בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ביקורת

"שמות של אהבה": ככה עושים קומדיה רומנטית

כיצד אפשר ליצור קומדיה רומנטית במציאות הצרפתית העכשווית? "שמות של אהבה" מספק תשובה לכך, גם אם יש בו נטייה להתחכמות

5תגובות

אחרי שהתלוננתי על כך שכבר לא מפיקים קומדיות רומנטיות בעלות ערך, מגיעה מצרפת קומדיה רומנטית, "שמות של אהבה" (תרגום השם האנגלי המתקתק שניתן לסרט; במקור הוא נקרא "Les Noms des Gens" - שמותיהם של אנשים) ומצליחה להפתיע אותי.

הסרט, שביים מישל לקלרק על פי תסריט שכתב עם באיה קאסמי, הוא ניסיון ליצור קומדיה רומנטית אנליטית. היא מבקשת להגדיר כיצד המציאות העכשווית מנסחת מחדש את חוקי הז'אנר ואת חוקיות היחסים בין גברים לנשים. הסרט גדוש בתחבולות תסריטאיות שלא תמיד עובדות ויש בו נטייה להתחכמות, אבל זהו ניסיון מעניין.

העלילה מתארת את הקשר הרומנטי בין גבר לאשה השונים זה מזה. הסרט מפרק את הקשר לגורמיו ההיסטוריים, האידיאולוגיים, האתניים והתרבותיים, ואז מרכיב אותו מחדש.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב כתבות גלריה ישירות לפייסבוק שלכם 

הגבר (ז'אק גמבלן) הוא וטרינר בן 47, שחוקר מחלות של חיות שעלולות לסכן את הציבור; שמו ארתור מרטאן, אחד השמות הצרפתיים השכיחים ביותר וגם שמה של חברה המייצרת מכונות כביסה פופולריות. עובדה זו עולה בכל פעם שהוא מציג את עצמו. שמו מגדיר את הזהות הכל-צרפתית שהוא חותר לה ומשמש לו מסכה שמאחוריה הוא מסתיר את מקורותיו האתניים החצויים: הוא בן לאם יהודייה (מישל מורטי), שהוריה נספו באושוויץ והיא מעולם לא דיברה על עברה, ואב קתולי שמרן (ז'אק בודה).

האשה (שרה פורסטייה, שזכתה בסזאר על הופעתה) חצויה גם כן. היא בתם של אב מוסלמי ממוצא אלג'יראי (זינדין סואלם), שאביו נרצח בידי צרפתים במלחמת אלג'יריה, ואם צרפתייה (קרול פרנק), שהיתה היפית שמאלנית ונותרה בעלת דעות פוליטיות נוקבות.

שמה של גיבורת הסרט הוא באיה בנמחמוד. בניגוד לארתור, היא גאה על כך שהיא כנראה היחידה בצרפת שנושאת את השם הזה. באיה היא מסוג גיבורות הסרטים העושות כל העולה על רוחן. היא לא תמיד שולטת על הדברים שנפלטים מפיה (באחת הסצינות המוצלחות ביותר, שבה היא פוגשת לראשונה את הוריו של ארתור, היא משתמשת, בניגוד להוראותיו המפורשות, במלים כמו תנור ורכבת, שיש להן קשר אסוציאטיבי לשואה).

באיה מגדירה את עצמה "זונה פוליטית". היא שוכבת עם גברים בעלי דעות ימניות - ועל פי השקפתה כל מי שמצביע לימין הוא פאשיסט - כדי שברגע השיא, אחרי שהמגננות שלהם נפלו, היא תנסה לשכנע אותם להצביע לשמאל. לא ברור לגמרי מה מושך את באיה לארתור המבוגר ממנה ומשדר נוכחות בורגנית מרובעת, כי ארתור בפירוש אינו ימני: הוא הצביע תמיד לליונל ז'וספן, שהיה ראש ממשלת צרפת בין 1997 ל-2002 מטעם המפלגה הסוציאליסטית הצרפתית ואף מופיע בסרט בתפקיד עצמו.

קדימון הסרט

למועדי ההקרנה >>

ארתור מודע לחלוטין לכך שבאיה קצת משוגעת והוא אף משתמש בהגדרה הזאת יותר מפעם אחת. אבל הוא אינו יכול לעמוד בפני קסמיה הניכרים, שכוללים גם התייחסות חופשית לגופה, שאותו היא חושפת ללא עכבות. יש בכוחה לשחרר אותו מעכבותיו שלו ובאחד המישורים הנבונים שלו אומר הסרט שהשחרור מעכבות אינו מביא תמיד לתוצאות הרצויות.

זוהי קומדיה רומנטית שאינה חוששת גם לגעת בנושאים רציניים מאוד, ויש להחמיא ללקלרק על האופן שבו הוא מתמרן ומתזמן בין שני הקטבים האלה, הקומי והחמור.

יותר מכל, "שמות של אהבה" שואל כיצד אפשר לעשות קומדיה רומנטית ברגע ההיסטורי, החברתי, התרבותי והפוליטי שמאפיין את המציאות הצרפתית העכשווית. זו מציאות של הגירה, של עימות בין תרבויות ושל תלישות אתנית וגם של פער בין הדורות ובין המינים.

את הסרט מלוות שאלות נוספות, כגון כיצד מעצבים דמות בקולנוע וכיצד מציגים את מקורותיה הביוגרפיים. גם אם לא כל התשובות מספקות, העובדה שהן מועלות הופכת אותו ליצירה בעלת ייחוד.

"שמות של אהבה" הוא הסרט הפותח את אורלנדו סינמה, בית קולנוע חדש בתל אביב. בשנים האחרונות נסגרו רוב בתי הקולנוע בעיר. זו הזדמנות להביע תקווה שהיוזמה תצליח.

"שמות של אהבה". בימוי: מישל לקלרק; תסריט: מישל לקלרק, באיה קאסמי; שחקנים: ז'אק גמבלן, שרה פורסטייה, מישל מורטי, ז'אק בודה, זינדין סואלם, קרול פרנק, ליונל ז'וספן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו