מהקרנות לשים לב לנשים הצעירות, שאם נותנים להן לחכות3-4 שנים לתקציב לסרט שלהן, אפשר לאבד אותן, כי אם הן יחליטו להקים משפחה, הן פשוט ייעלמו, או שהן, במקרה הטוב, כן מצליחות לחזור עם תסריט אחרי הקמת המשפחה, אבל אז לא מבינים איפה הן היו עד היום".

העניין השני, אליו הן מבקשות להפנות תשומת לב, הוא מספר הפרויקטים של נשים שמקבלים תמיכה, לעומת אלה של גברים: "אם הקרן מאשרת 13 פרויקטים בשנה ומתוכם רק 3 לנשים - אנחנו בבעיה, צריך לנסות לשפר זאת", אומרת ידעיה. לדבריה, בקרנות קיבלו את הדברים: "אני שמחה שבקרנות הייתה אוזן קשבת והובטח לנו שינוי".

כתריאל שחורי, מנכ"ל הקרן לקולנוע ישראלי, אמר אתמול כי בפגישה עם היוצרות סוכם שנעשה ככל יכולתנו כדי לדאוג לשוויון בלקטורה, כך שפעם אחת יהיה רוב גברי בצוות של שלושת הלקטורים, ופעם אחת רוב נשי. אולם הוא מסביר כי "כרגע אין לנו מספיק נשים מועמדות לשמש לקטוריות, ואנחנו ממתינים שנציגות הבמאיות יעבירו אלינו רשימה של מועמדות אפשריות. הן הבטיחו שישלחו אלינו רשימה כזאת, ונשמח לקבל אותה". גיורא עיני, מנכ"ל קרן רבינוביץ', אמר: "ניקח לתשומת לבנו את הדרישה הזאת. אני לא יכול להתחייב למספרים, אבל בהחלט בכוונתי לקחת את הבקשה שלהן בחשבון".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו