בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ב- 2012 גם "גטסבי הגדול" הוא בתלת ממד

הבמאי באז לרמן משוכנע שהסופר סקוט פיצג'רלד היה נותן את ברכתו לכך ומסביר מה הלהיב אותו בהפקת דרמה למבוגרים בפורמט הזה

תגובות

ב"אווטאר" התלת ממד כבש את העולם. ב"גטסבי הגדול" הוא אולי יתבגר סוף סוף. באז לרמן - במאי הקולנוע האוסטרלי שביים בין השאר את "אוסטרליה" ו"מולין רוז'" - מעמיד במבחן הן את עצמו והן את קהל צופי הקולנוע: הוא מתכנן להוציא לאקרנים בחג המולד הבא גרסה עטורת כוכבים ועתירת תקציב לרומן הנערץ של סקוט פיצג'רלד על עידן הג'ז. בסרט מגלם לאונרדו דיקפריו את ג'יי גטסבי, קארי מאליגן היא דייזי ביוקנן וטובי מגווייר הוא המספר, ניק קארוויי.

הסרט, שהופק בתלת ממד, ייצא כשלוש שנים לאחר ש"אווטאר", אפוס מדע בדיוני בבימויו של ג'יימס קמרון, היה ללהיט הגדול ביותר בתולדות הקולנוע, שגרף 2.8 מיליארד דולר ברחבי העולם. "אווטאר" הוכיח שדור חדש של טכנולוגיית תלת ממד יכול לסחוף את הצופים לעולם פנטסיה מהימן, הכוכב הבדיוני פנדורה. אבל "גטסבי הגדול", על פי תסריט שכתב לרמן עם שותפו הוותיק לכתיבה קרייג פירס, יגלה אם התלת ממד יכול לשרת את השחקנים המפלסים להם דרך בנבכי סיפור מורכב המתרחש בישירות בעולם האמיתי.

אם יצליח "גטסבי הגדול", הוא עשוי לפתוח פתח לדור חדש של דרמות קולנועיות מתוחכמות שישתוו לספקטקל שבסרטי האנימציה ("תזיזו ת'רגליים 2"), סרטי הפעולה ("מלחמת האופל: התעוררות") והאגדות המתוחכמות ("הוגו", "הרפתקאות טינטין"), שיצאו באחרונה בתלת ממד.

הסרט אולי גם יספק את מה שחסר בעונת האוסקרים - התרגשות הנלווית לסרט פורץ מחסומים כגון "חלף עם הרוח", הסרט הצבעוני הראשון, או "שר הטבעות: שובו של המלך", שהיה כנראה הזוכה הראשון באוסקר בזכות אפקטים של איפור ופנטסיה.

"'הפעלולים המיוחדים' בסרט הזה הם לראות את שחקנים טובים בשיא קריירת המשחק שלהם קורעים זה את זה לגזרים", הסביר לרמן בראיון טלפוני. הוא מדבר על שימוש בתלת ממד לא כדי ליצור מראות מלהיבים או איומים ש"מתקרבים אל הצופה", אלא כדי למצוא אינטימיות חדשה בקולנוע. הוא מתייחס במיוחד לסצינה חשובה בסרט, שבה בעלה של דייזי, טום ביוקנן (שמגלם ג'ואל אדג'רטון), מתעמת עם גטסבי של דיקפריו בסוויטה במלון פלאזה - והכל בתלת ממד. "איך אפשר ליצור תחושה שאתה נמצא בחדר?" הוא שואל.

הניסוי של לרמן יצטרך להתגבר על תחושת האמביוולנטיות של הצופים שעדיין לא השלימו עם טכנולוגיית התלת ממד, בייחוד בצפון אמריקה. חרף הצלחת "אווטאר", התלת ממד לא הצליח כפי שקיוו בסרטים מתוקשרים כגון "שודדי הקאריביים: זרמים זרים" ו"גרין לנטרן", והאולפנים נאלצו להשקיע מאמצים רבים בשכנוע הצופים שיש להפקת הסרטים בתלת ממד סיבה של ממש מלבד תשוקתה של הוליווד לגבות מחירים גבוהים יותר ("הרפתקאות טינטין" ו"הוגו" רשמו הכנסות נאות בגרסאות התלת ממד שלהם).

בשל כך נעשה הקהל בררן יותר ויותר בכל הנוגע לתלת ממד, אף שצופי הקולנוע מחוץ לגבולות ארצות הברית - במדינות שההכנסות מההקרנות בהן הן עד 70% מהרווחים - מאוהבים בשיטה, משום שהיא חדשה יותר בשבילם.

לרמן אומר שהרעיון לצלם את "גטסבי הגדול" עלה במוחו לפני כעשר שנים. הוא סיים את העבודה על "מולין רוז'", שילוב של קטעי מחזמר מתרבויות שונות, ונסע מאסיה לאירופה ברכבת הטרנס-סיבירית, "עם כמה בקבוקים של יין אוסטרלי אדום" ועם זוג אוזניות.

באוזניות, אומר לרמן, היו שני ספרים מוקלטים. אחד מהם היה "גטסבי הגדול". לאחר שהקשיב לו במשך יום-יומיים הוא החל לשאול את עצמו למה הרומן של פיצג'רלד, שהיה בעיניו "מיוחד במינו", חומק מהישג ידם של יוצרי הקולנוע בזה אחר זה.

לרמן ראה את גרסתו של ג'ק קלייטון מ-1974 שרוברט רדפורד מגלם בה את התפקיד הראשי. רדפורד "היה האיש הקולי ביותר בעולם", הוא מספר. אבל בעקבות הסרט, הוא אומר, לא גילה "מיהו גטסבי באמת".

ב-1949 גילם אלן לאד את גטסבי, הפרא ואיש החברה, בגרסה שביים אליוט נאגנט. לרמן לא הצליח למצוא עותק מהגרסה הקולנועית הראשונה של "גטסבי הגדול", סרט אילם שביים הרברט ברנון, עם וורנר בקסטר בתפקיד גטסבי. הסרט יצא ב-1926, שנה בלבד לאחר שהספר ראה אור לראשונה. העיתון "מושן פיקצ'ר ניוז" התרשם מאוד אז. "זה סיפור מתוחכם, המסופר באורות וצללים ממדרגה ראשונה", כתב המבקר לורנס רייד.

ועם זאת מוטלת עדיין על כתפיו של לרמן המשימה לפצח את הפוטנציאל הקולנועי של ספר קטן שהסוגיות שהוא עוסק בהן - טיפוס בסולם החברתי, בריונות בתקופת האיסור על מכירת משקאות חריפים, נישואים חסרי תקווה והמודרניזם המודע לעצמו של לפני כמעט מאה שנים - נדחסות בעלילה דחוסה אבל אופראית באופיה (ואכן, היה גם ניסיון להפיק אופרה על פי הספר, ב-1999, בהפקת המטרופוליטן, למוסיקה שהלחין ג'ון הרביסון).

הרצאה שנשא קמרון, בתקופה שעבד על "אווטאר", היא ששיכנעה את לרמן שהתלת ממד עשוי לעזור לו למצוא את מה שחסר ב"גטסבי". כדי לבחון את הפוטנציאל של שחקנים בתלת ממד ללא הגימיקים של סצינות פעולה עכשוויות, החליט לרמן לצפות בגרסת התלת ממד של סרטו של אלפרד היצ'קוק מ-1954 "אליבי". זה לא היה קל. הוא מצא רק שתי מכונות הקרנה, אחת בניו יורק, האחרת בברבנק שבקליפורניה, שעדיין יכלו להקרין את הסרט. התחושה שהוא נמצא שם ליד ריי מילנד, גרייס קלי ורוברט קמינגס היא שחתמה את העסקה - הן מבחינתו והן מבחינת דיקפריו ושאר השחקנים, שצפו אף הם בסרטו של היצ'קוק. "זה היה כמו תיאטרון", אומר לרמן. מייקל לואיס, מנכ"ל ספקית התלת ממד ריל-די, אומר, "זה השלב הסופי בהתבגרות של המדיום".

קולנוענים אחרים מקדמים דרמות למבוגרים בתלת ממד, אבל הם מעטים משהיה אפשר לצפות לנוכח ההמולה התקשורתית שאפפה את "אווטאר" כשיצא בדצמבר 2009. סטיבן סודרברג כמעט צילם את "התפשטות" בתלת ממד, אבל נסוג כשהתגלה בבדיקות שקשה לצלם בתלת ממד תמונות תקריב וזוויות חשובות אחרות. הסרט "טיטאניק" של קמרון, דרמה המכילה הרבה יותר "אקשן" מ"גטסבי הגדול", ייצא שוב באפריל, הפעם בגרסת בתלת ממד. חברת ריל-די, ששיתפה פעולה עם בית האופרה המלכותי בגרסת תלת ממד של "כרמן", תחזור לשיתוף הפעולה עם "מדאם באטרפליי" בחודשים הקרובים.

קהל המבוגרים מגלה עניין בתלת ממד לדברי דן פלמן, מנכ"ל ההפצה המקומית בארצות הברית של האחים וורנר. הוא השתכנע בפוטנציאל הטמון בסרטו של לרמן - שצולם באוסטרליה, בתקציב של כ-125 מיליון דולר לפני הנחות ממשלתיות - לאחר שצפה בסצינות שנקטו גישה כמעט "תת הכרתית" לשיטה. "אתה פשוט צולל לתוך סגנון החיים של גטסבי", אומר פלמן. "אתה נמצא בתוך עולמו, עובר אתו מחדר לחדר".

יהיו שיחששו, מודה לרמן, שהוא מחלל טקסט מקודש. אחרי הכל, הוא הבמאי שליהק ב-1996 את דיקפריו ואת קלייר דיינס בעיבוד בסגנון אם-טי-וי ל"רומיאו וג'ולייט" של שייקספיר. "לכולם יש דעה מוצקה, ובדרך כלל עוינת, כשאומרים ‘תלת ממד' או ‘גטסבי הגדול', או ‘באז לרמן'", הוא אומר. אבל פיצג'רלד, הוא טוען בחום, היה נותן את ברכתו להפקה. "הוא היה מודרניסט", אומר לרמן. "הוא הושפע רבות מהקולנוע". 

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו