בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מעבר חד: ראיון עם השחקנית נומי ראפאס

אחרי שהתפרסמה ב"נערה עם קעקוע דרקון", נומי ראפאס מגיעה להוליווד. לקראת "שרלוק הולמס 2", היא מספרת למה היא נמשכת לדמויות קיצוניות

תגובות

בשעת דמדומים בסנסט סטריפ שבלוס אנג'לס, נומי ראפאס נוחתת בפאב מחופה עץ אלון, ואינה דומה לעצמה כלל. עטופה בבד קרפ בצבע שרבט תפוז, עורה זוהר, שערה פרוע - היא היתה יכולה להיות כוכבנית שעושה את סבב הברים הרגיל. אבל היא גם היתה יכולה להיות מישהי מיוחדת. המצותתים מתחו את צוואריהם והטו אוזן, לא בטוחים איזו מהאפשרויות היא הנכונה.

ואז נשמע מלמול של זיהוי משולחן סמוך. "זאת היא", לחש מישהו בהתרגשות לאנשים סביבו. "הנערה עם קעקוע הדרקון!"

בימים אלה מופיעים פניה החיוורות ועמוסות הפירסינג של רוני מארה על שלטי חוצות במודעות פרסומת לעיבוד הקולנועי האמריקאי של דייוויד פינצ'ר לספרו של סטיג לרסון, הראשון מטרילוגיית המילניום הנמכרת. אך למעריצי הסרטים המקוריים, השוודיים, ראפאס תהיה לעד בת דמותה של ליסבת סלאנדר, המלאך הנוקם של לרסון: חדה כתער וקשוחה כאבן, יצור זעיר וחריג שמסוגל להפיל גבר מגודל על ברכיו.

זאת היתה יכולה להיות היא, בשלטי החוצות. אבל ראפאס אפילו לא שקלה להיבחן לתפקיד; לא עניין אותה להיצמד לדמות שעינתה אותה שנה וחצי, והפכה אותה משחקנית שוודית מוערכת לסנסציה בינלאומית.

דניאל סמית'/סרטי האחים וורנר

"גמרתי אתה", אומרת ראפאס, בת 31, ולוגמת תה מנתה במלון סנסט טאואר. היא נראית נורמלית להפליא ביחס למישהי שמתמחה בתחום ההתעללות בגוף. ביום הצילומים האחרון של הסרט האחרון בטרילוגיה, "הנערה שבעטה בקן הצרעות", כשהמפיקים הגיעו והביאו אתם שמפניה, רצה ראפאס לשירותים והקיאה את נשמתה. "הקאתי 45 דקות בלי הפסקה", היא אומרת. "לא יכולתי לעמוד על הרגליים. היה ברור שהגוף שלי מסלק מתוכו את ליסבת". "'אלוהים אדירים, צאי החוצה!'" היא צועקת פתאום, וצוחקת בקול לזכר גירוש השדים הספונטני.

נלהבת לדקור

בסוף השבוע הבא בחודש יעלה בישראל סרט דובר אנגלית ראשון שהיא מככבת בו, "שרלוק הולמס 2", בבימויו של גאי ריצ'י, לצד רוברט דאוני ג'וניור וג'וד לאו. בתפקיד סים, מגדת עתידות צוענייה, ראפאס הזיקיתית עוטה תחפושת מחוספסת פחות - רעמת שיער מתנפנפת, תחתוניות ססגוניות וכישורי הטלת סכינים - בסרט שהוא כרטיס ביקור מסחרי.

"חשבתי שהיא רעננה, חזקה, שונה", אמר ריצ'י על ראפאס. "היא יצירתית. יש לה רעיונות, כמה מהם טובים ואחרים פחות. היא אגרסיבית ומלאה אנרגיה, והיא נולדה להיות שחקנית. כשנתתי לה יד חופשית היא היתה נלהבת מאוד לדקור כמה אנשים שרק יכלה, הייתי צריך לרסן אותה קצת".

ראפאס רואה בעצמה אזרחית העולם, והתפקיד מתאים לתפישתה. "אף פעם לא הרגשתי שאני בחורה שוודית רגילה", היא אומרת. "תמיד הרגשתי שאני בתנועה, בדרך למקום כלשהו". לא מכבר כיוונה ראפאס את המצפן שלה אל ארצות הברית, שהיא רואה בה ארץ ההזדמנויות, שבה אין דבר גדול מדי או מורכב מדי, לפחות לא בתעשיית הקולנוע. לפחות לא עבורה.

ביוני היא תככב בתפקיד מדענית חדורת אמונה באלוהים בסרטו של רידלי סקוט "פר ומתיאוס", סרט מדע בדיוני הקשור ל"הנוסע השמיני" ונשמר תחת מעטה כבד של סודיות. סקוט בחר בה לככב בו כבר בפגישתם הראשונה. "לא סיפרתי לה מיד, אבל החלטתי שהיא תשחק בתפקיד הנשי הראשי ב'פרומתיאוס'", הוא כתב בהודעת דואר אלקטרוני. "הרושם הראשון שלי היה שבפגישה פנים אל פנים היא שונה מאוד מדמותה ב'נערה עם קעקוע דרקון'. הבנתי שהיא שחקנית דגולה. הדבר האמיתי". לביים אותה, הוסיף, היתה החוויה הטובה ביותר שעבר אי פעם.

"זה הסרט האמריקאי הגדול הראשון שלי שבו הדמות שאני מגלמת היא לב העניין", אומרת ראפאס על הדמות שלה, אליזבת שו. "היא זאת שעוקבים אחריה עד הסוף". חוסר נכונותה של ראפאס להירתע מעינויים פיסיים - "בכמה סצינות אני מתרוצצת בתחתונים ועושה דברים שהם ממש הארד קור", היא מספרת על אליזבת - עשוי להסביר את להיטותה של הוליווד לפרוש לרגליה את השטיח האדום. עוד סיבה לכך היא העובדה שקסמה חוצה מגדרים. "היא ללא ספק סקסית ומסתורית, וזה דבר שגברים אוהבים", אומר נילס ארדן אופלי, שביים אותה ב"נערה עם קעקוע דרקון". "אני חושב שנשים אוהבות אותה משום שהיא לוחמת, אבל יש לה גם צד פגיע. היא יפה, אבל היא לא מאיימת".

עם זאת, היופי הזה הרתיע מעט את אופלי כששקל לשבץ אותה בתפקיד ליסבת, והיא כנראה הרגישה בכך באינטואיציה, ולכן הגיעה למבחן הבד בדמות הפאנקיסטית שהיתה כשהיתה בת 14. "יש בנומי משהו נדיר מאוד לשחקנים", הוא אומר. "אני קורא לזה אפקט רימון היד. יש בה אנרגיה אפלה שנובעת מתוכה, ואתה יודע שהיא הולכת להתפוצץ לך בפרצוף. זה שילוב של אמינות גבוהה ופיתוי שנובע מהעובדה שהיא בלתי צפויה".

פורצת גבולות

ראפאס, בתם של השחקנית השוודית נינה נורן וזמר הפלמנקו הספרדי רוגליו דוראן, עברה לאיסלנד כשהיתה בת ארבע, עם אמה ואביה החורג. בגיל שבע כבר גילתה את ייעודה אחרי שזכתה בתפקיד ללא טקסט בסאגת ויקינגים. כעבור שנתיים חזרה לשוודיה, וצרחה באופן בלתי נשכח בהצגת בית הספר, על משה, "התינוק שלי איננו!", "וכולם אמרו, 'מה קרה לה?'" היא אומרת. "ילדה בת תשע, מחזיקה בובה. אני חושבת שתמיד עשיתי הכל במלוא הרצינות".

בגיל 15, בשנות התבגרות שבילתה בשתייה, היא עברה לבדה לסטוקהולם ללמוד משחק. כעבור שנה קיבלה תפקיד באופרת סבון ושלוש שנים לאחר מכן קיבלה את תפקידה הקולנועי הראשון (בימים אלה היא מחלקת את זמנה בין לוס אנג'לס, לונדון וסטוקהולם). "עזבתי את הבית מוקדם, התחתנתי מוקדם, ילדתי מוקדם", אומרת ראפאס על בעלה לשעבר, השחקן אולה ראפאס, המצטלם בימים אלה לסרט "Skyfall" מסדרת ג'יימס בונד ועל ילדם בן השמונה, לב (פירוש שם המשפחה המאומץ שלהם הוא "ציפור טרף" בצרפתית). "אילו מישהו היה מנסה לעצור בעדי, הוא לא היה מצליח".

קנוט קויביסטו

היא סיפקה את תאוותה לבדיקת גבולות בסרטים כגון "Daisy Diamond" של סיימון סטאהו, שבו סיפרה את שיער הערווה שלה על המסך בתפקיד שחקנית הכורעת תחת נטל האימהות החד הורית. התפקיד זיכה אותה בפרס מהאגודה הלאומית של מבקרי סרטים בדנמרק. בסרט "Beyond" של פרנילה אוגוסט, ראפאס הולכת על הקצה בתפקיד בתם הבוגרת של זוג אלכוהוליסטים. הדרמה הזאת היא הסרט המוגש בימים אלה לפרס אוסקר לסרט הזר מטעם שוודיה.

"נערה עם קעקוע דרקון" וסרטי ההמשך שלו, הפחות מפורשים מינית, "הנערה ששיחקה באש" ו"הנערה שבעטה בקן הצרעות" (שניהם בבימויו של דניאל אלפרדסון), זיכו אותה באותות כבוד נוספים, ובהם פרס מכון הקולנוע השוודי.

"במבטה הקשה ובאיום האורב בתוכה, ראפאס - שהולכת בעקבות סלאנדר - מרתקת את הצופה בסרטים האלה, שבחלקם הגדול הם זניחים", כתבה מנולה דרגיס בניו יורק טיימס. "בייחוד מרתקת ההופעה הפיסית הקשה שלה; היא מדגישה שזה סיפור שעיקרו במידה רבה חשיפת מה שגברים רוצים לעשות לגוף של אישה".

אין מה להאשים את הגברים, משיבה ראפאס: "לפעמים אומרים לי, 'כל הבמאים הגברים האלה שרוצים שתעשי דברים מיניים'. ואני אומרת, 'זאת תמיד הייתי אני'. אני הייתי זאת שרצתה לעשות את זה וללכת רחוק יותר ולנסות לראות עד כמה אפשר להתקרב לקצה". היא מוסיפה, "כל הדמויות שלי, אפילו הנשמות המעוותות, המטורפות, השבורות ביותר, תמיד מבוססות על משהו מתוכי".

אופלי, שיביים את ראפאס ואת קולין פארל במותחן "Dead Man Down" בשנה הבאה, אומר שהקהל האמריקאי משתוקק לדבר הזה - מעוות ומטורף ככל שיהיה. "התערבתי עם נומי שהיא תהיה כוכבת גדולה, ואנחנו מתווכחים על זה בכל פעם ש נחנו נפגשים", הוא אומר. "אני תמיד אומר לה, 'מתי כבר תיכנעי? מתי תודי שניצחתי בהתערבות?'" *



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו