בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יוצרים ומפיקים: מועצת הקולנוע פוגעת בסרטים בישראל

לטענת אנשי הענף, השיטה הקיימת מאלצת את ראשי הקרנות לתקצב סרטים על פי ההצלחה לה יזכו ולא לפי טיבם האמנותי

תגובות

מחאה חריפה של יוצרים ומפיקים נגד שיטת התמיכה בסרטי קולנוע בישראל. לטענת אנשי ענף הקולנוע, שיטת הניקוד הקיימת, המשמשת את מועצת הקולנוע כדי להמליץ מדי שנה על חלוקת התקציב בין קרנות הקולנוע השונות, פוגעת באיכות הסרטים המופקים. אנשי הענף העלו את הדברים ביום עיון מקצועי לחברי מועצת הקולנוע שהתקיים ביום חמישי בחיפה, והיה סגור לסיקור התקשורת.

אנשי תעשיית הקולנוע הוזמנו לדיון בחיפה בעקבות טיוטת מסמך שפרסמה באחרונה מועצת הקולנוע, ובה הצעות לשינוי כמה ממבחני התמיכה (קריטריונים) בסרטים. בקרב בכירים בענף נשמעה ביקורת על כך שהמועצה לא התייעצה באנשים מתעשיית הקולנוע בבואה לעדכן את הקריטריונים, והדיון נועד למעשה לתת במה לאנשי הענף להביע את דעתם על התיקונים המוצעים, לפני שאלה יועמדו לשימוע ציבורי. ואולם, אנשי הקולנוע בחרו להתייחס לא רק למסמך עצמו, אלא דיברו על מצבה של התעשייה בכלל.

"ביקשנו מחברי המועצה שיחפשו דרך להפסיק את המלחמה בין הקרנות", אומר יו"ר איגוד המפיקים, אסף אמיר. "למועצה יש קריטריונים שמגבירים את התחרות בין הקרנות, והתחרות הזאת פוגעת בסופו של דבר ביוצרים. לאורך השנה ראשי הקרנות נאלצים לעבוד יותר בשביל המועצה, ופחות בשביל הקולנוע הישראלי. הקרנות מחפשות לתמוך בסרטים שיעניקו להן ניקוד גבוה, במקום לחפש סרטים טובים".

חמש הקרנות לקולנוע הנתמכות על ידי המועצה נדרשות בסוף כל שנה לדווח לה אילו סרטים הופקו בעזרתה. שיטת הניקוד הקיימת של המועצה, על פיה נקבע תקציבה של כל קרן, מעודדת את ראשי הקרנות להביא בחשבון היבטים נוספים מלבד איכות התסריט עצמו בבואה לתמוך בסרט מסוים. על פי התקנון, קרן תקבל ניקוד בין היתר לפי מספר הפרסים שבהם זכו הסרטים שהפיקה, פסטיבלים שבהם השתתפו ומספר הכרטיסים שנמכרו להם.

המפיק דוד מנדיל התריע אף הוא על כך ששיטת הניקוד פוגעת באיכות סרטי הקולנוע המופקים בישראל. "השיטה שהנהיגה המועצה גורמת לכך שאיכות הסרט אינה הקריטריון היחידי לתמיכה בו. אני נתקל לא פעם בתסריטים טובים, שאני יודע שאין להם סיכוי לקבל תמיכה מהקרן, כי היוצר שלהם אינו מוכר מספיק. תסריט כמו 'הערת שוליים' (סרט שהפיק מנדיל, נ"א) למשל, לולא השם של יוסף סידר שעמד מאחוריו, לא היה עובר את הקרן. הלקטורים היו מעדיפים סרט אחר על פניו, למשל סרט על פריפריה, משיקולי ניקוד. יש היום פוליטיזציה מיותרת של כל הענף הזה".

מנהל פסטיבל הקולנוע הגאה, יאיר הוכנר, מחה על הכוונה לשנות את הקריטריונים כך שפסטיבלים שתקציבם נמוך מחצי מיליון שקלים - כמו הפסטיבל שבראשו הוא עומד - יפסיקו לקבל תמיכה. "ישראל אוהבת להציג לעולם את יחסה המתקדם לקהילה הגאה, כדוגמה לנאורותה לעומת המדינות השכנות. אחת הדרכים לתת לזה ביטוי זה תמיכה בפסטיבל שלנו. אל תיתנו לקריטריון שאינו קשור באיכות הפסטיבל לפגוע בנו", אמר הוכנר.

יו"ר המועצה, דוד אלכסנדר, אמר אמש כי "אני מקווה שהקריטריונים החדשים, לאחר שיאושרו, יהיה בהם כדי לתקן את המצב. הרעיון הוא לתת יותר כסף לפחות סרטים". באשר לתחרות בין הקרנות, אמר: "הטענה שהמועצה מכתיבה את התחרות הפרועה נשמעת לי קשקוש. האנשים הם שרבים, לא הקריטריונים גורמים להם לריב".

הרחבה בנושא - מחר בגלריה

עבדאללה שמא


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו