בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שובו של טין טין

מסע בעקבותיו

אחרי שביקר ברוסיה הסובייטית, קפץ לקונגו וטס אל הירח, הגיע טין טין גם להוליווד. האם השילוב הזה ימצא חן בעיני האמריקאים ומה חושבים על כך הבלגים?

תגובות

סטיבן ספילברג ופיטר ג'קסון נפגשו לראשונה רק בטקס חלוקת פרסי האוסקר ב-2004. סרטו של ג'קסון, "שר הטבעות: שיבת המלך", זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, וספילברג הוא שהעניק לו את הפרס. מאחורי הקלעים הם החליפו כמה מלים ומהערב יהיה אפשר לצפות בשיתוף הפעולה ביניהם שהחל אז: הסרט "הרפתקאות טין טין", שספילברג ביים והשניים הפיקו.

העניין של ספילברג בדמותו של טין טין החל לפני 20 שנה. עוזרו אז הראה לו ביקורות שפורסמה באירופה על "אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה" והשוו בינו לבין טין טין. ספילברג קנה את הזכויות הקולנועיות של הסדרה, אבל הפרויקט נתקע. הקשר עם ג'קסון עזר להתניע את הפרויקט מחדש: בראיון ל"הוליווד ריפורטר" סיפר ג'קסון שתחילה בדק ספילברג אם חברת האפקטים שלו תוכל ליצור גרסה דיגיטלית לכלבו של טין טין, סנואי. "הייתי קצת עצבני, ונרגש, בכל זאת גם טין טין וגם ספילברג. בשלב מאוחר יותר סטיבן שאל אם אני אהיה מעוניין להיות מעורב בסרט. הייתי צריך לחשוב על זה ברצינות לשנייה או שתיים ולהגיד כן".

לפני כשבועיים התקיימה הקרנת הבכורה העולמית של הסרט בבריסל, עיר הולדתו של טין טין ושל יוצרו, ז'ורז' רמי, המוכר בשם העט ארז'ה. הסרט עורר סקרנות רבה בקרב המקומיים ואף דווח ששר האוצר של בלגיה יצא מפגישה של שרי האוצר של האיחוד האירופי כדי לצפות בהקרנת הבכורה של הסרט.

יובל סער

כדי לעורר עניין לא רק בסרט אלא גם בבריסל ובבלגיה הטיסו לעיר ארגוני התיירות המקומיים כמאה עיתונאים מרחבי העולם. גולת הכותרת היתה אמנם הקרנת הבכורה, שכללה ביקור של ספילברג וכמה מכוכביו, אבל לפרנסי העיר היה חשוב להראות כי אף שהאוצר המקומי שלהם נמסר לידיים הוליוודיות, כל מי שיבקר בעיר יוכל למצוא ברחובותיה את הדבר האמיתי. כך לדוגמה, מוצע בעיר סיור בין בתים שעל קירותיהם מצוירים סצינות מיצירות קומיקס בלגי. כ-45 קירות כאלה פזורים ברחבי בריסל והם שייכים לפרנסי העיר שמחליטים היכן ומה מותר לצייר, לפי שיקולים כמו האם הבניין מיועד לשימור ואילו בניינים ממוקמים בקרבתו.

עוד כתבות בנושא

מסרים פוליטיים

דמותו של טין טין הופיעה לראשונה בעיתון נוצרי שמרני בבלגיה ב-1929. ארז'ה, שלמד בבית ספר קתולי אדוק, היה אז בן 22 ועבד כמאייר בעיתון. כאשר העורך הציע לו לפרסם סיפור קומיקס לילדים הוא נענה בשמחה לאתגר. כל שבוע, כחלק מוסף מיוחד לילדים, הופיעה כפולת קומיקס בשחור-לבן, שגוללה את הרפתקאותיו של עיתונאי צעיר, בן בלי גיל, שנקלע להרפתקאות שונות ומשונות במקומות שונים בעולם, מלווה תמיד בכלבו הנאמן. מעל מצחו הסתלסל תלתל זהוב. כל כפולה הותירה את הקוראים הצעירים במתח ונחתמה בהבטחה "המשך יבוא".

טין טין ביקר ברוסיה הסובייטית ונלחם שם בעוולות הקומוניזם; קפץ לקונגו הבלגית (ארז'ה הואשם בגזענות ובקולוניאליזם בעקבות האופן שבו צוירו ילידי המדינה); הוא הגיע לארצות הברית, לדרום אמריקה ולבריטניה, לטיבט ולמדינות ערב, ואף יצא עם ידידיו למסע אל הירח. ארז'ה הקפיד על תחקירים מעמיקים על הארצות שאליהן שלח את גיבורו וביסס את ציוריו על תצלומים מרחבי העולם. בסיפוריו שולבו לא פעם מסרים פוליטיים, דבר שהרגיז רבים, וכדי להשמיע ביקורת המציא מדינות בדיוניות.

כריסטיאן דה פורצאמפארק

"אין ספק שטין טין הוא יצירה קאנונית בתרבות המערב אירופית", קובע אמן הקומיקס מישל קישקה, שנולד בבלגיה ב-1954. "הסרט נוצר, אם היה בכלל טעם מהותי וכלכלי להיכנס להרפתקה הזאת, מכיוון שספילברג היה בטוח שמדובר בקלאסיקה על-זמנית. כשיצא אינדיאנה ג'ונס הראשון הרבה כינו את הסרט ‘טין טין זז'. לא פלא שספילברג התאהב בהרפתקאות שכתב ארז'ה. זה בידור נעים להמונים שיש בו עניין, מתח וקצב, אין בו מסר הומניטרי או פוליטי עמוק. זה גוד טיים. הוא היה רב אמן של סטורי-טלינג".

הסרט החדש מוקרן בתלת ממד וביצירת האנימציה נעשה שימוש בטכנולוגית לכידת תנועה, שבה תנועות השחקנים והבעות פניהם מועברים למחשב כדי ליצור אנימציה ריאליסטית. ג'יימי בל ("בילי אליוט") מגלם את תפקידו של טין טין, העיתונאי האמיץ שהמרדף הבלתי פוסק שלו אחרי סיפור טוב מוביל אותו לעולם מלא הרפתקאות סוערות. דניאל קרייג (ג'יימס בונד העכשווי) מגלם את רד רקהאם הנבזי.

בניגוד לאופי הסוער וחסר המנוחה של הסרט, המוזיאונים שמוקדשים לאמנות הקומיקס הם בעלי אופי כמעט אקדמי, רציני, היסטורי. אסור לגעת שם במוצגים ולרגע נדמה שהם מיועדים יותר למבוגרים מאשר לילדים ונוער. המוזיאון הראשון, מוזיאון ארז'ה שוכן בעיירה קטנה מחוץ לבריסל ששמה לובאן החדשה. הוא כולל איורים מקוריים רבים כמו גם עותקים היסטוריים של העיתונים שבהם התפרסמו רצועות הקומיקס המקוריות.

ארז'ה יצר 228 דמויות ובמוזיאון מוצגות החשובות שבהן. בסיור במקום אפשר ללמוד שדמותו של סנואי נוצרה במקור כמקבילה לדמותו של סנשו פנסה מהספר "דון קיחוטה", בן לוויה שבמקרה של טין טין מציל תמיד את המצב. דמותם של צמד הבלשים תומפסון ותומסון התבססה על אביו של ארז'ה ואחיו התאום. "בכל הדמויות שלי יש משהו ממני ובמיוחד בטין טין, שהוא הגרסה המושלמת (מדי) שלי", מצוטט ארז'ה על אחד הקירות. את העדר הדמויות הנשיות בסיפורים הסביר

בכך ש"אני לא שונא נשים אבל מאחר שבסיפורים שלי רוב הדמויות הן קריקטורות, נמנעתי מלהשתמש בנשים. כשאתה רואה גבר מחליק זה מצחיק אבל כשאתה רואה אשה מחליקה אין בזה צחוק. זו הסיבה שלא מומלץ להציג יותר מדי דמויות נשיות בסיפורים שמציגים אנשים בצורה מגוחכת".

הסיור במוזיאון מאפשר לנסות להבין את סוד ההצלחה של טין טין, שנובע קודם כל מהאופי האיורי שלו: הפנים שלו פשוטות. הוא כל אחד והוא אף אחד. ובעוד שלטין טין אין כמעט הבעות פנים, הדבר מתאזן על ידי הדמויות האחרות, כמו קפטן האדוק או צמד הבלשים שיוצרים את רגעי הסלפסטיק בעלילה. מעניין במיוחד החדר שמוקדש לראשית דרכו של ארז'ה כמעצב גרפי שעיצב לוגואים, כרזות ומסעות פרסום. אפשר להבחין כבר אז במאפיינים של עבודותיו: ניקיון, הייררכיה ודיוק - בדיוק כפי שהם באו לידי ביטוי בהרפתקאות טין טין. במובן הזה המוזיאון מראה איך בלגיה הפסידה מעצב ששלט באיור ובטיפוגרפיה אבל הרוויחה אמן קומיקס מהמעלה הראשונה.

"בילדותי נמשכתי יותר לקומיקס ההומוריסטי והגרוטסקי", מספר קישקה. "רק כשנהפכתי למקצוען הבנתי עד כמה הקומיקס של ארז'ה חדר לתוכי, האמנות שלו וגם דרך העבודה שלו, התיעוד והחיפוש אחר רפרנס, הצביעה הנקייה. אפילו שהוא לא היה אליל ילדותי הוא תרם לי המון וההשפעה שלו היתה כל כך גורפת. זה סגנון שאתה גם יכול ללמוד - איך לצייר יד, אצבעות, כפל של מרפק, איך אתה עושה פרטים מדויקים. לא מדובר בפרץ של יצירה אלא במשהו שהוא כפה על עצמו את הטון הנכון, גם מבחינת הקו וגם מבחינת היכולת לספר סיפור. אחרי מלחמת העולם השנייה נתנו לו לצייר רצועת קומיקס יומית. שם הוא למד מה זה לספר סיפור - איך מצד אחד אתה נותן בשר לקוראים ומצד שני משאיר אותם במתח עד למחרת. זה מה שלימד אותו איך מספרים, איך עורכים סיפור, איך כותבים בבלונים, איך מנסחים כל מלה. הוא היה בית ספר לכל מי שבא אחריו".

מכרה זהב

בעוד שמוזיאון ארז'ה מוקדש אך ורק לטין טין וליוצרו, מוזיאון הקומיקס ששוכן בלב בריסל מוקדש לכל יוצרי הקומיקס הבלגים וגם בו מוצג הקומיקס כאמצעי ביטוי רציני וככר פורה למחקר תרבותי. המוזיאון שוכן במבנה מרשים מ-1906 ששימש מחסן בדים ותוכנן בידי האדריכל ויקטור הורטה בסנון אר-נובו. המוזיאון נפתח ב-1989 וכפי שמספר מנהלו, וילם דה גרייב, נועד בתחילה לקהל המקומי בלבד. זו הסיבה שהתצוגה מוקדשת ליוצרים מקומיים ושלא לכל המוצגים נלווה הסבר באנגלית. כיום מבקרים במוזיאון כ-200 אלף מבקרים בשנה, יותר ממחציתם מחוץ לבלגיה.

התצוגה במוזיאון נפרשת על פני שלושה מפלסים. קומת הכניסה כוללת תצוגה שעוסקת בשאלה איך יוצרים קומיקס. המפלס השני של המוזיאון מוקדש לתצוגת קבע של אמני קומיקס בלגים, כמו ארז'ה או פיו, יוצר "הדרדסים". במפלס השלישי מוצגות תערוכות מתחלפות. "כשהמוזיאון נפתח לא חשבו שהוא יהיה כזה הצלחה", מספר דה גרייב. "אנחנו עובדים על כך שהתצוגה תהיה גם בשפה האנגלית. אם כיום הקומה הראשונה מוקדשת לשאלה איך יוצרים קומיקס, בעתיד היא תתמקד בשאלה מה זה קומיקס בכלל, כי לא כולם מבינים מה הייחוד של המדיום ומה מבדיל בינו לבין איור או ציור".

בדומה לתושבי בריסל האחרים, גם דה גרייב משמיע ביקורת על הסרט במרומז. "סרטים מהסוג הזה הם לא כוס התה שלי, גם לא אינדיאנה ג'ונס. אבל ספילברג הוא מאסטר: הסרט עשוי בצורה מקצועית מעוררת התפעלות. ספילברג נשאר נאמן לרוח המקורית, במיוחד לדמויות, וזה אתגר קשה. אף שאלה שני מדיומים קרובים הם עדיין שונים זה מזה".

הבלגים יהיו מרוצים מהסרט?

"אולי לא כולם יהיו מרוצים, במיוחד המעריצים המושבעים של טין טין, אבל בסופו של דבר הם יבינו שנעשתה פה עבודה יפה מאוד".

ובעולם?

"אני מקווה ומאמין שמי שלא מכיר את הדמויות יהיה סקרן לקרוא את הספרים. אני קראתי את הספרים בפעם האחרונה לפני עשר שנים. עכשיו, אחרי שראיתי את הסרט, זה עשה לי חשק לחזור ולקרוא אותם".

קישקה מוסיף לסיום: "המבחן הגדול של טין טין הולך להיות בארצות הברית, שם גדלו על תרבות לגמרי אחרת. הקשרים בקומיקס בין אירופה לאמריקה מועטים. אין לאירופה גיבורי-על כמו סופרמן או באטמן. סוד ההצלחה של גיבורי העל אצל העם האמריקאי מוסבר לעתים קרובות שהם מעין מיתולוגיה אמריקאית שאין להם. טין טין הוא מכרה זהב, כמו אסטריקס. כאשר יוצא ספר חדש של אסטריקס, לא משנה מה קורה, המהדורה הראשונה מוכרת שני מיליון עותקים. אף אחד לא מוכר כמות כזאת. אתה לא יורק לבאר שממנה אתה שותה, במיוחד אם היא מפיקה שמפניה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו